menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien in pot

Ga naar meest recente reactie

Wannus

Wannus

Verleden jaar enkele aardbei planten geteeld in 3 grote potten ( 4 per pot ) .
Fragaria - doordragend . Dit is zeer goed meegevallen en ondertussen al meer
planten door uitlopers bijgewonnen . Voor het mengsel in de potten neem ik
potgrond met wat compost en een weinig tuinturf . Mijn vraag is of ik wat mengsel
moet vernieuwen , eventueel een bovenste deel wegnemen en compost toevoegen .
Of kan het nog met het mengsel van verleden jaar . Ook reeds vernomen dat
aardbeien om de twee jaar moeten vervangen worden !
woensdag 13 maart 2019 - 17:33
leerling

Tekst aangepast

Leerling

'k Zou gewoon wat compost toevoegen.

'k Zou zelf geen turf gebruiken.
Voor de winning ervan gaan kostbare veengebieden onherroepelijk verloren. 'k Heb als alternatief eens een zak kokosturf gekocht, maar wat opzoekwerk leerde dat daar nog altijd 35% turf in zat. Ook in veel potgrond is turf verwerkt.
Extra turf maakt de bodem extra zuur en dat is voor aardbeien niet nodig. Volgens https://www.moestuinweetjes.com/ph-zuurtegraad-moestuin/ is de ideale zuurtegraad voor aardbeien 6,0 – 6,8 (neutraal is pH 7).
De zuurtegraag van universele potgrond ligt tussen 5,5 en 6,5. (Staat dikwijls gewoon op de zak.) Je zou dus eerder wat kalk moeten toevoegen.

Mijn vader verving elk jaar de planten nadat ze het tweede jaar gedragen hadden, maar dat waren geen doordragende. 't Is misschien afhankelijk van de soort, maar de doordragende die wij in onze vorige tuin hadden, gingen minstens 5 jaar mee.

Plantjes bij maken deed ik door de grootste uitlopers van de oudste planten te planten. De andere uitlopers knipte ik weg, om de planten te sparen. Dat gaat vele jaren goed, maar uiteindelijk merk je dat de kwaliteit van de gekloonde plantjes toch minder wordt en wordt het tijd om nieuwe plantjes (of zaad) te kopen.
Misschien kan je een paar oude planten bij houden, alleen voor de productie van de uitlopers. Dan heb je geen kloon van een kloon van een kloon, maar gewoon altijd klonen van een moederplant.
woensdag 13 maart 2019 - 23:32
Wannus

Wannus

Dank voor je antwoord .
Toch gebruik ik jaarlijks turf ( Aveve ) die ik een beetje meng in de bloembakken en ook oppervlakkig inwerk tussen de struiken . Niet de bedoeling om de grond te verzuren , maar houd wel langer vocht vast .

donderdag 14 maart 2019 - 18:04
leerling

Leerling

@Wannus
Daar gebruik ik bentoniet voor: http://www.orgame.be/_userfiles/products/20110808054838bentonite-info.pdf
Werkt goed en is milieuvriendelijker.
donderdag 14 maart 2019 - 21:16
Wannus

Wannus

Leerling
Toen ik hier destijds kwam wonen zat ik met zeer zware kleigrond . Been hard . Heb moeten wachten tot enkele regenbuien vooraleer iets te kunnen ondernemen . Heb veel grof zand en compost ingewerkt , best dat ik geen te grote tuin had . Heb toen alles op mijn eentje met de spade gedaan . Ik maak zelf compost met twee bakken , en dan nog eens bladcompost die ik ook jaarlijks oppervlakkig inwerk samen met turf . Nu kan ik mijn vingers in de grond duwen in de borders .
vrijdag 15 maart 2019 - 12:11
leerling

Leerling

Heel mooi.

Maar ik dacht dat je de aardbeiplanten in potten met potgrond had gezet, waar je dan nog eens extra turf had toegevoegd?
zaterdag 16 maart 2019 - 01:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon