menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meeldauw in druif?

Ga naar meest recente reactie

IngeDJ

IngeDJ

Hallo allemaal,

Mijn eerste post op dit forum . Sinds 5 jaar wonen wij in een prachtig huis met tuin in Groningen. De druif die tegen de gevel groeit heeft het nog nooit goed gedaan, hij begint goed en frisgroen en rond juli krijgt hij (naar ik vermoed) meeldauw en barsten de druiven open. Hij staat op een plek met stokrozen. Vorig jaar heb ik extra water gegeven, maar dit mocht niet baten. Hij (of zij) krijgt ook al voeding speciaal voor druiven 2x per jaar. In het winter snoeien we hem flink, in de zomer snoeien we hem bij en dunnen wat trossen/)takken uit.

Mijn vragen aan jullie:
* Klopt het dat het meeldauw is? De valse of de echte?
* Wat kan ik hier het beste aan doen?
* Hebben de stokrozen negatief effect? (Aangezien die er ook slecht uitzien halverwege zomer)
* Moet er een nieuwe druif komen?
* Moet ik anders snoeien?
* Moet ik iets sproeien?

Alvast bedankt voor het lenen van jullie kennis
Hierna nog wat fotos

Fruit

woensdag 21 augustus 2024 - 09:24
IngeDJ

IngeDJ

Foto 2

Fruit

IngeDJ

IngeDJ

Foto 3

Fruit

IngeDJ

IngeDJ

Foto 4

Fruit

woensdag 21 augustus 2024 - 09:25
Peterplant

Peterplant

Sommige rassen zijn nogal gevoelig voor meeldauw en als het eenmaal in de plant zit, komt het vaak het volgende jaar weer. Meeldauw komt makkelijker tot ontwikkeling als de plant te nat of te droog staat. Verleden jaar kregen veel planten meeldauw door de droogte, dit jaar speelt de nattigheid weer een rol.
Wat ook niet zal helpen is de standplaats zo vlak tegen de muur, waar de grond vaak droger en zanderiger is.
Met de middelen die er tegenwoordig nog verkocht mogen worden is meeldauw moeilijk te voorkomen, alleen spuitzwavel is nog een optie.
Wellicht verstandiger om een nieuwer ras te planten met een verhoogde weerstand tegen meeldauw en dan niet zo dicht tegen een muur aan.
woensdag 21 augustus 2024 - 16:03
IngeDJ

IngeDJ

Peter! Dank voor de reactie

Hoe ver van de muur zou je aanraden?
En heb je (of andere forumleden) suggesties voor een goede ziekte bestendige druif?
zaterdag 24 augustus 2024 - 20:19
Peterplant

Peterplant

Ca 40 cm vanaf de muur.
Dornfelder en Regent als je blauwe vruchten wil, Bianca voor witte vruchten.
Er zijn tegenwoordig ook bijna pitloze rassen. Venus is blauw, Phoenix is wit.
zaterdag 24 augustus 2024 - 23:22
IngeDJ

IngeDJ

Dank Peter, we gaan kijken naar n nieuwe
dinsdag 27 augustus 2024 - 23:05
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 1? (beveiligingscontrole) *