Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Mijn eerste post op dit forum . Sinds 5 jaar wonen wij in een prachtig huis met tuin in Groningen. De druif die tegen de gevel groeit heeft het nog nooit goed gedaan, hij begint goed en frisgroen en rond juli krijgt hij (naar ik vermoed) meeldauw en barsten de druiven open. Hij staat op een plek met stokrozen. Vorig jaar heb ik extra water gegeven, maar dit mocht niet baten. Hij (of zij) krijgt ook al voeding speciaal voor druiven 2x per jaar. In het winter snoeien we hem flink, in de zomer snoeien we hem bij en dunnen wat trossen/)takken uit.
Mijn vragen aan jullie:
* Klopt het dat het meeldauw is? De valse of de echte?
* Wat kan ik hier het beste aan doen?
* Hebben de stokrozen negatief effect? (Aangezien die er ook slecht uitzien halverwege zomer)
* Moet er een nieuwe druif komen?
* Moet ik anders snoeien?
* Moet ik iets sproeien?
Alvast bedankt voor het lenen van jullie kennis
Hierna nog wat fotos
Sommige rassen zijn nogal gevoelig voor meeldauw en als het eenmaal in de plant zit, komt het vaak het volgende jaar weer. Meeldauw komt makkelijker tot ontwikkeling als de plant te nat of te droog staat. Verleden jaar kregen veel planten meeldauw door de droogte, dit jaar speelt de nattigheid weer een rol.
Wat ook niet zal helpen is de standplaats zo vlak tegen de muur, waar de grond vaak droger en zanderiger is.
Met de middelen die er tegenwoordig nog verkocht mogen worden is meeldauw moeilijk te voorkomen, alleen spuitzwavel is nog een optie.
Wellicht verstandiger om een nieuwer ras te planten met een verhoogde weerstand tegen meeldauw en dan niet zo dicht tegen een muur aan.
Ca 40 cm vanaf de muur.
Dornfelder en Regent als je blauwe vruchten wil, Bianca voor witte vruchten.
Er zijn tegenwoordig ook bijna pitloze rassen. Venus is blauw, Phoenix is wit.