menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Avocado plant snoeien of niet?

Ga naar meest recente reactie

Jesse1

Tekst aangepast

Jesse1

Hoi

Ik heb een avocado plant zoals te zien is op onderstaande foto's. Hij heeft een paar bladeren gekregen die aardig zijn gaan groeien. Nu komen er weer een stuk of 5 nieuwe bladeren erboven. Moet ik deze nu eraf knijpen met mijn vingers of schuin afsnijden? Of zal ik helemaal niets doen omdat het een mooie nieuwe bos bladeren belooft. Ik wil ook niet dat hij de lucht in schiet maar zoveel nieuwe bladeren is natuurlijk wel mooi. Dit is überhaupt de eerste keer dat ik iets plant in mijn leven dus ik hoor graag jullie advies.



maandag 26 maart 2018 - 20:10
Ken M

Ken M

Ziet er gezond uit Jesse1,
Zorg dat hij genoeg zonlicht krijgt dan zal die minder in de hoogste schieten op zoek naar licht.
Ik zou de plant nog wat laten groeien en nu nog niets snoeien. De plant zal wel uit zijn eigen zijtakken maken.
Als je hem laat doen gaat hij meer een struikvorm worden maar je kan hem evengoed snoeien in vorm als een andere fruitboom. De leider verwijderen en een drietal sterke zijtakken behouden is mogelijk.
We hebben ook eentje staan in de tuin, ook gestart uit zaad.
Momenteel is die nu 3 meter hoog en 2 meter breed en heeft meer weg van een struik dan een boom.
Dit is het eerste jaar dat ik de boom (licht) heb gesnoeid, enkel om de hoogte en breedte in te perken en enkele lage en dwarse takken te verwijderen.
Het is ook de eerste keer dat de boom bloesems heeft dus ben wel heel erg benieuwd of we dit jaar ook vruchten gaan krijgen, na 8 jaar wachten
Succes!

Ken
maandag 26 maart 2018 - 23:55
Jesse1

Jesse1

Dankje voor je bericht Ken,

Ik heb hem in de vensterbank staan met iedere dag licht dus vandaar dat hij nog redelijk laag is met veel bladeren.

In dit filmpje zie je bijvoorbeeld dat iemand de bovenkant eraf heeft geknepen waardoor de plant nu twee zijtakken heeft gevormd: https://www.youtube.com/watch?v=8VYH2syqrb8

Ik laat hem nog wel even groeien aangezien het eruit ziet dat hij mooi vol wordt. (veel nieuwe blaadjes) Als daarna weer de leider (de stam) omhoog schiet en geen zijtakken aanmaakt dan probeer ik de nieuwe blaadjes aan de bovenkant eraf te halen. Maar voor nu laat ik hem nog groeien.



dinsdag 27 maart 2018 - 14:37
leerling

Leerling

@Ken M
We hebben ook eentje staan in de tuin, ook gestart uit zaad.

In welke regio woon je, Ken M?
dinsdag 27 maart 2018 - 23:35
Ken M

Ken M

In welke regio woon je, Ken M?

Asturias
donderdag 29 maart 2018 - 16:30
leerling

Leerling

Ah. Dat verklaart waarom je hem in de tuin kunt houden. (In de Lage Landen is het daar net iets te fris voor.)
donderdag 29 maart 2018 - 23:06
Ken M

Ken M

Ja Leerling ik dacht dat je wist dat ik in Spanje zat, verwijzend naar het topic over de Picos Amethyst
vrijdag 30 maart 2018 - 04:00
leerling

Leerling

@Ken M
Inderdaad, 'k had het kunnen weten. Duidelijk nog niet helemaal wakker.
vrijdag 30 maart 2018 - 23:25
Jesse1

Tekst aangepast

Jesse1

Update: Ik heb hem niet gesnoeid en zijn gang laten gaan. Dit is het resultaat. Ik heb hem ook in een iets grotere pot gezet vandaag.


Nieuwe blaadjes:

Zijkant:



woensdag 25 april 2018 - 11:41
ID_528826

Tekst aangepast

ID_528826

Hallo,

wat leuk te lezen hoe iedereen bezig is met de Avocado plant. Ik heb deze zomer ook een poging gedaan om een plant te kweken, en heb al enig resultaat geboekt.
Ook ik denk nu: wat doen, snoeien of de plant zijn gang laten gaan.

Het filmpje waar hier boven naar werd verwezen laat na de snoei wél een wat vollere plant zien, dus ik denk dat ik dat ook ga proberen. Ben bang dat ik anders een heel iel hoog 'boompje' krijg die op den duur niet meer stabiel zal staan.

Ben erg benieuwd of er in ons klimaat op den duur ook vruchten aan komen

Fruit

vrijdag 31 augustus 2018 - 10:38
A.Vocado

A.Vocado

Hallo allemaal,

Ik heb een mooie avocado plant gekweekt uit de pit en is nu 2 jaar oud. Deze zomer stond ie mooi buiten maar nu de temperatuur zakt moet ie weer naar binnen.

De plant bestaat uit 2 grote takken en nu komt er in het begin van die takken mooie uitlopers recht naar boven. Dit vind ik mooi want hij lijkt nu meer op een boom. Mijn vraag is dan ook kan ik de 2 lange takken snoeien??

Fruit

vrijdag 31 augustus 2018 - 20:35
ID_528826

ID_528826

Hoe vaak moet je in de winter de plant water geven als die binnen staat?
zaterdag 1 september 2018 - 09:20
Ken M

Tekst aangepast

Ken M

Of er ook vruchten aan komen? Dan zal je 5 tot 10 jaar moeten wachten, misschien komen er zelf nooit vruchten aan.
We hebben eentje van ongeveer 10 jaar oud in de tuin staan, ook uit zaad gekweekt.
Dit jaar waren er voor het eerst bloesems maar geen vruchten. Avocado heeft ook best 2 soorten nodig las ik.
Voor water, 1 keer per 2 weken zou voldoende moeten zijn denk ik. Ze leven normaal in vrij vochtig klimaat dus zou ze ook niet te lang te droog laten staan.

@ A.vocado, voor de snoei moet je zelf wat zien welke vorm je wilt behouden.
Ik dnek dat het wel nog warm genoeg is om de plant buiten te laten staan,
Hier hebben we dit jaar lichte vorst gehad en de plant heeft de winter overleeft. Staat dan wel in volle grond dus is net hetzelfde als in pot.

Ken

Fruit

zaterdag 1 september 2018 - 12:54
Jenniferj

Jenniferj

Hallo,
Ik heb een avocadoplantje proberen te kweken, maar de bladeren beginnen bruin te worden en ik vind het best kaal uitzien, het heeft vrij weinig bladeren dicht op elkaar volgend.
Ik zie veel mooie volle plantjes, waar de stengel goed vol staat met bladeren.
Weet iemand tips voor het buin tegen te gaan, en eventueel hoe ik ook een mooi vol plantje krijg?

Alvast bedankt!

Fruit

dinsdag 22 januari 2019 - 16:24
A.Vocado

A.Vocado

Ik heb m regelmatig verpoot naar een grotere pot en dan komt er vanzelf meer blad aan. De plant doet het bij mij het best met de meeste verlichting vanaf 12:00 uur binnen.

woensdag 23 januari 2019 - 09:06
Jenniferj

Jenniferj

Oke, ik ga nog even wachten en daarna kan ik hem misschien ook eens overpotten.
Dank u wel
woensdag 30 januari 2019 - 15:19
Jenniferj

Jenniferj

Kan ik hem ook wat bijknippen? Zo ja, wanneer doe ik dat het beste, nu in de winter tijdens zijn rust of in de zomer?
En hoe knip ik hem het beste dan?
woensdag 30 januari 2019 - 15:24
Jesse1

Tekst aangepast

Jesse1

@Jenniferj, Mijn avocadoplant werd er niet mooier op nadat ik hem had gesnoeid. Ik had dat gedaan in de hoop een vollere plant te krijgen. Maar het blad groeide met de hoofdsteel verder maar dan schuin. Uiteindelijk is hij dood gegaan.

De reden zal niet zo zeer het snoeien zijn geweest. Maar meer door teveel water geven in een pot zonder gat aan de onderkant. Een terracottapot is daarom denk ik prima voor een beginnende avocadoplant. Zodra er water op de bodem van de pot blijft liggen kunnen de wortels van de plant gaan rotten. Daarentegen mag de grond wel altijd een klein beetje vochtig blijven en niet gortdroog.
donderdag 31 januari 2019 - 09:04
A.Vocado

A.Vocado

Ik snoei zodra een uitloper te ver naar buiten gaat zodat ik een recht model krijg. En dat doe ik gewoon wanneer het mij uitkomt. Krijg daarna na verloop van tijd ook weer uitlopers op de overgebleven takken.

Fruit

donderdag 31 januari 2019 - 09:21
A.Vocado

A.Vocado

Zie deze oude afgeknipte tak

Fruit

donderdag 31 januari 2019 - 09:22
A.Vocado

A.Vocado

En deze

Fruit

donderdag 31 januari 2019 - 09:22
Jenniferj

Jenniferj

Dank u wel voor jullie antwoorden,
Ik zal afwachten hoe het verder met hem gaat gaan
zondag 3 februari 2019 - 08:29
Jenniferj

Jenniferj

Ik heb hem niet gesnoeid, maar gewoon zijn eigen gang laten gaan.
Het topje van een beginnende nieuwe stengel was wel afgebroken daar mijn kat, maar het heeft in de plaats van een beginnende stengel drie tot vier komende bladere in petto.
Dank jullie wel voor jullie antwoorden.
Het heeft mij heel erg geholpen.

Fruit

woensdag 13 februari 2019 - 12:41
Jenniferj

Jenniferj

Zo is hij nu.
Ik ga hem komende maand verpotten in een terracotta pot

Fruit

woensdag 13 februari 2019 - 12:42
MartijnV

MartijnV

Hallo allemaal,

Ik zoek advies voor het snoeien van m'n avocado plant. Graag zou ik er een stuk af willen halen(rood aangegeven). Weet iemand of dit kan?

Fruit

dinsdag 19 februari 2019 - 16:10
A.Vocado

A.Vocado

Ik zou het niet doen,bij voldoende licht komen er vanzelf uitlopers op de stam.
donderdag 21 februari 2019 - 20:24
B. Pot

B. Pot

Beste tuinvrienden,

Mijn vriend heeft 3 jaar geleden een pit uitlaten groeien tot een plantje. Inmiddels is dat deze flinke kerel. We noemen hem Alfred. Hij heeft 3 vertakkingen en verder heel veel blad rond de stam. Hij wordt steeds groter. Wat moeten we doen om hem gezond te houden? Zodra de zon schijnt zet ik hem buiten. Maar weet eigenlijk niet wat nu goed is voor Alfred. Moet ik hem snoeien? En zo ja, het vele blad of juist de vertakkingen..?

Ik hoor het graag!

Fruit

woensdag 3 april 2019 - 16:51
Avocadoboom

Avocadoboom

Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Vorig jaar in juni heb ik een avocadoplant gekweekt. Ik vraag me echt af hoe ik deze nu verder moet verzorgen. Snoeien of niet?
Ik lees veel op het internet maar veel spreekt elkaar tegen.

Fruit

zondag 5 mei 2019 - 13:42
A.Vocado

A.Vocado

@b.pot,


Snoeien kan gerust, ik heb de zijtakken gesnoeid. Doe niet teveel in 1x en mijn Adje groeit mooi recht omhoog. Maar tis wat jezelf mooi vind qua model.

@advocadoboom ,
Ziet er goed uit, heb de mijne vaak verpoot naar een grotere pot en dan vind mijn Adje wel prettig want na iedere keer groeit ie daarna beter. En met mooi weer gaat hij ook weer naar buiten.

Gr jarno

Fruit

maandag 6 mei 2019 - 09:07
Avocadoboom

Avocadoboom

Update van ons plantje.

Fruit

vrijdag 12 juli 2019 - 18:48
ingevereec14

Ingevereec14

Hallo,

Ik had gelezen dat je een avocadoplant kan 'toppen' zodat hij nieuwe takken vormt. Het betekent dat je de nieuwe mini-blaadjes bovenaan afknipt. Normaal moet je dat doen als hij zo'n 30cm hoog is, maar de mijne was al 50cm en het is toch nog gelukt. Hij is daar gesplitst in 2 nieuwe takken. Toen die zo'n 20cm hoog waren vanaf de stam gemeten, wilde ik dat nog eens proberen één van beide takken te toppen, om ze opnieuw te doen splitsen in twee takje. Maar voorlopig gebeurt er niks ter plaatse van de afgeknipte blaadjes. Of dat komt omdat het bijna herfst is, of gewoon dat je maar één keer kan toppen weet ik niet. Ik geef het maar mee omdat misschien iemand iets heeft aan mijn informatie.
Wat ik me zelf nog afvroeg was of je ook zoals bij tomaten de 'dieven' kan wegsnijden om de plant beter de doen groeien. Dat zijn die uitstulpingen in de oksel van splitsing van nieuwe takken.
maandag 16 september 2019 - 11:02
Adrianamaartje

Adrianamaartje

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum, en heb hulp nodig met een probleem die ik heb met mijn avocado.
In 2015 heb ik deze gekweekt voor een schoolopdracht en de naam Pleakley gegeven (van Lilo en Stitch) nu heb ik deze altijd met zorg onderhouden en dat is altijd wel goed gegaan tot de volgende gebeurtenis.

Tijdens de zomervakantie hebben wij iemand gehad die op ons huis zou passen en de planten en de dieren zou verzorgen.
Toen we weg gingen was het een mooi vol en gezond boompje aan het worden, maar toen we terugkwamen trof ik een stengel met dode bladeren aan!
Deze heb ik allen moeten verwijderen dus bleef een kale stengel over.
Het probleem is dus nu dat het geen blad meer heeft, en alles wat hij aan blad aanmaakt sterft af voor het echt blad genoemd kan worden...
Ik hou hem in de woonkamer, dus op kamertemperatuur met genoeg daglicht (indirect)
Dus mijn vraag bij deze is waarom doet hij dit? En wat kan ik hieraan doen?

Fruit

dinsdag 29 oktober 2019 - 19:50
A.Vocado

A.Vocado

Heeft de plant te nat gestaan misschien dan kan het zijn dat de wortels verrot zijn. Normaal komen ze vaak terug middels kleine blaadjes
donderdag 31 oktober 2019 - 21:12
Adrianamaartje

Adrianamaartje

Is het dan een idee om deze te verpotten? Ik las hier ook dat een pot met waterafvoer beter is voor de plant vooral als deze te veel water heeft gekregen?
vrijdag 1 november 2019 - 15:57
Madelaine88

Madelaine88

Beste, mijn avocado ziet er heel anders uit , niet echt gezond, zie foto.
Zelf gegroeid uit een pit. Bovenop zat wat wit - hiervoor heb ik op aanraden van iemand beestjes gif gekocht speciaal voor planten.

De plant groeit nul - en de bladeren hangen en zijn bruin, what to do?

Ik woon op Bonaire - de plant is op Bonaire, staat buiten met daglicht, niet in de zon.

Help ????

Fruit

vrijdag 7 februari 2020 - 23:29
A.Vocado

Tekst aangepast

A.Vocado

Hij ziet er niet echt slecht hoor, ik denk dat je hem moet verhuizen naar een grotere pot. Krijgt de plant wel wat middag zon? De mijne is er gek op en gedijt er goed op!!
zaterdag 8 februari 2020 - 12:01
Meloenpimpampoen

Meloenpimpampoen

Hallo!

Ook ik ben begonnen aan het opkweken van aan avocadoplant maar ik kan nergens op het internet vinden wat ik moet doen... er komen namelijk 2 scheuten uit 1 pit. Moet ik er dan 1 wegknippen?

Fruit

donderdag 9 april 2020 - 11:49
Jesse1

Jesse1

@ Meloenpimpampoen

Zo te zien heb je twee avocadoplantjes die uit je pit groeien. Dit is wel vrij uniek. Ik heb nog niet vaker gezien dat een avocadoplant een stekje krijgt. Je kan hem laten zitten en dat je twee takjes krijgt en dus een volle plant. Of dat je hem weghaalt en dat alle energie naar 1 plant gaat.

Als je ervoor kiest om het stekje weg te halen dan kan je proberen dit stekje weer te planten. Dan zou je de plant uit de pot moeten halen. Vervolgens de aarde weghalen zonder de wortels te beschadigen. Dit kan je het beste doen door de aarde onder een lopende kraan te houden en het aarde af te spoelen. Als het stekje zelf echt aan de moederplant gekleefd zit en zelf geen wortels heeft gecreëerd dan heeft hij weinig kans van overleven. Als het stekje wel wortels heeft, probeer dan wat wortels mee te krijgen als je het stekje verwijderd. Vervolgens kan je het stekje potten.
vrijdag 10 april 2020 - 09:37
Avocadoboom

Avocadoboom

De onderste bladeren worden geel en vallen af. Moet ik me hierover zorgen maken? De hoogte die we nu hebben is 1m70. Blijft de plant in de hoogte gaan of stopt dit ooit? Dit jaar wordt onze plant 3 jaar.

Fruit

dinsdag 26 mei 2020 - 09:41
A.Vocado

A.Vocado

Geen zorgen maken hoor heb het hier ook gehad. Ook weleens de helft van de bladeren verloren maar hij komt iedere keer weer terug. Heb 'm wel regelmatig verhuisd naar een grotere pot.
woensdag 27 mei 2020 - 09:04
Zonneveld

Zonneveld

Hee hoi allemaal,

Ik heb een vraag. Ik heb een avocadoboom in mijn kas, in de volle grond staan. Hij is inmiddels minimaal 6 jaar oud en groeit als een malle. Bloesem of vruchten heeft hij nog niet gehad. Nu heb ik gezien op filmpjes en gelezen dat je de boom ook prima kan enten. Dusssss is er iemand die een boom heeft die al bloesem en dus vruchten geeft? Lijkt mij leuk om te proberen bomen te enten!

Hoor het graag

Fruit

donderdag 11 juni 2020 - 17:30
Knn87

Knn87

Allereerst wat een leuke Community hier.

Ik heb twee avocado boompjes, waarvan 1 als onkruid groeit. De andere groeit helaas niet meer,maar gaat ook niet dood. De bladeren voelen stevig en gezond en zijn ook groen.
Ik heb een maand geleden de aarde van beide boompjes verwisseld. Het boompje die niet meer groeit had misschien 4x meer wortels dan zijn broertje die wel groeit. Iemand tips? Ik heb foto gemaakt van boven, het stukje waar nieuwer bladeren uitkwamen is gedroogd.

Ps: er zitten ook kleine fruitvlieg achtig beestjes erop. Mij is verteld dat ze geen kwaad kunnen.

Fruit

zaterdag 20 juni 2020 - 21:37
A.Vocado

A.Vocado

Welkom op dit forum, en je hebt al een mooi plantje. Zijn het vliegjes die uit de grond komen? Heb zelf last gehad van rouwvliegjes en had dan de hele vensterbank eronder. Gewoon beide buiten zetten dan komt het wel goed.
zondag 21 juni 2020 - 09:08
Ken M

Ken M

Na bijna 15 jaar hebben we eindelijk vruchten!
Jarenlang bloesems gehad maar nooit vruchten, heb meerdere jaren geprobeert om ze zelf te bevruchten met borsteltje maar is me nooit gelukt. Misschien had het toch met de leeftijd te maken?
Benieuwd of ze ook gaan blijven.

Ken

Fruit

zondag 21 juni 2020 - 12:40
A.Vocado

A.Vocado

Wauw wat gaaf, waar heb je de plant staan als ik vragen mag?
maandag 22 juni 2020 - 09:04
DiaanDiaan

Tekst aangepast

DiaanDiaan

Mijn avocado is nu 1,5 jaar oud. En groeit prima, waar ik best trots op ben aangezien ik niet zulke groene vingers heb. Maar wel meer vertrouwen heb gekregen. Nu zou ik graag wat zijtakken willen, is het dan handig om te snoeien of ontstaan deze zelf? Blaadjes hangen een beetje slap, maar ze hebben net water gekregen hoor .

Fruit

maandag 22 juni 2020 - 17:53
Ken M

Ken M

Staat in volle grond hier in Asturias, Noord Spanje

Heb zojuist nog even gekeken en de boom heeft een paar vruchten laten vallen spijtig genoeg. Hopelijk blijft de rest er aan en anders moeten we maar uitkijken naar volgend jaar
Heb nog een foto toegevoegd van de gehele boom.

Ken

Fruit

dinsdag 30 juni 2020 - 13:18
M.vL

M.vL

Hoi,

Deze avocado tweeling (het zijn twee planten uit één pit) is nu ongeveer 5 jaar en heeft het altijd prima gedaan. Sinds een tijdje krijgt hij bruine bladeren, terwijl er ook steeds nieuwe bladeren blijven komen. De nieuwe bladeren worden na een tijdje ook bruin. Het is nu echt een kaal mannetje geworden. Iemand enig idee hoe dit komt en hoe dit op te lossen?

Fruit

maandag 27 juli 2020 - 18:36
A.Vocado

Tekst aangepast

A.Vocado

Hallo M,

Voor een 5 jarige plant vind ik m wel wat aan de kleine kant. Heb hier zelf een adje van een jaar of 4/5 en ook wel per periode een mindere plant gehad. Maar iedere keer kwam hij groter terug. Met name als ik hem verpoot had in een grotere pot met nieuwe aarde.

Fruit

dinsdag 28 juli 2020 - 09:55
A.Vocado

A.Vocado

Zie de grote pot
dinsdag 28 juli 2020 - 10:02
A.Vocado
dinsdag 28 juli 2020 - 10:03
M.vL

M.vL

Hoi A. Vocado,

Hij is zo klein omdat het er twee zijn. Daardoor groeien ze wat langzamer.
Ik heb hem onlangs een beetje universele (vloeibare) plantenvoeding gegeven. Zou dat een boosdoener kunnen zijn? Ik zal ook ergens iets over een schimmel, maar ik heb nog niks specifieks over jonge bruine bladeren kunnen vinden. Gelukkig groeien er uit de knopen toch ook weer nieuwe bladeren. Nu maar hopen dat die niet ook direct bruin worden.

Fruit

dinsdag 28 juli 2020 - 12:57
DieterC

Tekst aangepast

DieterC

Weet iemand raad hoe ik mijn Avocado er weer bovenop kan helpen?!
Waar is het misgelopen?
Plant stond in een gesloten pot en deed het fantastisch! Tot uiteindelijk bleek dat ik hem teveel water begon te geven. Bladeren werden slap en waterig. Daarna zijn ze beginnen doorhangen en krulden ze op.
Vervolgens heb ik de plant in een terra cotta pot gezet met gat. Nu hou ik de grond vochtig maar ook weer niet te. Geef dagelijks een kleine hoeveelheid water.
Hoe krijg ik mij plant weer op en top gezond? Plant staat in een ruimte met veel licht en 23 tot 27 graden.
dinsdag 11 augustus 2020 - 10:49
DieterC

DieterC

En dit is hem!
dinsdag 11 augustus 2020 - 10:50
DieterC

Tekst aangepast

DieterC

Sorry, krijg de foto niet online...
dinsdag 11 augustus 2020 - 10:50
avocadoplant

Tekst aangepast

Avocadoplant

Hoi!

Vandaag heb ik mijn avocado plantje verpot naar een pot met een diameter van 13 cm. Ik heb dit gedaan omdat ik vond dat de bladeren een beetje slapjes hingen en een vreemde kleur hadden. De plant stond in de vensterbank en zat in een glas met water. Ik vraag mij af of dit ook zo is? Heeft iemand tips?

Fruit

dinsdag 11 augustus 2020 - 19:06
leerling

Leerling

Een avocado laten kiemen uit pit is een leuk project. Ik heb het zelf een paar jaar geleden ook gedaan. En was blij dat de ouders van een collega, die, professioneel, een hoge en verwarmde winterserre hadden, het wilden overnemen.
Desondanks niet zeker van de overlevingskansen van dat boompje. Die ouders zijn ondertussen met pensioen.

Avocado heeft graag veel licht en een hoge luchtvochtigheid. Ik probeerde dat na te bootsen door het boompje 's zomers buiten te zetten, zodat hij af en toe kon profiteren van de regen, en er verder om de paar dagen langs te gaan met de plantensproeier.

De plant wortelt eerder oppervlakkig, heeft wel heel wat water nodig, maar heeft een hekel een natte voeten. Een brede terra cotta pot (eerder maatje 30 dan 13cm), waarin onderaan een laagje grint/kapotte terra cotta/lava stenen (iets waterdoorlatend) en met gat onderaan, verder gevuld met cactusgrond (goed waterdoorlatend, los en vruchtbaar) is een goed begin.
Wanneer je water geeft, zorg dan dat de grond goed vochtig is. (Ik gaf - geleidelijk aan - water tot het net doorsijpelde in de schaal. Daarna wachtte ik een 5 tot 7 dagen tot de grond vrij droog, maar niet kurkdroog, aanvoelde. Te snel weer water geven verpest de grond met verkeerde schimmels.)

Als je de plant in ideale omstandigheden laat groeien, wordt het een boom die 'net iets' groter is dan de hoogte van een doorsnee huiskamer.
Avocado is niet winterhard, dus buiten uitplanten als die te groot wordt is geen oplossing.
Je kan proberen de plant te toppen, zodat hij sneller zijscheuten maakt en eerder struikvormig wordt. Struikvormig betekent ook meer plaats nodig in de breedte.

Verder hangt het er wat vanaf waarom je aan dat project begonnen bent.
In goede omstandigheden duurt het een jaar of vijf voor je je eerste vrucht mag verwachten. Niet zeker of die even smakelijk gaan zijn als degene waaruit de pit kwam.

Ik begon er, waarschijnlijk zoals wel meer mensen, argeloos aan. Ik ben dol op avocado, dus een pit in water laten uitgroeien tot een boompje leek me wel wat.
Ondertussen geleerd dat van dat boompje naar de volgende vrucht een hele lange weg is, die in deze breedtegraad, met dit klimaat niet vanzelfsprekend is.

Ondertussen ook geleerd dat de teelt van avocado's, te dikwijls in waterarme gebieden, heel veel (te veel) water kost.
Ik eet sedertdien nog zelden avocado.
woensdag 12 augustus 2020 - 00:15
Thijme

Thijme

Beste,

Ik heb in maart een avocadoplantke van mijn schoonmoeder gekregen, toen was ie zon 25cm hoog. Nu is hij flink gegroeid de afgelopen tijd maar sinds ik ben verhuisd gaat ie niet meer zo lekker. Zijn bladeren onderin worden donkerbruin/zwart en een paar nieuwe blaadjes zijn een beetje misvormd zoals je kan zien.

Ik heb hem net verpot naar een grotere pot met nieuwe aarde in de hoop dat dat hem helpt maar het lijkt nog niet te werken.

Begint ie gewoon uit te vallen omdat het herfst wordt? Heeft ie heimwee naar zn oude huis en moet ir wennen? Of is er iets anders mis met adje?

Ps, zn onderste bladeren hangen altijd al slap terwijln zn kruin vrolijk alle kanten op springt

Thnx voor de reacties!

Fruit

dinsdag 13 oktober 2020 - 10:17
A.Vocado

A.Vocado

Hallo Thijme,

Bij mijn plant resulteerde iedere verandering van pot of plaats ook in een mindere fase van mijn plant.

Zolang je bovenin nog nieuwe kleine blaadjes krijgt dan is het zeker nog niet verloren. Zorg dat de plant goed water krijgt en een zonnige stand plaats heeft. Dan komt ie vanzelf weer terug
woensdag 14 oktober 2020 - 09:14
conny1962

Conny1962

Kan ik agetopte advocadostek herplanten zonder te vertrekken uit de pit ?
Zo ja, hoe ? In water zetten of in stekpeder in de grond ?.....
maandag 19 oktober 2020 - 06:21
A.Vocado

A.Vocado

Dat heb ik nog nooit geprobeerd, mocht je het proberen dan hoor ik graag hoe het afloopt
dinsdag 20 oktober 2020 - 09:06
Pearl1976

Pearl1976

Grappig dat er zoveel mensen mee bezig zijn.
Ik heb er 4 tegelijk gedaan; er zit 2 weken tussen. Dus 2 om 2.
De vochtige keukenrol in een plastic zakje methode en ze zijn alle 4 uitgekomen.
Daarna met de wortels in een glas water gehangen op een kartonnetje met een gat er in.
Vervolgens de 1e 2 in een pot gezet, 1tje in water gelaten en de andere doet niet veel.
De grootste is die ene in de pot met water????
De 1e 2 zijn bladeren van uit aan het vallen en zijn bijna kaal.
Ze staan boven de verwarming achter het raam waar de zon wel schijnt, maar niet de hele dag.

Ik las iets over de bladeren afknijpen zodat ze zijtakken gaan vormen? ????

Fruit

donderdag 26 november 2020 - 18:11
Esther gerritsen

Tekst aangepast

Esther gerritsen

Hallo ik heb ook een advorcado pit op water gezet . Nu heb er ook een klein plantje zie foto ..
zondag 20 december 2020 - 19:53
Esther gerritsen

Tekst aangepast

Esther gerritsen

Dit is die van mij hij groeit wel scheef .

Fruit

zondag 20 december 2020 - 19:56
A.Vocado

A.Vocado

Leuk om te zien dat er weer nieuwe planten bij zijn gekomen. Je kunt de plant ff draaien vanaf het lichtndan kan hij weer recht bij trekken. Ik blijf die van mij draaien????
maandag 21 december 2020 - 19:36
leerling

Leerling

Als je plantje scheef groeit door lichtgebrek, zou ik in dit stadium toch een andere oplossing zoeken. Planten die je veel draait, staan constant onder stress, omdat ze elke keer opnieuw willen proberen hun bladeren naar het licht te keren.

Voor een klein plant kan je bv. een reflecterende container maken.
Denk bv. aan een doos die je diagonaal doorsnijdt, een wijnkist waar je een zijde en een bodem van verwijdert, 3 legplankjes die je in U-vorm tegen elkaar maakt ...
De binnenkant maak je helder wit (printerpapier, witte folie, schilderen...). De bodem liefst ook. Witte kiezels op de aarde reflecteren ook.
Bedoeling is om zoveel mogelijk licht te reflecteren. Wel uitkijken met spiegels of gladde aluminium als die volle zon vangen, omdat dat de bladeren kan verbranden.

Wanneer ik groenten in de lente binnen voorzaai, hadden die ook de neiging om sterk naar het licht te groeien. Op deze manier is dat zelden nog een probleem en worden het ook niet van die schriele planten met te veel stengel en te weinig blad.
maandag 21 december 2020 - 22:59
Avocadonanny

Avocadonanny

Hallo allemaal,
Fijn om nog een actief forum voor avocadoplanten gevonden te hebben. Ik heb een probleem met een avocadoplant die ik tijdelijk verzorg voor een vriend die op vakantie is
Hij bracht hem twee weken geleden bij me, de plant had toen al wel wat bruine bladeren. De afgelopen twee weken is het alleen maar erger geworden, bladeren verschrompelen en vallen af, ook nieuwe bladeren krijgen bruine punten. Het enige positieve is dat er gezonde spruitjes op de stam lijken te zitten die langzaam groeien.
Ik heb een spoeling geprobeerd tegen het eventuele zout en een luchtbevochtiger geplaatst maar niks lijkt te helpen. Iemand enig idee wat het kan zijn?

Fruit

donderdag 31 december 2020 - 12:02
Avocadonanny

Avocadonanny

Dit is een van de aangetaste bladeren. Met water geven wacht ik tot de grond licht vochtig is. Vorige keer was dat een week, daarvoor zat er vijf dagen tussen

Fruit

donderdag 31 december 2020 - 12:04
ellenw

Ellenw

Hallo,

Deze avocadoplant is 2 jaar oud en heeft het altijd goed gedaan. Hij staat in de woonkamer voor het raam bij de verwarming en hij heeft altijd veel bladeren gehad. Sinds 2 maanden ongeveer beginnen de bladeren bruin te worden en eraf te vallen. Er zijn er nu nog maar enkelen over. Er zijn zelfs nog twee nieuwe bladeren gekomen, deze zijn niet echt bruin geworden, maar er zitten gaatjes in.
Ik heb hem vorige week in een grotere pot gezet, maar het plantje wordt alleen maar triester.
Wie weet wat ik kan doen of wat de gaatjes in de bladeren betekenen?

Fruit

zaterdag 9 januari 2021 - 16:24
Erikq

Erikq

Hoi heb hier een zelfgekweekte avocado . Heb het nog nooit gesnoeid nu is men vraag waar kan ik dit best doen want wil het toch wat minder hoog houden

Fruit

woensdag 31 maart 2021 - 09:27
Lnd

Tekst aangepast

Lnd

Goedemiddag allen, ik ben Linda en nieuw op dit forum.

Hier hetzelfde probleem @Ellenw, geen bladeren meer, en 1 stam inmiddels kaal + bruin..????

Iemand een suggestie (afknippen oid)?
Mijn planten zijn 3 jaar, zie foto hieronder.

Gr.
dinsdag 21 september 2021 - 15:46
Lnd

Lnd

Vooral de voorste plant is er slecht aan toe.

Fruit

dinsdag 21 september 2021 - 16:01
Jesse1

Jesse1

Ik heb zelf al meerdere avocadoplanten gekweekt maar ik heb het idee dat het klimaat in Nederland niet goed genoeg is. Als je ze in de woonkamer laat staan zodra het winter gaat worden dan redden ze het waarschijnlijk wel een jaar of 2 jaar. Maar daarna gaan ze bijna allemaal dood. Bij deze plant heb je echt een kas in de zon nodig naar mijn idee.
woensdag 22 september 2021 - 10:34
A.Vocado

A.Vocado

Goedemorgen, heb al meer dan 5 jaar een avocado plant staan in huis. Als ze maar wat zo'n kunnen krijgen op een dag gaat het goed.

Fruit

donderdag 23 september 2021 - 09:21
martijn_ehv

Martijn_ehv

Hallo allemaal,

Leuk forum! Ik lees dat bij veel mensen de plant blad gaat verliezen na het overpotten of (extra) voeding geven. Dit heb ik ook ondervonden, in het voorjaar van 2021, maar zoals je ziet (bijlage) is deze na een goede zomer er weer helemaal bovenop. Ik zal even uitleggen waar t mis ging en hoe ik m weer erbovenop gekregen heb:

- Zomer 2020: laten ontkiemen in een kasje op m'n balkon en nadat deze wortels had en wat bladeren in een pot gezet.
- najaar 2020 naar binnen gehaald en groei stopte (ook geen voeding geven in deze tijd)
- Voorjaar 2021 begon deze weer goed te goeien, wat voeding gegeven en besloten om deze in mei over te potten met nieuwe potgrond. Tijdens dit overpotten bleef er nauwelijks aarde aan de vele wortels zitten wat al niet zo goed is, want de wortels van een plant zijn gevoelig. Ik hield m'n adem hierdoor al in, en jahoor na enkele dagen begon de plant al bladeren te verliezen en balderen hingen continue slap. Na 2 weken waren er al zoveel afgevallen dat ik besloten heb de plant te helpen door alle bladeren er af te snoeien op 3 na. De plant leek dit fijn te vinden want het process bladeren verliezen stopte. Uiteindelijk heeft ie nog 2 bladeren laten vallen, maar hij begon ook al nieuwe aan te maken in de top wat me gerust stelde. Het was een heel triest gezicht: een stam met één blaadje haha.
- Zomer 2021: op m'n balkon gezet waar de plant van 14:00 - 18:00 volle zon heeft. Af en toe wat water gegeven, maar door de grootte van de pot hoefde dat niet eens vaak.
- Najaar 2021 (nu): naar binnen gehaald met pot en zoals je ziet is de plant helemaal één geworden met de pot en het mos groeit er ook goed op. Ik heb het idee dat ik tijdens het overpotten de hele voeding balans verstoord heb en de wortels ook heb beschadigd.

Als ik m nog eens overpot, doe ik dit met alle aarde (of iig heel veel) die er nu omheen zit en alleen wat extra aarde met de hand erbij doen. Vanaf het voorjaar ga ik de nieuwe toppen direct snoeien en voeding geven. De stam is nu dik genoeg om weer wat in de hoogte te groeien. Door het direct snoeien van de toppen in het voorjaar krijg ik meer een vollere boom denk ik (met zijscheuten).

Conclusie:
De plant is sterk genoeg om zelfs als er nog maar één blaadje aan zit te groeien. Zie je na weken geen (kleine) nieuwe toppen verschijnen, dan weet ik niet of die t kan redden, maar heb geduld, planten zijn erg slim

Succes allemaal! Ik post over een half jaar weer hoe die eruit ziet, ik verwacht dat deze nu erg snel gaat groeien, maar in de winter is deze plant in slaap (evenals heel veel planten).

Fruit

maandag 25 oktober 2021 - 16:03
marjoleint12

Marjoleint12

Hallo!
Ik ben nieuw hier en vind het geweldig jullie avocadoplanten te zien! Die van mij is ook zelf gekweekt. Hij staat vol in het licht en heeft mooie grote bladeren gekregen die mooi groen zijn zonder vlekjes. De pot (diameter zo’n 20, met gaten onderin). Alleen mijn vraag: de onderste bladeren hangen slap maar zien er gezond uit. Kan het zijn dat deze gewoon te groot/zwaar zijn voor de kleine plant? Ze is 6 maanden jong en is al bijna een meter hoog met veel blad.

Fruit

vrijdag 29 oktober 2021 - 12:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon