menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waarom draagt een druif geen vruchten

Ga naar meest recente reactie

Yvonne

Yvonne

Ik heb een dornfelder staan, die vorig jaar geen enkele tros druiven heeft gedragen, en dit jaar, volgens mij weer geen enkele tros krijgt.
Ik heb diverse soorten staan, die allemaal volop druiven krijgen, maar deze niet, hoe kan dat ???

Ik vraag me trouwens toch af, waarom en waardoor er takken groeien die helemaal geen trossen druiven dragen en ander wel ???
Ligt dit aan de snoei ?

Alvast bedankt voor het advies.
Groetjes,
Yvonne
maandag 30 april 2007 - 04:29
Victor44

Victor44

Yvonne,mijn dornfelders hangen ieder jaar vol met trossen druiven,zoveel dat ik er zelf veel bloemen van afknijp. Waarschijnlijk ligt het aan de snoei,maar de andere soorten dragen dan wel veel trossen met dezelfde snoeiwijze,of is het wel zeker dat het geen andere soort is die bijna geen druiven geven, maar enkel worden geplant voor de bladeren.
groetjes.victor
maandag 30 april 2007 - 04:50
Yvonne

Yvonne

Ik heb 2 Dornfelders staan waarvan er één volop druiven draagt en de andere nog nooit druiven heeft gedragen, daarom vraag ik me af of ik zelf iets met de ene verkeerd kan hebben gedaan, bijvoorbeeld met de snoei.

Victor deze zin van jou begrijp ik niet goed, wat bedoel je daar mee : "of is het wel zeker dat het geen andere soort is die bijna geen druiven geven, maar enkel worden geplant voor de bladeren. "
maandag 30 april 2007 - 05:04
Victor44

Victor44

Wat ik bedoel is: ben je wel zeker dat het ook een Dornfelder is? Als je de beide struiken op dezelfde manier gesnoeid heb is het niet mogelijk dat er één druiven heeft en de andere niet.Er is wel een mogelijkheid dat je één Dornfelder hebt en dat de andere alleen een vitus soort is die gekweekt worden voor de sierwaarde van de bladeren, een zogenaamde sierwingerd.
Grtjs Victor
dinsdag 1 mei 2007 - 04:48
Yvonne

Yvonne

Ja, het zou natuurlijk kunnen, want wat is zeker ............., ik heb ze allebij als Dornfelder gekocht.

Maar nu vraag ik met toch af, waarom soms ook bij andere takken, er helemaal geen druiven aan komen ?

En wat is er aan de hand met die druif waarvan de uiteinden van de bladeren omkrullen, het ziet er uit alsof ze nog maar net uit moeten gaan komen, maar ze worden niet groter. Ook bij andere druiven heb ik het gezien, daar zijn de bladeren wel groter geworden, maar aan het uiteinde van het blad zit een "rand" waardoor het net is alsof het druivenblad er niet in "past".
Ook zitten hele piepkleine "druppeltjes" aan, ook op de steel. Hele kleine, glinsterende bolletjes
Galmijt is het niet, dat ken ik wel.
dinsdag 1 mei 2007 - 23:21
Yvonne

Tekst aangepast

Yvonne

[afbeelding verwijderd niet-https]


[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Een paar foto's van de druiven waarvan de bladeren "krullen
woensdag 2 mei 2007 - 04:01
student

Student

hoi
ik heb enkele vraagjes: staat je druivelaar tegen een muur zo ja in welke windrichting staat hij?
vrijdag 4 mei 2007 - 03:31
Victor44

Victor44

Ivonne,zwavelbespuitingen zullen wel helpen als je spuit in een vroeg stadium.Later spuit je best met organische fosforverbindingen.Het tuincentum waar u de spuitstoffen koopt weet wel raad hierop.
Grtjs victor
vrijdag 4 mei 2007 - 04:13
Yvonne

Tekst aangepast

Yvonne

hoi
ik heb enkele vraagjes: staat je druivelaar tegen een muur zo ja in welke windrichting staat hij?


De Dornfelder die helemaal geen druiven krijgt, staat tegen een schutting en staat op het Noorden, maar daar staan 4 stokken links en rechts naast, die wel druiven dragen en ook hebben gedragen, dus daarom vind ik het vreemd, dat er één bij is die geen druiven draagt.

Of bedoel je de druiven waarvan de bladeren krullen ? Die staan van zuid naar noord gepoot, dus op oost en west.
vrijdag 4 mei 2007 - 06:05
student

Student

heel raar
maandag 7 mei 2007 - 01:09
Yvonne

Yvonne

heel raar


Wat is raar ?
maandag 7 mei 2007 - 01:30
student

Student

Dat hij het zelfde staat als de andere maar toch niet bloeid.
woensdag 9 mei 2007 - 04:13
Yvonne

Yvonne

Bedankt voor het antwoord .............
vrijdag 11 mei 2007 - 04:09
Yvonne

Yvonne

Ik vraag me trouwens toch af, waarom en waardoor er takken groeien die helemaal geen trossen druiven dragen en ander wel ???
Ligt dit aan de snoei ?

Alvast bedankt voor het advies.
Groetjes,
Yvonne


Ik blijf me dit nog steeds afvragen .............
vrijdag 11 mei 2007 - 04:12
DannyC

DannyC

HET ZAL EEN STERIELE ZIJN
vrijdag 11 mei 2007 - 22:55
Victor44

Victor44

Yvonne,ik zou die dornfelder die geen druiven draagt rooien en een andere druivelaar planten.
grtj. victor
zaterdag 12 mei 2007 - 04:24
Yvonne

Yvonne

Ja, dat zal ik dan in het najaar maar gaan doen ?

Hij zal ook nooit druiven gaan dragen dus ?
zaterdag 12 mei 2007 - 06:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon