menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Franse wilde perzik

Ga naar meest recente reactie

Rudi

Rudi

hallo,

wie kent deze soort perzik? Werd deze week op de markt verkocht.
Het uitzicht doet denken aan een dikke vijg (gedroogd).

dus een paar centimer dik en wel 5 à 6 cm doorsnede. Geel rode schil.

Enig idee om welke soort het gaat?

mvg
Rudi
dinsdag 3 juli 2007 - 16:18
Helianthus

Helianthus

eeuuhhh Rudi ....?

Ik zie geen perzik, foto vergeten ?
dinsdag 3 juli 2007 - 16:29
Tine

Tine

Toevallig dat je deze perzik noemt. Mijn overburen zijn net terug vanmvakantie en waren laaiend enthousiast over deze perzik. Hij is zoet en stevig. Ze hebben hem gewoon in Nederland gekocht. Ikzelf heb hem nog nooit gezien. Hij is kleiner en platter dan de gewone perzik. Nu maar hopen dat de pitten die ze hebben bewaard ook uitkomen.

Tine.
dinsdag 3 juli 2007 - 17:05
Rudi

Rudi

helaas, geen foto, want ik heb ze opgegeten en die werd gekocht op een markt in België.
Wat me interesseert is eventueel de latijnse naam of de variëteit.

Rudi
dinsdag 3 juli 2007 - 17:17
Victor44

Victor44

Rudi toch!!! Eerst foto nemen dan proeven!
Grtjs
woensdag 4 juli 2007 - 05:27
Bowie

Bowie

Misschien eens googlen?
woensdag 4 juli 2007 - 05:32
Rudi

Rudi

[afbeelding verwijderd niet-https]

hier dan toch nog een foto gevonden op google µ


woensdag 4 juli 2007 - 14:59
Rudi

Rudi

heb dit ook nog gevonden

"Deze variëteit was in het oude China, waar de perzik oorspronkelijk vandaan komt, al populair omdat hij zo makkelijk in de hand lag. "
Blijkt dat deze perzik aan populariteit aan het winnen is want in Italië wordt er naar gestreefd deze soort op verschillende tijdstippen te laten bloeien. Ook in Amerika en Australië wordt ze verbouwd.

maar nog steeds geen variëteit gevonden!

Rudi
woensdag 4 juli 2007 - 15:09
Rudi

Rudi

nog een foto, een betere deze keer

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 4 juli 2007 - 15:12
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

http://www.agromillora.com/ Hier staat nog wat uitleg over die platte perzikken.

Klik op Engels en dan op products, stone fruit market.
woensdag 4 juli 2007 - 17:02
dithmar

Dithmar

Dit is de Prunus persica "compressa" zoals de officiële botanische naam luidt . Deze perzik komt uit China waar hij reeds sedert eeuwen gekweekt wordt en daar peëntao genoemd wordt. in de USA is dit "Stark Saturn" geworden. De kwekerij van de gebroeders Stark in de USA zou het kweekrecht hebben op deze perzik en een overeenkomst hebben betreffende de vermeerdering in Europa met "Delbard" uit Frankrijk , officieel is daar echter niks van terug te vinden....In elk geval verkoopt Delbard in Franrijk deze perzikkenvariëteit met vermelding van kwekersrecht (twijfelachtig dus.......) . Ik heb ook deze perzik staan en die doet het hier erg goed. De witvlezige vruchten zijn echter niet zo erg groot zoals je wel al zult gemerkt hebben maar zijn wel ontzettend zoet en sappig. Er zijn trouwens ook nog andere gelijkvormige variëteiten ontwikkeld en verkrijbaar waaronder bijv. platte nectarines .

mvg Dithmar
zaterdag 7 juli 2007 - 03:00
cetinel

Cetinel

oude topic,maar ik heb eergisteren perziken gekocht van deze soort.
1 bakje waar maar drie in zaten.
wilde perzik,stond op het kaartje
ik heb ze eigenlijk gekocht voor de pitten.
ik weet wel niet of er een boom uit gaat komen die dergelijke vruchten gaat produceren,maar proberen kan geen kwaad nietwaar.
had dochter er een opgegeten en gelijk de pit weggegoid,terwijlik expliciet had gezegd: ik ga die zaaien,pit nie weggooien...
dus 2 pitten in de grond gestoken....
de eerder door mij geziene platte perziken waren wel nogal klein,deze waren stuk groter.
een paar jaartjes geduld hebben zeker???(als ze al willen kiemen)
donderdag 25 augustus 2011 - 20:24
powerlite

Powerlite

Meeste fruitsoorten zijn niet zaadvast.
Van perziken zijn er ook weinig soorten zaadvast , maar enkele zijn het wel.
Ik vrees echter dat je er aan bent voor de moeite.

Hier kan je bvb een boompje kopen van uw (en mijn) geliefde soort:
URL GEBLOKKEERD
vrijdag 26 augustus 2011 - 12:01
powerlite

Powerlite

Ah , URL's mogen hier blijkbaar niet
zo even proberen
wee wee wee puntje fruitbomen puntje net/zachtfruit/platte-perzik/
vrijdag 26 augustus 2011 - 14:17
cetinel

Cetinel

was ik al tegengekomen...

MAAR:. Bezorgen kan alleen in Zuid-Holland of Utrecht.
en ik woon invlaanderen ,belgie
vrijdag 26 augustus 2011 - 18:08
sennevb

Sennevb

ja zelfde probleem hier...
vrijdag 26 augustus 2011 - 20:28
powerlite

Powerlite

ik woon brugge. ik vond 200km niet ver , maar ja , ligt misschien aan mijn passie voor fruit

Doe anders eens navraag bij calle in wetteren ? misschien willen zij er wel een aantal inkopen. ik zie dat jullie al met 2 zijn die zo'n boom willen.

En als het kan helpen , ik kan er zelf ook nog 2 extra gebruiken , dus als een groepsaankoop kan helpen laat je het maar weten.
vrijdag 26 augustus 2011 - 21:34
cetinel

Cetinel

door mijn rug en knieproblemen kan ik niet langer dan 20-30 minuten autorijden zonder half uur te moeten rusten,bovendien zi ik met een gehandicap kind,die ik niet kan meenemen en ook niet alleen kan laten...
bij mij moet het dus geleverd kunnen worden,of heel dichtbij zijn
zaterdag 27 augustus 2011 - 00:27
cetinel

Cetinel

gisteren nog beetje van die platte perziken gekocht.deze waren flink groot..en smaakten melig,dus daar ga ik geen pitten van zaaien.
had ook een paar nectarines van die platte gekocht in dezelfde winkel,waren al beetje blijven liggen denk ik(verrimpeld velleke)ook redelijk groot..
maar lekker!dus die pittekes dan weer wel gebruiken...
normaal gezien zou je perziken en nactarinen vanuit zaad kunnen opkweken zonder dat de eigenschappen te ver uit mekaar liggen tussen vrucht en boom.....
ik ga het dus met zelf zaaien proberen...
zondag 28 augustus 2011 - 15:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon