menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vliegjes

Ga naar meest recente reactie

svenZ

SvenZ

hallo,

wij hebben enkele kruidenplanten op ons terras staan. Vooral op de salie & tijm komen veel vliegjes voor. De bladeren verkleuren geel & planten groeien slecht. Oregano, rozemarijn & rucola lijken helemaal niet aangetast te worden. Op de munt & basilicum lijkt het ook te beginnen.
Ik zie alleen maar kleine vliegjes. Als ik met mijn hand door de tijmplant ga, vliegen deze allemaal uit (kleine afstand)

voor een foto van de beestjes die ik zie op de basilicum:
http://users.telenet.be/zwiers/images/basil.jpg

Weet er iemand welke beetjes dit zijn maar vooral:
Weet er iemand een biologische oplossing? Het zijn allemaal tuinkruiden met de bedoeling opgegeten te worden, dus chemicalien lijken me niet de oplossing...
zondag 10 juni 2007 - 22:56
annd6

Annd6

Hallo Sven,
dat lijkt sterk op de witte vlieg, je kan die bestrijden met gele kleefstrips die je vindt in de betere tuinhandel of een tabaksplant in de buurt zetten.

Welkom op het forum.

Groetjes
Ann
maandag 11 juni 2007 - 00:46
brompie

Brompie

Zet er eens een paar teentjes knoflook tussen en laat dat maar gewoon groeien WEG vlieg.
Grt Brompie
dinsdag 12 juni 2007 - 04:37
svenZ

SvenZ

Alavast bedankt voor de antwoorden. De gele strips hangen tussen de planten, en plakken al vol met vliegjes. De teentjes look zijn net verspreid om ze dan ook in de toekomst weg te houden...

Worden die lookplanten eigenlijk groot? Anders verdubbelt mijn verzameling elk jaar (lavendel tegen bladluizen, look tegen witte vliegjes, wat wordt het volgend jaar?)

dinsdag 12 juni 2007 - 21:31
brompie

Brompie

Sven
Look heeft niet veel ruimte nodig en het loof word ongeveer 40 cm hoog, als je de teentjes in het voorjaar zet worden het weer nieuwe knofloken.
De teentjes die je nu hebt gezet kan je gewoon in de winter laten zitten. groeien ze volgend jaar vrolijk verder
Grt brompie
woensdag 13 juni 2007 - 00:00
sbesemer

Sbesemer

hoe hebben jullie dat gedaan met de look? Gewoon teentjes gekocht in de supermarkt en vervolgens in de grond gestopt?
Ik heb namelijk ook last van zulke vliegjes. Ik hoor het graag en hoop dat het helpt!

Groetjes, Sytske
woensdag 28 november 2007 - 15:00
wiske

Wiske

hoi, ben juist je bericht gelezen, had laatst last van witte vliegjes op mijn helleborus,heb die gesproeid met een sopje van groene zeep, vliegjes zijn allemaal weg,
je kunt het misschien eens proberen, groetjes
woensdag 28 november 2007 - 16:15
sbesemer

Sbesemer

Hoi!

Bedankt voor je reactie. Alleen: ik wil de basilicum eten en dan is groene zeep daarop niet echt lekker, zeker omdat de basilicum binnen staat en de groene zeep er dus niet afregent.

Groetjes
woensdag 28 november 2007 - 18:30
svenZ

SvenZ

de gele plakstrips werkten wel, maar niet voldoende

de oplossing v.h. tuincentrum: bio-pyretrex , biologisch insecticide. werkte perfect
maandag 3 december 2007 - 15:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon