menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruisbes ( Indiase )

Javamatic

Javamatic

Ik zou graag willen weten hoe je een (Indiase) Kruisbes kan zaaien ? Evt. vermeerderen ..
Misschien heeft iemand hier ervaring mee ?

Bijvoorbaat dank

Fruit

donderdag 25 april 2019 - 13:20
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Misschien heb je hier wat aan. Ik moet wel eerlijk zeggen de tekst is moeilijk te lezen wegens slechte vertaling op de website. http://www.goescube.com/hoe-to-grow-indiase-kruisbes-uit-zaad/
donderdag 25 april 2019 - 13:26
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Hoe ik het lees is dat je het gewoon zelf kan doen indien je het zaad/pit van dit hebt. Wat ik je kan aanraden is om verschillende te proberen zodat er tenminste 1 het goed doet.
donderdag 25 april 2019 - 13:29
Tuinprins

Tuinprins

Ik had nog nooit van de plant gehoord.

Belangrijk is om de Latijnse naam van de plant te weten zodat je ook op Engelstalige websites terecht komt.

Als ik wil weten wat de vereisten zijn voor het ontkiemen van zaad van een bepaalde plant dan gebruik ik de Latijnse naam (Phyllanthus emblica) en het woord 'germination'. Vaak krijg je dan goede informatie van betrouwbare websites.

Voor de Indiase kruisbes vind ik dan bijvoorbeeld dat het zaad een diepe kiemrust heeft en dat die het beste op te heffen is door het zaad te scarificeren en daarna te behandelen met gibberellinezuur (G3). Scarificeren: de zaadhuid lichtjes beschadigen (door bijvoorbeeld aan te vijlen) zonder het eigenlijke zaadje (embryo) te beschadigen. Gibberellinezuur is een plantenhormoon dat werkt op de cellen van het zaad waardoor dit gemakkelijker ontkiemt. Gibberellinezuur is online verkrijgbaar maar de toepassing luistert nauw omdat de concentratie (G3 moet worden opgelost in water) niet te hoog maar ook niet te laag moet zijn.

@ Verena: die website waar jij naar verwijst is een 'content farmer' die eigenlijk alleen bedoeld is om pruladvertenties te tonen en jou te verleiden daar op te klikken.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 25 april 2019 - 20:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon