menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wollige bloedluizen / bladluizen op appelbomen

Ga naar meest recente reactie

goelespren18

Goelespren18

Hallo,


Zoals je op de foto kan zien, heb ik zeer veel last van wollige bloedluizen en bladluizen...

In de boom hangt een lijmband (tegen rupsen) en ik spuit om de paar dagen met water gemengd met 20 ml groene zeep op 1 liter water.
Dit helpt echter niet...

Heeft iemand nog ideeën?

Fruit

maandag 18 mei 2020 - 11:08
c j de k

C j de k

Wolluis aantippen met wattenstaafje gedoopt in alcohol of spiritus .
Waar komt de term bloedluis in de plantenwereld vandaan ?? Bloedluis komt nl alleen voor bij kippen en ander gevogelte
maandag 18 mei 2020 - 21:27
Tuinprins

Tuinprins

@ C j de K: er bestaat zoiets als appelbloedluis.

Zie:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Appelbloedluis

De benaming 'appelbloedluis' komt van het gegeven dat als je die luis dooddrukt er een roodachtige substantie te zien is.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 19 mei 2020 - 06:20
jor_m

Tekst aangepast

Jor_m

Is dit hier ook appelbloedluis? Zit op 1 van de 4 zuilboompjes die we geplant hebben (kersen, appel, peer en perzik). Weet niet direct over welk boompje het hier gaat.
En de volgende vraag is dan, hoe best bestrijden?
Heb volgende zaken gelezen her en der:
- Afspoelen met koud water
- Afspoelen met stevige straal van de tuinslang
- Wollige luizen wegborstelen met verfborstel (met groene zeep)
- Bepaald product van Ecolux (naam even kwijt)
- Wolluis aantippen met wattenstaafje gedoopt in alcohol of spiritus

Fruit

woensdag 20 mei 2020 - 16:15
c j de k

C j de k

Dit ziet er wel behoorlijk heftig uit en daar ik nog niet eerder van de term "bloedluis" bij bomen/struiken heb gehoord is het natuurlijk niet zo simpel om hierop een antwoord te geven maar misschien dat de Tuinprins raad weet
woensdag 20 mei 2020 - 16:24
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Dat ziet eruit als wollige appelbloedluis.

Zie:

https://www.bongerdgrooteveen.nl/ziekten/Appelbloedluis/Appelbloedluis.php

http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/appel_wolligebloedluis.htm

Ik zou die beestjes verwijderen door ze dood te drukken (eventueel trek je huishoudhandschoenen aan). Daarna het geheel schoonspoelen met water. De komende tijd de boom goed in de gaten houden en zodra je weer wollige bloedluizen waarneemt opnieuw actie ondernemen (er zijn talrijke generaties van de wollige appelbloedluis in het groeiseizoen dus de kans dat je er weer last van krijgt is groot).

Gegroet, de tuinprins


donderdag 21 mei 2020 - 11:34
jor_m

Jor_m

Ok, bedankt.
Heb ze zo goed als mogelijk verwijderd. Zag vandaag een heel fijne pluizige laag over stam en bladsteeltjes. Heb deze ook zoveel mogelijk met mn vingers proper gewreven. Hieronder leek geen appelbloedluis te zitten. Zag geen puntjes en ook geen bruin-rode kleur na wrijven. Moest dit terugkomen, best blijven schoonwrijven dan?
En insmeren met groene zeep, is dat iets dat kan helpen of dan beter kijken om primicarb te gebruiken?
Zag dat er wat vlekjes zijn in de bladeren, alsook in de blaadjes van de boompjes erlangs. Wijst misschien op bladluis?
vrijdag 22 mei 2020 - 13:20
Marinkea

Marinkea

Oei, hier dus ook veel last van dat probleem. We hebben anderhalve week geleden larven van lieveheersbeestjes gezet, maar dat helpt tot nog toe niet.. weg wrijven lijkt me super moeilijk doordat we er niet aan kunnen.
In de rest van de tuin zitten we nu ook met erg veel gewone bladluis. Is dat gerelateerd aan elkaar?

Fruit

vrijdag 29 mei 2020 - 10:32
jor_m

Jor_m

Ik heb ze tot nu toe afgespoten met de tuinslang en 1x met de vinger proberen afwrijven.
Heb er nu ook wat schors onder gelegd in de hoop wat oorwormen aan te trekken.
zaterdag 30 mei 2020 - 13:02
satomi
woensdag 3 juni 2020 - 12:35
jor_m

Jor_m

De witte, wollige luis blijft precies goed weg, maar nu zitten er kleine groene beestjes op enkele bladeren. Verder zitten er ook best veel mieren op het plantje.
Wat zijn deze groene beestjes en kan ik de mieren best verwijderen of eten zij deze groene beestjes op?

Fruit

zondag 12 juli 2020 - 23:15
koeke fie

Koeke fie

dat zijn bladluizen en de mieren gaan die 'melken' (de bladluis zou een zoete substantie afscheiden waar de mieren van houden). Mieren gaan 'hun' luizen ook beschermen. Ik geloof dat je dezelfde dingen kan proberen als tegen de wollige bloedluis. Is dezelfde familie.
Ook zou brandnetelgier kunnen helpen. Iemand die hier ervaring mee heeft en dit kan bevestigen of weerleggen?
maandag 22 februari 2021 - 08:22
Lamium

Lamium

Ik heb vorig jaar afrikaantjes rond de stam van ons terrasappelboompje gezet omdat deze mieren zouden verjagen. Tegelijk heb ik de pot verplaatst. Dat leek wel wat te helpen, welke van de twee weet ik natuurlijk niet. Als de mieren weg zijn om de luis te beschermen kunnen de lieveheersbeestjes hun werk doen. Daarvoor hadden we volledig opgerolde bladeren vol met luis en dus ook niet een heel vrolijke boom.

Dit jaar ben ik voor de afwisseling op goudsbloem over, maar ik lees daar nu wisselende dingen over.
woensdag 28 april 2021 - 12:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon