menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Peultjes toppen

Ga naar meest recente reactie

fsachs78

Fsachs78

Hoi hoi,

Mijn peultjes doen het verschrikkelijk goed. Ze zitten vol met bloemen en zijn zo'n 40cm hoog nu.

[afbeelding verwijderd niet-https]
Groter te zien: http://www.flickr.com/photos/fsachs78/3529207760/

Hoewel ik op diverse plekken lees dat je het ras Norli niet hoeft te steunen, ben ik erg blij dat ik dat wel gedaan heb. Helemaal als al die bloemen straks peultjes worden (en dus zwaarder zijn).

Intussen groeien de plantjes onverminderd door. Moet ik wellicht de plantjes toppen om zeker te zijn dat de peultjes zelf goed groeien? Of lekker laten groeien en nóg meer oogsten...?

Alvast bedankt!
Francois
woensdag 13 mei 2009 - 21:15
Rita1960

Rita1960

Hoi Francois,

Over de peultjes Norli hoef je je geen zorgen te maken, laat ze lekker doorgroeien zodat jij lekker kunt doorplukken!
Ik heb dit ras zelf ook en die gaan door tot zo'n begin augustus. of je moet er al eerder genoeg van hebben. Heb vorig jaar van dit ras met zo'n 6,5 strekkende meter een opbrengst gehad van 6,6 kg... heerlijk.
Steunen doe ik ze wel omdat ze bij mij toch zo'n 80-90 cm hoog worden. Mooi dat ze bij jullie in het zuiden al verder zijn dan hier.. hier zijn ze op dit moment zo'n 20 cm hoog en nog geen bloei te zien..

Veel eetplezier toegewenst!

groetjes,

Rita
woensdag 13 mei 2009 - 21:45
fsachs78

Fsachs78

Hoi Rita,

Ik liep er net nog eens langs en dacht: die zijn echt wel groter dan 40cm... Dus ik heb even gemeten... De hoogste plant is nu 78cm hoog!

Deze peultjes zijn op 7 maart in de volle grond gezaaid. Dat is dus nog geen 10 weken geleden. Ik denk dat ik over een week de eerste peultjes kan oogsten.

Hoe weet je precies hoeveel kilogram opbrengst je hebt? Heb je elke pluk precies gewogen, of heb je alles tegelijk geplukt?

Gr. Francois
woensdag 13 mei 2009 - 22:04
miriam

Miriam

je kunt ze op een simpele manier steunen door 4 stokken en daarrond touw.
beginnen op 10-15 cm hoogte ,volgende hoger.
zodat je erwtjes daartussen komen .
woensdag 13 mei 2009 - 22:46
Rita1960

Rita1960

Nee hoor Francois, peultjes zijn keurig netjes iedere dag geplukt (arm rugje) en komen dan eerst max 3 dagen in de koelkast te liggen totdat ik een redelijke hoeveelheid heb om in te vriezen. Ja, alles gewogen, wil toch een beetje idee hebben hoe het moesjaar is geweest.
donderdag 14 mei 2009 - 06:24
fsachs78

Fsachs78

Ik heb vier rijtjes van ongeveer 90 cm staan. Dus als mijn peultjes het net zo goed doen als die van jou Rita, dan kan ik een kleine 4 kg aan peultjes verwachten...?!
Jeetje!
donderdag 14 mei 2009 - 08:28
Rita1960

Rita1960

als alles meezit ja, Er komt een moment dat je denkt, nu heb ik er genoeg van en de planten doen ook even niet zo goed meer mee.. maar als je er dan voor zorgt dat ze water genoeg krijgen gaan ze weer aan de gang.
in 2007 had ik op een 12 tal meters 11,5 kg. maar ja, dat was ook een redelijk natte zomer en ook zo'n beetje tot begin augustus geoogst.

ben benieuwd straks naar jouw opbrengst..

groetjes,

Rita
donderdag 14 mei 2009 - 20:22
fsachs78

Fsachs78

Ik wil het stukje grond nog gebruiken voor nateelt van sla en spinazie. Dus als ik er genoeg van heb, gaan ze er uit.

Hoe pluk jij trouwens je peultjes? Ze zijn best moeilijk te ontdekken tussen al het groen... Ik neem aan dat je dan dagelijks ertussen duikt om te zoeken?

Gr. Francois
vrijdag 15 mei 2009 - 15:28
Rita1960

Rita1960

Nog net niet machinaal en met een vergrootglas
Maar alle gekheid op en stokje:
Ik ga er dagelijks bij langs en wel per rij en die 1x op en neer, dus per rij 4x langs lopen, anders mis je er te veel. Op een gegeven moment zie je ze hangen 'vanuit je ooghoeken' de kleur is net even anders dan van het blad.
en eigenlijk moet je er iedere dag wel door want anders worden de peulen te groot en dan vind ik ze niet meer zo lekker

grt'n

Rita
vrijdag 15 mei 2009 - 17:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon