menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rode beuk is nogal groen

Ga naar meest recente reactie

perrush

Perrush

hallo,

begin dit jaar hebben we 'rode beuk' aangeplant. Nu blijkt er nogal veel variatie in de bladkleur te zitten. Ik schat dat minder dan 25% echt mooie rode beuk is. De meesten zijn een allegaartje van donker groene tot bijna licht groene. Niet echt wat ik in gedachten had.

Onderstaand 2 foto's die een goed beeld geven van de boompjes.

[afbeelding verwijderd niet-https]


[afbeelding verwijderd niet-https]


Nu mijn vraag. In hoeverre is dit 'normaal' ? Ik overweeg om de verkoper te contacteren maar weet niet goed of ik een been heb om op te staan.

Greetz
Stefan
vrijdag 3 augustus 2012 - 12:10
satomi

Satomi

Neem de foto mee als u naar de verkoper gaat. Als u ze bij een goede kweker heeft gehaald krijgt u normaal gesproken vervangende beukjes terug in de rode kleur. Maar ook dan krijgt u misschien weer wat groene exemplaren mee.

Hou er wel rekening mee dat op plekken waar de zon minder lang schijnt, de kleur ook niet echt tot ontwikkeling komt.

Vaak wordt bosplantsoen (waaronder beuken als haagvormers) bij een kweker aangeleverd in bundels door een andere kwekerij. Wanneer het blad verdord is is het lastig om te zien of het nu om groen of rode beukjes gaat dus er gaat wel eens wat fout met rooien/ bundelen. Over het algemeen worden de rode eerder in het seizoen gemerkt als de kleur nog herkenbaar is en weet men wat wat is, maar als het drukker wordt verder in het seizoen, tja...
vrijdag 3 augustus 2012 - 13:44
minouke

Minouke

Waar ik vroeger woonde hadden ze bij de buren ook rode beukenhaag (Fagus).
die begon in de lente donkerrood maar verkleurde toch ook tegen de volle zomer naar groen.
vrijdag 3 augustus 2012 - 15:08
Tuinprins

Tuinprins

De vererving van de kleur rode bladkleur is bij beuken tamelijk variabel. Zelfs bij een geïsoleerde opstand van rode beuken is er variatie in de mate van roodbladigheid. Opmerkelijk is dat groene beuken soms ook roodbladige nakomelingen kunnen geven.

Een fatsoenlijke kweker zal beukenzaailingen die onvoldoende roodbladig zijn merken en niet verkopen als rode beuk. Op bovenstaande foto zie ik verschillende beuken staan die het predikaat 'rood' in de verste verte niet eens benaderen. Reden om dus aan de bel te trekken. Het lijkt er wel op dat dit een restpartij was die is overgebleven nadat de echt rode beuken er waren uitgesorteerd.

Ook als het bedrijf deze beuken niet zelf heeft gekweekt maar heeft aangekocht is het verantwoordelijk voor de geleverde waar.

Het beste zou zijn als de verkoper zelf ter plaatse de bladkleur in ogenschouw komt nemen.

Laat eens horen hoe dit verder verloopt.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 3 augustus 2012 - 21:22
Tuinman65

Tuinman65

Ik kocht vorig jaar 400 groene beuken maat 150/175 met kluit bij een kweker in Wuustwezel.
Daar zitten er 12 bij met een rode kleur.
Dit had hij als ernstige kweker eerder moeten zien.
Maar ja, wanneer je werkt met goedkope Poolse arbeiders die niks van het vak kennen dan maak je zulke toestanden mee.
Wanneer je een opmerking maakt dat kluiten echt wel kluiten moeten zijn, dan wordt je gewoon uitgelachen.
50% van die beuken waren een zak met wat losse grond rond de wortels.
En dan zegt die kweker gewoon : die Polen sleuren niet graag met zware kluiten, probeer een iets beter te vinden.
En het zal het er nog niet op beteren.
Waar is de tijd dat ik nog alle vertrouwen had in plantenkwekers die hun vak deden met hart en ziel.
vrijdag 3 augustus 2012 - 23:50
Tuinprins

Tuinprins

Het is natuurlijk altijd gemakkelijk om een ander (in dit geval de Poolse werknemer) de schuld te geven. Waarom zegt die kweker niet gewoon dat hij niet te veel grond aan de planten wil laten zitten omdat hij anders na een paar kweekrondes zijn perceel weer moet aanvullen met grond en dat dit geld kost? In Zundert (NL) wordt veel beuk voor hagen gekweekt en daar werken talloze Polen. Kwaliteit is er in het algemeen goed. Waar het om gaat is dat een kweker de juiste instelling heeft en zijn klanten niet opscheept met een inferieur product.

Mijn standpunt is dat een verkoper verantwoordelijk blijft voor hetgeen hij verkoopt. Als ik ontevreden ben over het geleverde dan trek ik aan de bel en als er geen genoegdoening volgt dan koop ik NOOIT meer iets bij die persoon.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 4 augustus 2012 - 08:05
Tuinman65

Tuinman65

Natuurlijk is die kweker verantwoordelijk voor zijn product.
Wanneer die Polen hun werk niet goed doen moet hij hen daar op wijzen en desnoods gewoon ontslaan.
En uiteraard heeft die kweker aan mij het eerste maar ook het laatste verkocht.
Daar nooit meer.

Leo
zaterdag 4 augustus 2012 - 12:15
perrush

Perrush

oke, ik merk blijkbaar dat ik niet de enige ben die deze 'rode' beuk niet aanvaardbaar vind.

Ik heb de kweker gecontacteerd en wacht zijn antwoord af. Indien nodig zal ik hem op deze thread wijzen. Hij heeft een website en maakt reclame op verscheidene sites. ... ... een slechte review kan hij imho wel missen
zaterdag 4 augustus 2012 - 17:54
perrush

Perrush

zoals verwacht wimpelt de verkoper zijn verantwoordelijkheid af. Hieronder zijn 'uitleg'

Op foto 2 zijn de planten allemaal rode beuk als ik inzoom. Dat ze nog niet vuurrood zijn komt omdat het 2 jarige planten zijn. De nerven zijn rood –rode beuk is in t begin van t jaar altijd roder dan naar t einde van t seizoen.



Dat planten lichtgroen/donkergroen of lichtrood/donkerrood zijn hangt natuurlijk ook af van omstandigheden zoals weer/grondsoort ea. Naarmate de planten ouder worden groeit dit eruit.


Hij haalt 2 redenen aan :

1) beuken worden roder naarmate ze ouder worden
2) externe factoren zoals weer en grondsoort bepalen mede de kleur.

true ?
maandag 6 augustus 2012 - 09:48
WiPe

WiPe

Kan hij dan ook verklaren waarom de ene plant roder is dan de andere? Op die paar decimeter kan het verschil in grondsoort of weersomstandigheden toch niet zo groot zijn????
maandag 6 augustus 2012 - 18:52
minouke

Minouke

Ik heb vandaag boodschappen moeten doen en onderweg verschillende rode hagen gezien en die zijn toch ook gemengd met hier en daar naar groen verkleurend.
Het is wel niet zo groen als de groene soort eerder groen met een rode slag.
maandag 6 augustus 2012 - 20:58
Tuinman65

Tuinman65

Echt mooie rode beukenhagen zijn een rariteit.
Hangt er een beetje vanaf van welke boom nootjes verzameld zijn. De ene rode buekeboom is ook roder dan de andere.
Niet vergeten dat beuken opgekweekt worden uit zaad en dan kan er al eens wat verkleuring zijn.
Maar wanneer je groene beuken koopt van een hoogte vanaf 150 cm dan mag je verwachten dat daar geen rode tussen zitten en andersom ook niet.

Leo
maandag 6 augustus 2012 - 23:16
iecee

Iecee

helemaal eens met tuinprins ,de verkoper is wel degelijk verantwoordelijk
degene die ze gekweekt heeft heeft slecht, goedkoop zaad gebruikt, en het zijn echt geen eenjarigen.
ze hadden ze al lang (vorig jaar en het jaar tevoren ) kunnen sorteren en de groene ertussen uit kunnen halen,

ze worden bijna altijd verkocht met blote wortel, als ze maar niet uitdrogen tijdens het vervoer en bewaring, ze worden eerst ingekuild en kunne daar wel tegen.
woensdag 8 augustus 2012 - 22:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon