menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wanneer is mijn kaki rijp?

Ga naar meest recente reactie

Driez

Driez

Nu eindelijk het blad aan het vallen is, blijken er twee enorme vruchten aan mijn kaki vaniglia te hangen. Dat is in de 10 jaar dat ik die heb (in die jaren wel 2x verplant) de tweede keer dat daar vruchten aan staan. Vorige keer hadden die vruchtjes zo wat de grootte van een pruim, nu van een goede pompelmoes. Toen waren ze zacht na de eerste vorst maar nog steeds wrang en eigenlijk oneetbaar.
Eentje ziet nu al mooi oranje, maar is nog helemaal hard. Plukken, of nog wachten tot die zacht aanvoelt?
zaterdag 26 november 2022 - 09:39
WiPe

WiPe

Ik pluk mijn kaki's altijd voor ze zacht zijn en laat ze dan binnen rijpen. Dit jaar heb ik ze voor de allereerste keer een deel laten hangen om te kijken of die aan de boom rijpen. Maar dat lukt dus prima om die binnen te halen en te laten narijpen.
zaterdag 26 november 2022 - 20:32
Driez

Driez

Da's ideaal, merci!
zondag 27 november 2022 - 09:38
danny2

Danny2

Het is moeilijk zeggen wanneer ze rijp zijn, nu na tweemaal wat nachtvorst is het tannine of looizuur gehalte al flink afgenomen en kan je ze plukken en wat laten rijpen. Zelf heb ik er al wat gerijpte gegeten en ze zijn best goed. Ik heb wel een andere nl. Rojo brilliante . Mijn bomen, 2 stuks staan 16 jaar en dit jaar ongeveer 400 vruchten.

Fruit

dinsdag 29 november 2022 - 20:18
Driez

Tekst aangepast

Driez

Wauw, daar kan ik enkel van dromen. Ik heb er dit jaar ook een Hana Fuyu bij gezet, hopelijk komt dat de kwantiteit ten goede. Over de kwaliteit klaag ik voorlopig niet, ze wegen net geen 400g...

Fruit

vrijdag 2 december 2022 - 08:48
Jos Hofmans

Jos Hofmans

Ik overweeg de aanschaf van een 'kaki' . Er zijn nogal wat variëteiten, welke soort neem ik best?
Kan iemand mij adviseren ? Waar kan ik een boom kopen van al een redelijke grote? (+-1,8m ? bvb)
Alvast bedankt
dinsdag 20 december 2022 - 22:37
WiPe

WiPe

je kan best eens horen bij De Moerbeiboom in Geraardsbergen. Die heeft veel keuze aan variëteiten. Een plant van dat formaat zou ik je echt niet aanraden. Dat is niet echt een goed idee, bovendien groeit die in zijn jeugd snel genoeg om die grotere aanplant in te halen.
woensdag 21 december 2022 - 08:31
Jos Hofmans

Jos Hofmans

Ok bedankt !
Ik ga een kijkje nemen.
En idd, een grote boom is eigenlijk geen goed idee, vraagt meer aandacht en worteld waarschijnlijk moeilijker.
donderdag 22 december 2022 - 15:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon