menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladeren van druiven krullen

Ga naar meest recente reactie

Yvonne

Tekst aangepast

Yvonne

De bladeren van enkele van mijn druiven krullen om en worden dan vervolgens niet groter. Wat is daar mee aan de hand ???? Het lijkt net alsof ze gewoon helemaal niet uit willen komen. Het merkwaardige is dat het een Regent is, waarvan ik er meerdere heb staan, die het wel "normaal" doen.

Ik heb bedacht dat deze misschien niet voldoende water krijgen, of is er wat anders aan de hand ????
Water heb ik inmiddels al voldoende gegeven n.l. maar ze hij gaat er niet anders uit zien ..............

Bedankt alvalst voor het advies.

Groetjes,
Yvonne
maandag 30 april 2007 - 04:25
Victor44

Victor44

Yvonne,water heeft een druif niet te kort zijn wortels gaan het wel halen waar het zit,zijn gaan vele meters diep in de grond.Waarschijnlijk zit er een insekt op je druiven nl.de bladgalmijt leeft op de onderkant van de bladeren en veroorzaakt door zijn zuigactiviteit vooral aan de bovenzijde van de jonge blaadjes pokachtige strukturen, die van onderen sterk vervilt zijn. Leidt in vele gevallen tot groeistroornissen.
Groetjes.victor.
maandag 30 april 2007 - 05:07
Yvonne

Tekst aangepast

Yvonne

Bij de mijn topic over Dornfelder heb ik ook de foto's neergezet, maar omdat het eigenlijk op deze topic van toepassing is, zal ik de foto's ook hierbij zetten

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 2 mei 2007 - 04:16
Victor44

Victor44

Yvonne,volgens je foto's eruit zien,is je druif aangetast door een mijt nml. de kroesmijt.Deze 0.15mm grote ivoorwitte mijt overwintert als volwassen dier en zwermt meteen in het voorjaar over de nog jonge scheuten uit.De blaadjes krullen zich daardoor lepelachtig omhoog en bij doorschijnend licht ziet men lichte prikplekken waarin bladnerven stervormig samenlopen.De scheuten blijven kortgeleed en gestuikt en vormen al vlug zijscheuten,waardoor de wijnstok een eerder struikig voorkomen krijgt.Bloemtrossen ontwikkelen zich slechts onvolkomen.Aangezien de mijten alleen de scheuttoppen beschadigen neemt bij vertraagde groei(bij koud weer) de schade toe,daarentegen groeien de scheuten onder goede omstandigheden de mijten 'boven het hoofd'.
Ter bestrijding van de kroesmijt spuit je bij sterke aantasting in het voorjaar reeds voor het uitlopen met een spuitzwaveloplossing.Direct na het uitbotten beloven minerale oliën succes,en in het stadium van 4-5 bladeren zijn organische fosforverbindingen succesvol.Deze laatste helpen ook tegen bladgalmijt.Deze beschrijving heb ik gelezen in één van mijn boekjes over druivenziekten,ik hoop dat ik je zo verdergeholpen heb,en dat het vlug in orde komt met je druiven.
Grtjs Victor
woensdag 2 mei 2007 - 05:27
Yvonne

Yvonne

Victor,

Ik heb via Google gezocht naar kroesmijt, maar ik krijg geen gegevens hierover, is er nog een andere benaming voor ?

Als je op mijn eerste foto ziet, dan zie je kleine glinsterende bolletjes, het lijken, ook als je het in werkelijkheid ziet, net piepkleine druppeltjes. Die zitten ook aan de onderkant van het blad en op de steel. Ze zijn helemaal transparant. Je kan ze er echter af halen en in je handen pakken, ze lossen dan niet op, wat je zou denken, omdat het net vocht lijkt.

Wat zou ik nu doen ? Ik het gisterenavond met zwavel gespoten, ik weet niet of dat ertegen zal helpen.
Zal ik nog met een middel tegen luis en witte vlieg enzo spuiten gaan of wat anders ?
donderdag 3 mei 2007 - 19:43
Wouterjan

Wouterjan

Hoi Yvonne. Weet je al wat die doorzichtige bolletjes zijn ? Ik heb ze namelijk ook op mijn druivenplant.
woensdag 12 mei 2010 - 20:11
guy_fruit

Guy_fruit

De doorzichtige bolletjes is het natuurlijke verschijnsel guttatie --> totaal ongevaarlijk.
----------
Betreft die speciale bladeren en kromgroeiende druivenranken...
Dit is vermoedelijk schade van een onkruidbestrijdingsmiddel (herbicide).

Is er door u of door de buren onlangs behandeld om onkruiden te verdelgen?

Is het grasplein onlangs behandeld tegen vervelende onkruiden?

woensdag 12 mei 2010 - 21:44
verbena46

Verbena46

Kleine bolletjes op en onder een druivenblad is mijt.
(eriophyes vitis)
De bolletjes zijn eerst wit ( aan de onderkant van het blad)daarna worden ze roestkleurig.
Brengt niet veel schade aan de plant.

Het krullen van het blad zal een andere oorzaak zijn.
vrijdag 14 mei 2010 - 17:22
anoukdm

Anoukdm

mij lijkt het ook geen schade door mijt...indien je lijten hebt lijkt het alsof je blad blassjes heeft die daarna rood kleuren. spuitzwael helpt hier niet tegen. Spuitzwavel dient ter bestrijding van meeldauw...je kan wel koolzaadolie spuiten...
maandag 17 mei 2010 - 12:57
Nootje77

Nootje77

Ik heb ook een probleem met mijn druivelaar. Ik zie allerhande plekjes op de bladeren (niet op alle bladeren). Langs de bovenkant van het blad zien ze er een beetje uit als groene wratjes, maar als je het blad omdraait zie je dat het geen blaasjes zijn of zo, wel dat het blad precies een wratvormigreliëf heeft aangenomen. Iemand enig idee wat dit kan veroorzaakt hebben ?
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]



dinsdag 18 mei 2010 - 16:00
anoukdm

Anoukdm

oh ja! DIt is een overduidelijk geval van mijt. Te bestrijden met koolzaadolie, raapolie of muntolie. Te koop in de aveve voor 12 euro. Op zich kan het geen kwaad hoor, maar het zal wel jaar na jaar tereugkomen. Probeer eens zo ene olie...werkt wel maar je moet echt wel overal spuiten...

gr
dinsdag 18 mei 2010 - 17:07
anoukdm

Anoukdm

allez..vooral op de onderkant van je blad. Het blaasje ontstaat als reactie van de beet van de mijt, kan ook wat rood zien (en dan lijtk het echt of er iets ernstig aan de gang is..maar dat is het dus niet..)
dinsdag 18 mei 2010 - 17:08
Nootje77

Nootje77

kan dit ook op mijn andere planten overslaan dan ? En moet ik dan sproeien met die olie of is het deppen van blad per blad ook effectief ? En kan ik er ets aan doen zodat het NIET elk jaar terug komt ?
dinsdag 18 mei 2010 - 18:00
anoukdm

Anoukdm

ik denk dat het kan overslaan op andere planten maar ben het niet zeker. In de aveve verkopzen ze een flesje met spuitje aan. Spuit daar eens mee, wacht 2-3 weken en dan nog eens als je geen verbetering ziet.
Vroeger bestond er een product tegen (chemisch) maar dat is niet meer toegelaten in belgie. Veel mensen hebben tegenwoordig last van mijten..ik gellof dat weghalen van bladeren die beschadigd zijn of die op de grond vallen ook al helpt. Tis een beetje vervelend maar vrees dat je niet erg veel kunt doen. Als het een troost is, de olies helpen wel...

gr
woensdag 19 mei 2010 - 08:58
Nootje77

Nootje77

Bedankt Anouk...
Was gisteren lmet de planten bezig en merkte dat heel wat schors van de druivelaar los zit, die heb ik dan maar verwijderd. Vandaag ga ik ook naar de boerenbond gaan om die olie.
woensdag 19 mei 2010 - 09:23
anoukdm

Anoukdm

naar het schijnt helpt dat idd maar zou dat enkel doen als het al los zit...heb al mensen hun schors weten verwijderen enkel voor die mijten....
de koolzaadolie noemt pyrethro of zoiets. als je het vraagt gaan ze zeker kunnen helpen...

gr
woensdag 19 mei 2010 - 10:23
Nootje77

Nootje77

Super Anouk, dankuwel.

Ik ga niet de schors die nog goed vast zit verwijderen, enkel die die los gekomen is, vanzelf. En zal behandelen (straks al!) met die olie.

woensdag 19 mei 2010 - 10:28
anoukdm

Anoukdm

ik denk net aan iets...je kan ook wat bladvoeding bijgeven...
woensdag 19 mei 2010 - 12:35
guy_fruit

Guy_fruit

Tegen de viltmijt of druivenbladgalmijt (pokkenziekte) kan best regelmatig behandeld worden met spuitzwavel.
Spuitzwavel is normaal werkzaam tegen meeldauw maar heeft een nevenwerking tegen deze mijten. Zorg dat je de onderzijde van de bladeren goed raakt bij het behandelen.
Verspreiding van deze mijt naar andere druivelaars is mogelijk.
woensdag 19 mei 2010 - 12:51
anoukdm

Anoukdm

volgens mij werkt zwavel niet echt tegen mijt..onze druivelaars worden regelmatig met zwavel bespoten en heeft helemaal geen werking gehad, de olie daar in tegen wel...
woensdag 19 mei 2010 - 13:04
Matty

Matty

ik heb het hele relaas gelezen en heb zelf ook al vele jaren druiven. De witte bolletjes waarvan sprake is inderdaad totaal onschadelijk en een normaal verschijnsel voor de druiventrosjes zich vormen, een teken van gezonde groei. Wat de galmijten en spintmijten betreft : iemand sprak van thyphlodromus, dat is een roofmijt die vroeger van nature voorkwam en nu waarschijnlijk nog in oude boomgaarden waar niet gespoten werd. Die roofmijt lost al je problemen op en moet je ook maar 1 x uitzetten (je kan die nu kopen onder een andere naam : Andersoni), die eet allerlei soorten schadelijke mijten, overwintert en volgend jaar geen spintproblemen meer. En zwavel is inderdaad tegen meeldauw maar kan wel tijdelijk een lichte vermindering van de spintmijten meebrengen alhoewel ze op termijn daar resistent aan gaan worden.
donderdag 27 mei 2010 - 15:32
Nootje77

Nootje77

Gezonde groei indeed hoor, heel veel kleine vruchtjes hebben zich pas gevormd...super !
donderdag 27 mei 2010 - 16:14
Nootje77

Nootje77

En natuurlijk hier ook een foto van de pas gevor;de vruchtjes. Ik sta versteld van de hoeveelheid trosjes die zich hebben gevormd ! We hebben de plant pas sinds vorig jaar immers en dacht dat hij zeker nog niet veel vruchten zou geven, maar ik tel al zeker 10 van deze kleine trosjes.

Fruit

donderdag 27 mei 2010 - 17:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon