menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoei leifruit

Ga naar meest recente reactie

Pendelaar

Pendelaar

redelijk wat ingelezen en volgens het boekje leifruit voor beginners van Jan Freriks is het nu weer tijd om mijn appelboompjes te snoeien zodat ik deze kan leiden. Is het mogelijk om de hoofdstam te buigen zodat deze gaat dienen als gesteltak of moet ik juist deze snoeien zodat er nieuwe scheuten links en rechts ontstaan die kunnen dienen als gesteltak. Zie foto's van huidige situatie.

Pendelaar
Uit het zonnige Brabantse Valkenswaard

Fruit

donderdag 11 augustus 2022 - 20:27
Pendelaar

Pendelaar

Bijgaand nog een foto

Fruit

donderdag 11 augustus 2022 - 20:30
Pendelaar

Pendelaar

Nog niemand een idee ?
dinsdag 16 augustus 2022 - 08:17
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

mijn idee is dat je dat 'inlezen' eens opnieuw moet doen, want daar is volgens mij nogal veel misgelopen, en als dat 'inlezen' van Jan Freriks je tot dit resultaat gebracht heeft, dan gaat dat via een forum zoals dit niet opgelost geraken…

Sorry.
dinsdag 16 augustus 2022 - 13:16
Peterplant

Peterplant

Deze bomen zijn inderdaad verkeerd gesnoeid of in ieder geval veel te voorzichtig.
Hier valt zo niets meer van te maken.
Nu heb je natuurlijk 2 manieren om leifruit te maken.
Manier 1 geeft een mooie symmetrische boom met een mooi model, een palmet bijvoorbeeld.
Manier 2 is gewoon alle takken tegen een muur aanleiden. Je krijgt dan een platte fruitboom die totaal geen model heeft.
De eerste manier is het mooist en het moeilijkst.

Wil je een mooie geleide appelboom dan kun in de lente opnieuw beginnen. Knip dan alle bomen ca 80 cm boven de grond af en laat de boom opnieuw uitlopen. In de zomer/herfst kies je drie mooi geplaatste scheuten uit.
1 scheut gaat naar links, 1 naar rechts en 1 omhoog. Links en rechts worden horizontaal langs een draad uitgebogen en vastgezet.
De scheut die omhoog gaat wordt 60 cm boven de horizontale zijtakken getopt.
Volgend jaar om deze tijd plaats je weer en foto en gaan we de volgende stap nemen.
Mooi leifruit kweken duurt jaren.
dinsdag 16 augustus 2022 - 20:16
Pendelaar

Pendelaar

@peterplant,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, hier kan ik wat mee. Zal je advies opvolgen en de boompjes rond de 80 cm. allemaal afknippen. Moet ik bij dat knippen nog ergens op letten ? Mag dit knippen ook in de winter gebeuren. Ik lees vaak het volgende: Een appelboom snoeien doe je best in de winter, zoals de meeste fruitbomen. De snoeiperiode voor deze boomsoort loopt van november tot en met maart. In de periode van juni tot eind oktober kan je ook een lichte onderhoudssnoei doen.

Of is dat knippen wat ik moet doen totaal iets anders dan snoeien, ik bedoel valt dat knippen niet onder snoeien ?

Pendelaar
woensdag 17 augustus 2022 - 11:42
Peterplant

Peterplant

Knippen en snoeien komt op hetzelfde neer. Twee woorden die betekenen dat je takken afknipt. Snoeien klinkt natuurlijk interessanter. Ik heb ruim 10 jaar gewone fruitbomen gesnoeid. Als je dan zegt dat je fruitbomen geknipt hebt klinkt dat natuurlijk amateuristisch. Nu kun je zeggen dat snoeien meer een bepaald model in een plant knippen is en knippen een tak of een stengel inkorten is. Wat mij betreft net zoiets als struik en heester.

Wat dat afknippen of snoeien betreft: gewoon de planten op 80 cm boven de grond afknippen. Let maar niet te veel op ogen.
Tijdstip: ik heb fruitbomen gesnoeid vanaf eind oktober tot ver in de bloei. In lange strenge winters moest dat wel eens

Gewoon ergens in februari of maart knippen of snoeien is goed.
woensdag 17 augustus 2022 - 15:33
Pendelaar

Pendelaar

@peperplant,
Wederom hartelijk dank voor je reactie. Ik weet voor nu even voldoende en ga in het vroege voorjaar eens met een snoeischaar aan de slag en zal dan een foto plaatsen.

Pendelaar
woensdag 17 augustus 2022 - 20:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon