menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kiwi soreli

Ga naar meest recente reactie

swerts29

Swerts29

Weet iemand waar ik de vrouwelijke kiwi soreli met bestuiver kan kopen.
Heb heel internet al afgekeken en nergens op voorraad.
maandag 30 maart 2020 - 22:44
Tuinprins

Tuinprins

Met heel het internet afkijken ben je een mensenleven bezig ...

Deze kiwi is kweekrechterlijk beschermd en mag daarom maar beperkt vermeerderd worden. Ik vermoed dat planten in eerste instantie bestemd zijn voor de commerciële teelt.

In het verleden is deze kiwi beschikbaar geweest voor de gewone tuinconsument. Nederlandse aanbieders zie ik momenteel zo 1-2-3 niet. Misschien dat er nog buitenlandse aanbieders zijn, het beste zoeken op Actinidia deliciosa Soreli. Bij het kopen van (fruit)planten via internet er altijd rekening mee houden dat je niet de juiste soort geleverd krijgt.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 31 maart 2020 - 06:37
swerts29

Swerts29

Zal nog even doorzoeken zijn maar is er ook een goed alternatief voor deze gele vroegrijpende lekkere kiwisoort , deze zou wel goed rijp worden op de plant .
dinsdag 31 maart 2020 - 12:06
Driez

Driez

Ik heb er enkele jaren terug één gekocht bij De Zoetewei in Putte. Volgens hun website bieden ze die nog steeds aan.
Ik heb er alleszins nog niet veel plezier aan beleeft, is héél vorstgevoelig blijkbaar.
woensdag 8 april 2020 - 09:43
swerts29

Swerts29

Ik heb besloten na het lezen van verschillende forums om geen kiwis maar kiwibes te planten.
Deze zou iets beter tegen de voorjaarsvorst kunnen en gemakkelijker te snoeien.
donderdag 9 april 2020 - 17:30
Tuinprins

Tuinprins

De kiwibes is extreem gevoelig voor nachtvorst als die aan het uitlopen is. Vorige week hebben de kiwibessen in heel West Europa ernstig geleden onder de nachtvorst. Dat kwam ook door het feit dat we amper winterweer hebben gehad in januari/februari waardoor de planten al vroeg uit hun winterrust kwamen. In winterrust zijn kiwibessen zeer winterhard en verdragen zeker 20 graden vorst. Daar heb je echter niet veel aan als de planten geraakt worden door 'late' nachtvorst.

De gewone kiwi is minder winterhard maar komt later in het blad en de kans op vruchten is daarom groter. Op een beschutte standplaats is Actinidia deliciosa 'Jenny' (zelfbestuivende variant) zeker aan te raden.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 10 april 2020 - 06:07
Dany

Dany

De kiwibes is extreem gevoelig voor nachtvorst als die aan het uitlopen is. Vorige week hebben de kiwibessen in heel West Europa ernstig geleden onder de nachtvorst. Dat kwam ook door het feit dat we amper winterweer hebben gehad in januari/februari waardoor de planten al vroeg uit hun winterrust kwamen. In winterrust zijn kiwibessen zeer winterhard en verdragen zeker 20 graden vorst. Daar heb je echter niet veel aan als de planten geraakt worden door 'late' nachtvorst.

Klopt 100%, heb het dit jaar mee gemaakt alle jonge blaadjes kapot door de nachtvorst gelukkig zijn ze nu al terug aan het uitlopen.
vrijdag 10 april 2020 - 10:09
Driez

Driez

Klopt, bij de kiwibes hier hetzelfde verhaal: al drie lentes op rij stevige vorstschade. Deze loopt de schade wel beter in dan de kiwi, maar bloei heb ik nog nooit gezien.
Chance dat de honingbes nooit teleurstelt
vrijdag 10 april 2020 - 12:16
swerts29

Swerts29

Zijn er dan geen variëteiten die later bloemen maken en toch voor de vorst te plukken zijn..
Eventueel kan je de vruchten toch plukken en binnen laten narijpen .
zondag 12 april 2020 - 21:50
danny2

Danny2

Hier ook zwaar geraakt door de nachtvorst, enkele zijn al mooi groen uitgelopen en zie bij sommige soorten toch ook knopjes in de oksels .
Heb hier 8 verschillende soorten maar kan nu niet zeggen welke het best zijn uitgelopen.
Vorig jaar waren ze helemaal niet afgevroren en heb ik vele kilo's bessen geplukt.

groetjes danny
zaterdag 18 april 2020 - 22:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon