menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitmot

Ga naar meest recente reactie

katelijned11

Katelijned11

Hallo,

Graag heb ik wat deskundige informatie over de fruitmotplaag in mijn stadstuintje. Ons tuintje is 8x5 m en langs alle kanten begrensd door andere stadstuintjes van die grootte. We hebben één appelboom. Elk jaar hang ik een Biogroei-feromoonval tegen de fruitmot, maar dit volstaat echt niet. Ik doe exact wat in de beschrijving staat. De eerste lijmplaat hing ik omhoog omstreeks half april en deze bevat een 10 à 15-tal motten, de lijmmat die er nu hangt, telt 7 motten. En toch zijn bijna alle appels die nu aan de boom hangen en massaal afvallen 'gemaait' zoals we dat noemen. Er staan in de onmiddellijke omgeving (dus binnen de huizenblok rondom) geen andere appelbomen, denk ik. Verderop in het park staan er wel verwilderde fruitbomen.
Hoe komt het dat de appelen toch massaal aangestoken zijn?
Alvast bedankt voor uw antwoord,
Mvg,
Katelijne.
dinsdag 23 juni 2020 - 18:58
Tuinprins

Tuinprins

Belangrijkste vraag: weet je zeker dat de appels afvallen door toedoen van de fruitmot?

Zijn de motten die op de lijmplaat zitten ook fruitmotten?
woensdag 24 juni 2020 - 05:20
katelijned11

Katelijned11

De meeste appelen die afvallen zijn aangebeten. De 7 motten op de 2de lijmmat zijn allemaal fruitmotten. Op de eerste mat zitten er een paar tussen die ondersteboven plakken. Daar ben ik niet zeker van.
groet,
Katelijne
zaterdag 27 juni 2020 - 17:39
Tuinprins

Tuinprins

De laatste jaren is de fruitmot aan een opmars bezig. Het zou kunnen dat door de zachte winters de fruitmot eerder actief is en de vallen dus eerder opgehangen moeten worden. Als de eerste generatie niet goed bestreden wordt, heb je flinke kans op een grote tweede generatie. Het jaar daarop heb je dan weer een nog grotere eerste generatie etc.

Gegroet, de tuinprins
zondag 28 juni 2020 - 07:20
Boerke

Boerke

@ Tuinprins; Zou dit ook het geval zijn bij onze pruimen? Hangt een band aan de stam en een feromoonval ,speciaal voor pruimen in de boom. Doe zoals Katelijne ,opvolgen wat er beschreven staat en toch zit er in meer dan 50% een wormpje. Dit is al drie jaar zo. Moet zeggen dat het nu wel ietsje minder is maar toch nog altijd veel. Zou het ook mogelijk zijn dat de vrouwtjes ( door de warmere winters) in de boom blijven zitten en niet naar de grond trekken??Vb. Overwinteren in spleetjes van de schors .
Op de band en in de val zitten verschillende insectjes waaronder de motjes vast.
vrijdag 7 augustus 2020 - 17:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon