menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kiwi stekken.

Ga naar meest recente reactie

Fons

Fons

Kiwi "actinidia deliciosa" stekken lukt me heel matig, amper een rendement van 5%, kent iemand een manier om een hogere slaagkans op bewortelde stekken te bekomen, dat was het resultaat van vorig jaar.
zaterdag 17 januari 2009 - 21:21
VTO

VTO

Beste,

vorig jaar nam ik enkele winterscheuten van zo'n 15 CM lang met veel ogen. De stekken werden met minimum twee ogen in de grond gestopt en max twee ogen boven de grond. De stekken werden behandeld met een stekpoeder.

Meer dan de helft kwam uit. Gewoon geluk ? Mogelijk

De grond was stekgrond licht bevochtigd. Ik plaatste de stekken in een grote fles van vijf liter water en sloot de fles af. Ik plaatste de pot in de woonkamer aan het venster.

Er kunnen ook zomerstekken worden genomen Bekijk deze site eens

http://www.houtwal.be/

groeten VTO
zaterdag 17 januari 2009 - 23:06
depauws

Depauws

Fons
Stekken van harige kiwi ( Actinidia Deliciosa) is mij nog niet gelukt.
Wel goede resultaten met afleggen: er zijn toch veel lange uitlopers, zelfs als die op natuurlijke wijze op de grond gaan liggen kunnen ze wortelen.
Enten is mij ook nog niet gelukt, ik blijf dee discussie volgen.
Vermeerderen van de Actinidia Arguta ( gladde kiwi; kiwibes ) lukt wel veel beter.
Groeten
Silvain
zondag 18 januari 2009 - 10:01
Fons

Fons

Omstreeks 15 sept van vorig jaar nogmaals een poging ondernomen om een 20 tal mannelijke en vrouwelijke kiwi te stekken, twee stekjes hadden callus gevormt maar geen worteltjes aangemaakt, het probleem is dat het schors onderaan de stekjes loslaat en begint weg te rotten.
Silvain,is het nodig bij kiwibes vrouwelijke en mannelijke planten aan te schaffen, hier in de tuincentra hebbenze alleen vrouwelijke planten.
zondag 18 januari 2009 - 20:02
depauws

Depauws

Fons
Van de kiwibes heb ik zelf nog geen vruchten gehad(gestekt, 2de jaar), wel enkele bloemen dit jaar maar geen succes, misschien wegens vorst tijdens bloei.
Ik heb wel een Weiki die mannelijk zou zijn en Kens Red, Jumbo en Issai die vrouwelijk zouden zijn. Alleen de Issai had gebloeid.

Van een collega heb ik gehoord dat een mannelijke bloem van de kiwibes slechte resultaten had opgeleverd voor de bevruchting van een (vrouwelijke) harige kiwi.

groeten
Silvain
zondag 18 januari 2009 - 21:11
Fons

Fons

Half augustus heb ik een tiental mannelijke en vrouwelijke stekjes genomen van vermoedelijk "kiwi mounty", na drie maanden twee bewortelde vrouwelijke plantjes.
vrijdag 23 januari 2009 - 22:03
Fons

Fons

Omstreeks 20 dec 2008 buurmans kiwi vermoedelijk"hayart"( dikke vruchten geen trosvorming) gesnoeit, stekken van gemaakt , op 23 dec in stekpoeder en opgepot in potten van 13cm telkes een 15 tal per pot telkens man en vrouw, staan in verwarmde stekbak bodemwarmte omstreeks 25°c, ze worden belicht door twee tl´s van telkens 18 watt een gewone en een grolux lamp. Vandaag 23 jan de ogen zijn mooi uitgelopen, er is reeds callus gevormd aan de voet van de stekken.
Ik ondervind dat stekken in een grotere pot met meerdere stekken in die pot betere resultaten opleveren dan telkens in kleine potjes een of twee stekjes.
Het verschil van stekken nu en vorig jaar tijdens de winter
07 08 is dat ik nu schoteltjes onder de potten gezet heb waarin ik een weinig water kan gieten om de bodemvochtigheid van de stekgrond te handhaven, deze droogt snel op door de hoge bodemwarmte, vorig jaar gaf ik water langs bovenzijde pot waardoor deze veel te nat kwamen te staan terwijl de onderzijde pot nauwelijks vocht bevatte.
De 16 jan.09 weer twee potten met telkens 15 vrouwelijke en mannelijke stekken in stekbak geplaatst op dezelfde wijze als hierboven.
De niet opgepotte stekken bewaar ik in lommelzand en staan op een frisse plaats, ga omstreeks begin febr. opnieuw een paar potten klaarmaken om op te starten dit om te kunnen bepalen welke de optimale periode is om kiwi te stekken.
Indien geintresseerden in deze materie zal ik regelmatig info plaatsen over het verloop van mijn bevindingen.
vrijdag 23 januari 2009 - 22:42
Paulien

Paulien

Erg interessant Fons! Ik ben benieuwd naar je resultaten! Hou ons asb op de hoogte! Ik zal het ook eens proberen, lijkt me het proberen waard.
woensdag 28 januari 2009 - 22:02
Fons

Fons

Vandaag de 29 jan 09 de stekken die gestekt waren op 23dec 08 gekontroleerd op wortelgroei resultaat op 30 vrouwelijke stekken hadden er 8 een paar kleine worteltjes deze apart opgepot in stekgrond en op bodemwarmte gezet, een tiental stekken waren weggerot, de resterende nog goede stekken in verse stekgrond gezet. Bij enkele van de gerotte kiwistekken heb ik het slechte stukje weggeknipt tot onder een hoger gelegen oog om een tweede kans te geven.
Bij de 30 mannelijke kiwistekken waren er 4 lichtjes beworteld en ook een tiental waarbij de schors weggerot was, behandelt als hierboven.
Van de gestekte kiwiplantjes op 16jan 09 zijn er al enkele mooi aan het uitlopen.

Groetjes Fons.
donderdag 29 januari 2009 - 21:27
spinty

Spinty

Fons is het mogelijk om iets meer uitleg te geven over de grolux lamp.

Ik heb een verwarmde ruimte van ca 1.5 m2 met bijna geen daglicht.

Deze ruimte zou ik kunnen gebruiken om vroeg tomaten, pepertjes enz. te zaaien.

Het installeren en laten branden van een tl.buislamp (zoals je hierboven omschrijft)kan daar zonder probleem

Als ik daar een grolux lamp bijhang is deze ruimte dan geschikt?
hoeveel watt moet de lamp hebben?

Mat
zaterdag 31 januari 2009 - 19:14
Fons

Fons

Gro lux lampen zijn tl´s die te verkrijgen zijn bij aquarium vissen kwekers of waar men aquariums verkoopt, het frequentiespectrum van deze lampen benadert deze van de plantenbehoefte en word dus gebruikt voor het plantenleven in aquariums, moet wel dicht bij de planten geplaatst worden.De TL lampen zijn te verkrijgen in de standaartmaten van 18 watt (60cm lang) 36watt (1,20cm lang), dus enkelvoudige of dubbele armaturen.
Om goede resultaten te bekomen moeten de lampen minstens 14.00 uur lang de planten belichten, als er tijdens de dag licht met voldoende lichtsterkte binnenkomt kunt ge tijdens die periode de lampen doven.

Groetjes Fons.
zaterdag 31 januari 2009 - 20:09
spinty

Spinty

fons
bedankt voor de uitleg

Mat
zondag 1 februari 2009 - 19:04
Fons

Fons

Vandaag 02 febr. opnieuw 2 potjes met vrouwelijke en mannelijke stekken opgestart, dit om te testen wat de beste periode is om kiwi te stekken, volgende reeks zullen 15 febr opgestart worden.

Groetjes Fons.
maandag 2 februari 2009 - 19:59
Figo

Figo

Fons,
je zegt dat de onderkant van de stekken is weggerot ,
Snij je de stekken onderaan af net onder (bijna in) een oog ? Met druiven en vijgen is dat nl. ook belangrijk, omdat het holle stengels zijn, zoals vliertakken. In een oog is telkens de volledige tak dicht. De "vulling" van die holle takken rot heel gemakkelijk, en steekt ook de rest van de stek aan.
Kiwi's hebben ook zo'n "vliertakstructuur"...
Is maar een idee van mij, hoor. Ik heb het nooit geprobeerd met kiwi's.
maandag 2 februari 2009 - 21:42
depauws

Depauws

Figo
Het is het buitenste deel (=bast) van de stek dat wegrot en niet het binnenste.
De wortels en de callus moeten ontstaan op het cambium, dat is het laagje juist onder de bast.
Als de roting begint dan willen er geen wortels meer groeien en is de stek verloren.
Groeten
Silvain
maandag 2 februari 2009 - 23:19
Fons

Fons

De 15 febr. een volgende generatie van telkens twintig man. en vrouw. kiwi gestekt, ditmaal zonder stekpoeder maar met een schimmelwerend middel voor wortels aangegoten.
De eerste reeks van 80 stekken, gestekt op 23 dec. hebben me amper twee bewortelde plantjes opgeleverd wat een pover resultaat is.
De tweede reeks kiwistekken van 15 jan. zijn op de stengeltjes mooi uitgelopen en hebben veel callis gevormt maar heb toch al een paar moeten verwijderen die afgestorven waren
De stekken van 2 febr. beginnen ook al uit te lopen.
Fons.
zondag 22 februari 2009 - 20:22
depauws

Depauws

Fons

Het lijkt erop dat de stekjes ofwel rotten/schimmelen ofwel te snel beginnen uit te lopen en blad te vormen alvorens er callus en wortels zijn ontstaan, de stek groeit zich dan leeg.
De bodemverwarming laat de wortels sneller groeien, maar dit wordt door U al toegepast.
Je zou de bovengrondse groei nog moeten kunnen vertragen, dus lagere luchttemperatuur.
En dat allemaal zonder dat er schimmel optreedt, bovengronds en ondergronds.

Dit heet dan "moeilijk stekbare planten" denk ik.

Succes nog ermee.
Groeten
Silvain
maandag 23 februari 2009 - 09:35
Fons

Fons

Bovengronds zijn ze mooi uitgelopen en ondergronds hebben ze veel callus aangemaakt, maar het probleem is dat ze geen wortels willen aanmaken misschien door het teveel aan callus.
Misschien is het een optie de bodemtemp. te verminderen waardoor minder water moet toegedient worden met misschien minder kans op schorsrot.
Heb momenteel mijn hoop gesteld op het produkt tegen wortelrot dat ik hiervoor speciaal heb aangekocht.

Fons.
maandag 23 februari 2009 - 20:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon