menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druiven

Ga naar meest recente reactie

lisa

Lisa

nu dit jaar staan de druiven helemaal vol ik verheug mij al om te proefen hoe ze smaaken
grts,lisa [afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 14 juli 2006 - 19:30
nientje

Nientje

lisa, waarom woon jij toch zo ver
nientje
zaterdag 15 juli 2006 - 10:32
Uvacrispa

Tekst aangepast

Uvacrispa

Ziet er inderdaad veelbelovend uit, voor een topkwaliteit staan er vermoedelijk wat teveel trossen aan de plant...
Wij laten slechts een vertakking per snoeispoor staan en per vertakking maximaal één tros. Eén plant van 2,25 meter hoogte levert zo makkelijk 1,5 emmer aan heerliojke, mooie druiven...
maandag 17 juli 2006 - 12:45
lisa

Lisa

uvacrispa , aan het einde had ik ze express dichter staan laten ,zo zijn ze [afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 17 juli 2006 - 14:10
Uvacrispa

Uvacrispa

Lisa,

Als je het me niet (te) kwalijk neemt zou ik toch wel een ebdenking willen formuleren bij de kweekmethode.
Zoals zovaak willen we direct alle draden en oppervlakte bedekt hebben en snoeien we de planten onvodloende terug met als gevolg dat er kale stukken ontstaan.
In principe is het de bedoeling dat de hoofdtakken vol staan met zijtakken (1 per knop), en dat je vanaf het derde jaar na aanplant 1 tros per zijtak opkweekt.
Wij laten bij een druivenplant slechts 50 cm per jaar bijgroeien. Het resultaat is wel dat elke knop dan uitloopt en dat je zeer sterke hoofdtakken krijgt en een plant die volhangt met druiventrossen.
Na elke tros toppen we de zijscheut (na drie bladeren) en vervolgens dieven we de plant het ganse groeiseizoen lang...
Je plant ziet er verder goed uit, en je zal zeker heel wat druiven kunnen plukken...
Smakelijk
dinsdag 18 juli 2006 - 13:07
lisa

Lisa

dus,ik heb toch een foutje gemaakt,ben wel nog aan het leren,ik doe een foto erbij hoe ik ze gesnoeit heb,volgende keer beter
groetjes lisa [afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 18 juli 2006 - 15:01
Uvacrispa

Uvacrispa

Lisa,
Is inderdaad nogal lang gesnoeid. Als je de verzorging eens in de praktijk wil zien, dan ben je steeds welkom...
Wil je bijsturen, het kan nog steeds, maar laat ondertussen wel de druiven maar lekker uitgroeien...
dinsdag 18 juli 2006 - 20:34
lisa

Lisa

van harte bedankt uvacrispa,
lisa
dinsdag 18 juli 2006 - 23:30
Victor44

Victor44

Ook even een foto van enige van mijn druifjes.Hoop dat het duidelijk genoeg is! [afbeelding verwijderd niet-https]'/>
woensdag 26 juli 2006 - 22:38
lisa

Lisa

victor, foto is goed gelukt -daar hangen wel ook genoeg aan -dat woordt wel ook smullen
donderdag 27 juli 2006 - 00:11
Adrienne

Adrienne

Amaai lekker,
En zoveel, ge kunt er eens flink tegenaan gaan.

gtjs adrienne
donderdag 27 juli 2006 - 22:17
Victor44

Victor44

Ja,maar ik heb gezegd "enige van mijn druifjes hé! Zo heb ik er nog veeeeeel meer,maar dat moet ook als je er wijn wil van maken hé,
vrijdag 28 juli 2006 - 17:33
Bowie

Bowie

Hoeveel soorten heb je dan wel?
vrijdag 28 juli 2006 - 18:22
Uvacrispa

Uvacrispa

Viktor,
Ziet er veelbelovend uit. zelf zijn we vooral geïnteresseerd in 'tafeldruiven' en dus kiezen we voor daar voor iets minder trossen (als enkel 3D snoer). Onze wijndruiven kwkeen we we als dubbel guyot en beperken hier ook niet het aantal trossen (wel het aantal vertakkingen).
Op vandaag hebben we 39 rassen (allemaal schimmelvrij) staan, hoe zit dat bij jouw ?
vrijdag 28 juli 2006 - 19:41
Victor44

Victor44

Eerst en vooral wil ik Dornfelder vernoemen,een zeer goede wijndruif met mooie trossen.Acolon,Siegerrebe,Nero, Rondo, Romulus,Merzling,Phoenix,Saphira,Muscat Bleu,Palatina,Solaris,Johanniter,Bianca,Regent,Cabernet Mitos,Cabernet Dorio,Cabernet Dorsa,Cabernet Cortis ,Cabernet Cubin,Victoria.Dessertdruiven: Glrie Boscop,Vroege van Overijse,Baydor,Royal.
Dat zijn ze zowat .
vrijdag 28 juli 2006 - 21:07
Victor44

Victor44

Aan Uva-Crispa, Ik had u dan ook eens een vraagje willen stellen,welke wijndruif vind u als kenner het beste ras,qua grote en losse trossen,ziekte resistentie,vroege rijpheid en hoog suikergehalte.
Dank bij voorbaat.
vrijdag 28 juli 2006 - 21:46
Mick

Mick

Ik heb ook een vraag.
Als je een druivenstok plant in de herfst, geeft ze dan de zomer erop druiven? Of duurt dat een aantal jaar?
zaterdag 29 juli 2006 - 08:15
Victor44

Victor44

Je kan ze in de herfst planten,ze zullen wel druiven geven het eerste jaar,maar je moet ze er wel afnijpen,dit om de wortel - en plantgroei te bevorderen.
zaterdag 29 juli 2006 - 12:51
lisa

Lisa

victor , ik vraag me wat is -afnijpen deze term ken ik niet
grts,lisa
zaterdag 29 juli 2006 - 20:00
martine

Martine

knap hoeveel soorten jullie wel allemaal kweken. zijn dat allemaal buitendruiven?
wij wonen in de druivenstreek, maar zelf hebben we er geen staan.
Martine
zondag 30 juli 2006 - 16:21
Victor44

Victor44

Lisa, dit wil zeggen:gewoon met de vingers verwijderen.
zondag 30 juli 2006 - 16:50
Yvonne

Yvonne

Ik heb hier ook verschillende druivenrassen staan o.a. Dornfelder, Regent, Phoenix, Palatina en Glorie van Boskoop.
Ze dragen dit jaar best allemaal veel druiven, maar een Dornfelder had niet een tak waar druiven aan groeide, zou dat kunnen komen door verkeerde snoei ?

Ik maak ieder jaar een nieuwe legger bij alle druiven en laat daar vervolgens stiften op staan, is dat goed, ieder jaar een nieuwe legger te maken, en blijven de onderliggende leggers dan wel druiven dragen ?

Van de druiven van vorig jaar heb ik voor de eerste keer wijn gemaakt, die hebben we al geproeft en die is erg lekker geworden !

zondag 30 juli 2006 - 18:56
Victor44

Victor44

Yvonne,als al je rassen op dezelfde wijze gesnoeid zijn,zou ik niet weten waarom je Dornfelder niet draagt en al de andere rassen wel! Hebben daar nog nooit zulke problemen mee gehad,ze hangen ieder jaar vol. Zal misschien een andere reden zijn,bloei?
zondag 30 juli 2006 - 21:30
Victor44

Victor44

[afbeelding verwijderd niet-https][/url][/img]
Hier een foto van een Dornfelder
zondag 30 juli 2006 - 21:37
Victor44

Victor44

En dit is één van de rijen druiven,zoals je ziet staan ze buiten aan draden aangebonden en dubbel Guyot gesnoeid. [afbeelding verwijderd niet-https][/url][/img]
zondag 30 juli 2006 - 21:41
Yvonne

Yvonne

Ze staan er prachtig bij Victor !!
En mooie grote trossen hoor !

Ik heb twee Dornfelders en die staan allebei op een andere plaats, eentje tegen een schutting aan, voor in de tuin en eentje achter in de tuin tegen een soort raamwerk. Vorig jaar hebben ze allebei voor het eerst gedragen en hadden al best veel druiven. Degene die dit jaar helemaal geen druiven heeft, heb ik vorig jaar geen nieuwe legger gemaakt. Ik had per ongeluk de tak, waarvan ik de legger had moeten maken, er al af gehaald met de snoei. Dus ik had dit jaar, daar nog maar één tak met de stiften erop van de takken van vorig jaar. Zou het daar mis zijn gegaan ?
Die tweede Dornfelder van mij draagt dit jaar trouwens wel druiven hoor, maar minder als vorig jaar.

Ik kan helaas geen foto's plaatsen van mijn druiven, want mijn digitale is opgestuurd voor reparatie, dat vind ik wel erg jammer, want eigenlijk ben ik heel erg trots op m'n druiven en ze staan er ook mooi bij hoor !!
Dus als mijn fototoestel terug is, zal ik ook eens wat foto's plaatsen .
zondag 30 juli 2006 - 22:08
Yvonne

Tekst aangepast

Yvonne

Ik heb een paar weken geleden een paar foto's van de druiven gemaakt, die zal ik proberen te plaatsen.

Op deze manier heb ik op een plaats de druiven staan, hier staan Regent, Palatina, Phoenix en Dornfelder"

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hier nog twee foto's van de Palatina, ze zijn van twee weken geleden, dus nu zijn ze al wel weer aardig gegroeid inmiddels

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb trouwens ook nog een foto van de druiven op die plaats waar ook de Dornfelder staat die geen druiven draagt.
Hier zijn ze nog helemaal niet uitgelopen. De "tak" helemaal links op de foto, die alleen naar links buigt, dat is de bewuste Dornfelder, die geen druiven draagt.

Graag zou ik ook van de kenners onder jullie jullie mening hebben over mijn "snoeien"

[afbeelding verwijderd niet-https]

zondag 30 juli 2006 - 22:32
Victor44

Victor44

Jij moet voor die van mij niet onderdoen hoor,prachtig!
zondag 30 juli 2006 - 22:40
lisa

Lisa

yvonne ,het zijn prachtige druiven
zondag 30 juli 2006 - 23:40
lemeroos

Lemeroos

victor, foto is goed gelukt -daar hangen wel ook genoeg aan -dat woordt wel ook smullen


Ik ben hier wel jaloers op ,maar zo te zien snijden jullie de kleintjes er niet tussenuit ,dan zouden die nog mooier zijn ,de mijn zijn om op de compost te gooien grauw en lelijk !
donderdag 3 augustus 2006 - 15:35
Yvonne

Tekst aangepast

Yvonne

maar zo te zien snijden jullie de kleintjes er niet tussenuit ,dan zouden die nog mooier zijn


Jawel hoor, dat doe ik zeker wel !!!
donderdag 3 augustus 2006 - 15:55
lisa

Lisa

ik vind het jammer om de kleintjes tussen uit te snijden-maar als het beter is doe ik het volgend jaar
in het begin nu zijn ze wel bij mij allemaal glijk dacht ik
mvg lisa
donderdag 3 augustus 2006 - 16:21
Victor44

Victor44

De dessertdruiven worden wel gekrent,maar de buitendruiven zijn allemaal om wijn van te maken,en zodus mag alles erin blijven.Trouwens bij sommige rassen moet er absoluut niets verwijderd worden,die staan mooi los in de tros.bv Dornfelder.
donderdag 3 augustus 2006 - 17:05
Yvonne

Yvonne

Trouwens bij sommige rassen moet er absoluut niets verwijderd worden,die staan mooi los in de tros.bv Dornfelder.


Aha, dus dat betekent, als de trossen voldoende ruimte hebben en dus "los"zijn, hoef ik de "kleintjes"er niet tussenuit te halen ?
donderdag 3 augustus 2006 - 17:54
Uvacrispa

Tekst aangepast

Uvacrispa

Eerst en vooral wil ik Dornfelder vernoemen,een zeer goede wijndruif met mooie trossen.Acolon,Siegerrebe,Nero, Rondo, Romulus,Merzling,Phoenix,Saphira,Muscat Bleu,Palatina,Solaris,Johanniter,Bianca,Regent,Cabernet Mitos,Cabernet Dorio,Cabernet Dorsa,Cabernet Cortis ,Cabernet Cubin,Victoria.Dessertdruiven: Glrie Boscop,Vroege van Overijse,Baydor,Royal.
.


Viktor,
Je hebt een leuk assortiment. Een aantal ervan voldoen echter niet aan onze criteria (ziektevrij).
Voor wijn voldoen rassen als Sirius, Bianca, Phoenix, Dornfelder en Nero zeer goed. Deze zijn eventueel ook nog wel goed te eten (wat bij Regent niet het geval is).

In feite zijn we vooral op zoek naar tafeldruiven die probleemloos buiten te kweken zijn. We kwkeen deze gewoon aanpalen (zie foto). Deze druiven zijn nu reeds dubbel zo groot als rassen als bijvoorbeeld Dornfelder, en ze verdubbelen nogmaals tegen dat ze rijp zijn.
De foto is van het ras Venus.

Wat vindt je trouwens van de(Hongaarse) Palatina?

zaterdag 5 augustus 2006 - 12:33
Victor44

Victor44

Palatina is volgens mij een zeer mooie druif,ze heeft volumineuze trossen die ook niet gekrent hoeven te worden. Je schrijft zie foto van "Venus",maar waar staat deze foto?
In de tijd toen ik Dornfelder heb aangeplant was er nog niet zoveel sprake van ziekteresistente rassen,wanneer ik thans bijplant kijk ik steeds om deze rassen wel alleen te planten.
zaterdag 5 augustus 2006 - 14:40
lisa

Lisa

kunen jullie tweetjes mij zeggen hoe de druif van mij heet? ze is al stokoud en mij schoonvader weet helaas de naam niet meer
zaterdag 5 augustus 2006 - 18:10
koen

Koen

Viktor,
Je hebt een leuk assortiment. Een aantal ervan voldoen echter niet aan onze criteria (ziektevrij).
Voor wijn voldoen rassen als Sirius, Bianca, Phoenix, Dornfelder en Nero zeer goed. Deze zijn eventueel ook nog wel goed te eten (wat bij Regent niet het geval is).

In feite zijn we vooral op zoek naar tafeldruiven die probleemloos buiten te kweken zijn. We kwkeen deze gewoon aanpalen (zie foto). Deze druiven zijn nu reeds dubbel zo groot als rassen als bijvoorbeeld Dornfelder, en ze verdubbelen nogmaals tegen dat ze rijp zijn.
De foto is van het ras Venus.

Wat vindt je trouwens van de(Hongaarse) Palatina?




Hallo,


Welke soorten zijn dan best aan te raden die ziektevrij zijn e.d.? Ik zoek dan gewone tafeldruiven in feite. En waar kan je deze best aankopen?


Groeten, Koen
maandag 7 augustus 2006 - 19:05
Victor44

Victor44

Koen,ik koop mijn druiven bij Hugo Bernard (www.hageling-bio.be) Zie resistente tafeldruiven en nieuwe resistente eetdruiven voor buiten,verschillende soorten.
grt. Victor
maandag 7 augustus 2006 - 20:59
koen

Koen

Niet direct bij de deur maar lijkt me inderdaad wel de moeite. Kan iedereen daar zomaar kopen, is er een bepaalde 'koopperiode'?


Groeten, Koen

Koen,ik koop mijn druiven bij Hugo Bernard (www.hageling-bio.be) Zie resistente tafeldruiven en nieuwe resistente eetdruiven voor buiten,verschillende soorten.
grt. Victor
maandag 7 augustus 2006 - 21:42
Victor44

Victor44

Je moet ze bestellen voor Nieuwjaar,ze verwittigen dan wanneer je ze mag afhalen,of misschien worden ze verstuurd. Denk dit wel,maar je kan het beter vragen.Voor mij is dit geen probleem vermits ik in de omgeving woon. Maar ik heb al altijd mooie stokken gehad,die goed hergroeien.
grtjs Victor
maandag 7 augustus 2006 - 22:10
Adrienne

Adrienne

wel amaai jullie zijn echt wel krakke.
mmmm lekker !!!
en zéér mooi
gtjs adrienne
maandag 7 augustus 2006 - 22:13
Pauline

Pauline

Hallo ,

Als ik jullie druiven zie kan ik wel huilen.
Wij hebben een "witte van der Laan" en elk jaar verschillende trossen mooie beloftvolle druiven en elk jaar deze tijd worden ze blauw en verdorren ze WAT IS ER MIS MEE.

De enkele tros die toch doorgaat is klein maar de druifjes zijn zeer zoet

Pauline
donderdag 10 augustus 2006 - 15:58
Victor44

Victor44

Witte van der laan kan niet blauw worden:het is zoals de naam zegt een witte druif. Persoonlijk vind ik dit niet zo'n goede druif,tegenwoordig plant je beter een ziekteresistente druif zoals bv Palatina enz..
donderdag 10 augustus 2006 - 16:14
kimmeke

Kimmeke

hallo, hallo, ik ben zojuist aangesloten bij dit forum.
ik zijn hier gewoon stikjaloers op elle druiven, het water loopt al uit mijne mond.
wij zijn sinds 2 jaar verhuisd, en daar hebben we een grote hof aan, nu sinds vorig jaar ben ik 2 druivenstruikjes rijker, maar ik heb deze bij van gastel gaan halen, normaal een witte en een blauwe druif de soort ken ik niet, ondertussen zijn het ook alleen maar blauwe druifjes die eraan komen, dus ja, ik heb mij ook laten beetnemen. nu was mijn vraag of er hier druivenhouders zijn van omgeving Sint-katelijne-waver waar ik misschien eventueel als de tijd er is een paar stekjes van jullie geweldige druiven kan komen afnemen, en natuurlijk jullie druivenstruiken eventjes bewonderen.
als er iemand interesse heeft mag die het mij zeker laten weten.
vele groetjes en doe zo voort!!!
woensdag 16 augustus 2006 - 21:04
Uvacrispa

Tekst aangepast

Uvacrispa

Koen,
Je moet maar eens contact opnemen via mail, je kan dan eens langskomen als je wil. Wij kweken en verdelen een ganse reeks tafeldruiven.
Groeten
Marc (http://www.proeftuin.info )
donderdag 17 augustus 2006 - 21:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon