menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Kaki

Ga naar meest recente reactie

Boerke

Boerke

Vandaag was mijn verbazing groot toen ik een pit in mijn kaki vond( zie foto). Dit heb ik in jaren nog niet tegengekomen. Zou ik resultaat kunnen halen als ik hem plant? Of moet ik eerst nog wat maanden wachten voor ik hem plant . Alleszins zal het opkiemen bij hogere temp.(ong. 20°) moeten gebeuren zeker. Ook had ik al eens gehoord, denk ik ,dat het beter is dat je bij de pitten een hoekje bloot maakt zodanig dat de scheut er gemakkelijker zou doorgaan. Zou dit zo zijn?? Alleszins ga ik het proberen maar ga eerst wat reacties hier afwachten. Al op voorhand bedankt .

Fruit

zondag 24 november 2019 - 17:59
Louisa S

Louisa S

https://www.onszaden.nl/diospyros_kaki
Boerke ,misschien kan deze link jou verder helpen ......
zondag 24 november 2019 - 18:47
Boerke

Boerke

Heel erg bedankt. Goede info op deze site. Zal het zeker zo proberen. Nogmaals bedankt.
zondag 24 november 2019 - 20:03
LT
zondag 24 november 2019 - 23:26
Tuinprins

Tuinprins

Het ligt eraan wat voor soort kaki het is. Als het een virginiana soort is of een hybride waar virginiana bloed in zit dan is een koudeperiode van enkele maanden gewenst. We noemen dit stratificatie. Het zaadje nu zaaien en de pot buiten zetten zodat de koude/vorst zijn werk kan doen. Dat het zaaisel bevriest kan geen kwaad, is alleen maar gunstig.

Overigens moet je er rekening mee houden dat het zaadje niet kiemkrachtig is omdat deze in een vrucht zit die zeer waarschijnlijk gevormd is via 'parthenocarpie' d.w.z. gevormd is zonder dat er bestuiving heeft plaatsgevonden. Meerdere fruitsoorten kennen (gedeeltelijke) parthenocarpie. Het grote voordeel hiervan is dat je dan maar een boom/struik nodig hebt voor het verkrijgen van vruchten. Bij kaki geven de parthenocarpe cultivars vaak zaadloze vruchten maar een enkele keer kan het voorkomen dat er toch een zaadje in zit.

N.B. Lang niet alle cultivars van Diospyros kaki zijn parthenocarp, de meeste zijn of mannelijk, of vrouwelijk en wil je aan deze cultivars vruchten krijgen dan heb je zowel een mannelijke als vrouwelijke plant nodig. Bij gezaaide planten weet je doorgaans na 5 tot 8 jaar wat voor geslacht de zaailing heeft.


Gegroet, de tuinprins


Gegroet, de tuinprins
maandag 25 november 2019 - 06:58
Boerke

Boerke

Tuinprins, bedankt voor deze info. Ik ga het gewoon proberen en lukt het me niet dan ga ik er ook niet om treuren. Vorig jaar had ik een amandelnootje gevonden met een kiem. Had deze eerst in een bloempot gezet en in dit voorjaar buiten. Deze is nu bijna een halve meter groot maar ook daar, als er niets van voortkomt is het maar zo. Ik "experimenteer "graag,versta je.
maandag 25 november 2019 - 16:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon