menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druif

Ga naar meest recente reactie

tiste

Tekst aangepast

Tiste

hallo,

druivenkenners kan iemand van U verklaren wat er met mijn druif aan de hand is en wat er tegen te toen ? de onderste en de grooste bladeren zijn gevlekt in grillege vormen
alvast bedankt voor uw hulp
groeten tiste


[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 25 mei 2007 - 23:37
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Tiste,
zijn het witte vlekken?
Zo precies stoffig poeder?
Ik zie helaas geen foto
Groetjes
Ann
vrijdag 25 mei 2007 - 23:50
tiste

Tiste

Ann,

het zijn vlekken lichter van kleur dan het blad maar niet stoffig
groetjes

tiste
vrijdag 25 mei 2007 - 23:58
annd6

Annd6

Tiste,
nu zie ik de foto, dat is al zeker geen meeldauw.
Ik denk kalktekort maar wacht toch even tot de mensen hier die er wat meer van weten het gezien hebben.

Groetjes
Ann
zaterdag 26 mei 2007 - 00:12
Victor44

Victor44

Tiste,
Het is net of de bladeren verbrand zijn.Heeft u met iets gesproeid of met die warme dagen water op de bladeren gegoten.
Grtj.Victor
zaterdag 26 mei 2007 - 04:25
tiste

Tiste

Victor
ik heb helemaal niet gegoten of gesproeid op de bladeren, zou het niet kunnen zoals Ann denkt kalk tekort? of is het een ziekte?
alvast bedankt voor Uw reactie
groetjes Tiste
zondag 27 mei 2007 - 19:36
DannyC

DannyC

volgens mij zijn de bladeren verbrand.
er kan ook dauw op de bladeren liggen smorgens en met de zon begint dit op de bladeren te koken met alle gevolgen vandien.
Staat de plant in de serre?
Anders als het warm is ook de serre snachts openlaten dat ze goeg verlucht smorgens vroeg voor je op bent als de zon begint te schijen
dinsdag 29 mei 2007 - 17:32
Giardino

Giardino

hallo,

druivenkenners kan iemand van U verklaren wat er met mijn druif aan de hand is en wat er tegen te toen ? de onderste en de grooste bladeren zijn gevlekt in grillege vormen
alvast bedankt voor uw hulp
groeten tiste


[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 4 juni 2007 - 01:11
Giardino

Giardino

Hallo Tiste,

Sorry heb eerst verkeerde toets ingedrukt om u te antwoorden.

Wat uw druivelaar betreft staat deze om te beginnen te dicht bij de witte muur .
Indien je een druivelaar wilt laten groeien tegen een muur moet je er zeker 30 a40 cm van blijven.
Deze afstand is nodig om uw druivelaar te kunnen luchten.
De vlekken op de bladeren wijzen erop dat deze aan het verbranden waren.
Deze verbrandingsvlekken zijn ontstaan door resterend water door ochtenddauw of door begieting van de plant, deze druppeljes doen dan dienst als vergrootglas en zo word er een grotere warmte geproduceerd dan de omgevingstemperatuur en dit op een kleiner oppervlakte wat volgend effect in de hand werkt.
U mag deze bladeren bij valavond verwijderen om erger te voorkomen .
Indien u deze druivelaar niet verder van de muur kunt herplanten dan kun je proberen om hem van de muur weg te duwen door er een klein stukje hout tussen te steken en dit gedurende een 2 tal jaar zodat deze de tijd krijgt om zich om te buigen.
Wat je intussen ook kan doen is een oude gordijn voor de plant hangen on verbranding te voorkomen bij te fel zonlicht. Wat je zeker niet mag vergeten om regelmatig uw druivelaar met sulferbloem te verstuiven ( sulferbloem is te verkrijgen bij de apotheek).

Groetjes Giardino
maandag 4 juni 2007 - 01:59
BACH2012

BACH2012

Hallo, Tiste

Ik heb het zelfde probleem met mijn druivelaar. ( exact de zelfde symptomen)
Heb je dit kunnen oplossen en hoe heb je dat eventueel kunnen doen?

Met dank bij voorbaat! Bach
maandag 25 juni 2012 - 12:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon