menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Frambozen struik

Ga naar meest recente reactie

josi

Josi

Hallo iedereen,
Sinds jaren staat er bij onze buren een frambozen struik langs de scheiding.We hebben daar nooit enige hinder van ondervonden maar sinds er nieuwe eigenaars zijn komen er overal bij ons tussen de bloemen en in het gras nieuwe struiken te voorschijn!
Hoe kan dit ineens?
Bedankt alvast!
maandag 21 september 2020 - 11:39
leerling

Leerling

Zijn het zaailingen of wortelscheuten?

In het eerste geval zou het kunnen dat je vorige buren frambozen lustten en ze ook plukten.
Misschien geldt dat niet voor je nieuwe buren en gaan er andere liefhebbers (vogels, viervoeters) mee aan de haal die onderweg al eens wat verliezen.
maandag 21 september 2020 - 23:33
Tuinprins

Tuinprins

Frambozen zaaien zich nauwelijks uit maar vormen wel veel worteluitlopers (ik heb mijn plant al jaren geleden gerooid want ik werd gek van de vele uitlopers). Het kan zijn dat de oude buren de planten correct snoeiden en dan maken ze minder worteluitlopers. Het kan ook zijn dat het slechts een kwestie van tijd is en als de oude buren niet verhuisd waren je nu ook worteluitlopers had gehad. Hoe lang hadden de oude buren die framboos/frombozen daar al staan?

Wat te doen? Overleggen met de nieuwe buren lijkt mij raadzaam en zeggen dat je last hebt van de uitlopers. Als dat niets oplevert dan de uitlopers insmeren met een of ander goedje zodat ze naar de frambozenhemel gaan.

Gegroet, de tuinprins

dinsdag 22 september 2020 - 07:24
josi

Josi

Bedankt,het zijn inderdaad wortelscheuten overal en de struiken staan er reeds sinds we hier wonen dus al meer dan 8 jaar.De nieuwe buren doen wel niks van klusjes in de tuin en dat zal dan waarschijnlijk de oorzaak zijn.
dinsdag 22 september 2020 - 09:22
JackDaniels

JackDaniels

Frambozen plantje gekocht bij Aldi een paar jaar geleden. In volle grond geplant, ondertussen heb ik 4 planten op een kleine halve meter. Het is toch algemeen geweten dat een frambozen plant woekert? Idem dito voor dragon, citroenmelisse, marjolein, munt,...
vrijdag 11 december 2020 - 17:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon