menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Sierappel als bestuiver

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Bij de aanleg van onze tuin zijn we van plan een hoogstam appelboom, waarschijnlijk een Winston, te planten. Aangezien we hiervan hoogstwaarschijnlijk meer dan genoeg appels zullen hebben, zouden we maar één boom planten. De bestuiving zouden we laten gebeuren door een sierappel. Maar zijn alle sierappels hiervoor geschikt? Want echt informatie hierover vind je niet terug op het internet. Enkel dat dit wel kan en dat het vaak hele goeie bestuivers zijn... Iemand die wat meer uitleg kan geven?

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
woensdag 21 augustus 2019 - 07:46
sugar

Sugar

Malus 'Golden Hornet' is een goede bestuiver voor een aantal appelrassen die op zich zelf ook goede bestuivers zijn van Winston (Cox, Elstar, Golden Delicious, Jonagold). Die gaat dus op 't zelfde ogenblik bloeien als Winston, en zal ook voor Winston zijn nut bewijzen.
woensdag 21 augustus 2019 - 20:18
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Een mogelijk nadeel van een sierappel als bestuiver is dat sommige sierappel cultivars tamelijk ziektegevoelig zijn (met name schurft) en dat deze de eetappelboom kunnen besmetten. Verder moet je in de gaten houden dat de bloeiperiode van sier- en eetappel samenvalt.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 22 augustus 2019 - 06:19
sugar

Sugar

'Golden hornet' is, afhankelijk van de bron, een selectie die 'matig' gevoelig tot resistent aan schurft. Ik heb er geen ervaring mee, ik heb hier 15 appelaars staan, en dus geen nood aan een sierappel voor de bestuiving
Maar de bloei van 'Golden Hornet' valt iig op 't juiste ogenblik
donderdag 22 augustus 2019 - 09:14
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor jullie tips! Misschien is een sierappel dan minder geschikt, aangezien deze schurft kan overbrengen. Misschien neem ik dan toch nog maar een extra appelboom. Maar wat doen jullie dan met al die appels, als je zoals Sugar 15 appelaars staan hebt?

Groetjes
Roeliee
maandag 26 augustus 2019 - 16:13
sugar

Sugar

Euh. Niet zoveel eigenlijk. Ik vind het leuke bomen. Het zijn ook 14 laagstammen, en maar één hoogstam. Sommige mensen zeggen dat ik een verzamelaar ben. Ik ben nog altijd in de ontkenningsfase
maandag 26 augustus 2019 - 20:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon