menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Citroenplant eigen kweek snoeien

lali

Lali

Beste allen,

Eerst en vooral ben ik nieuw op dit forum, dus bij deze hallo aan iedereen

Ik heb een citroenboompje van nu ongeveer 3.5 jaar oud, die ik zelf heb opgegroeid uit een pitje. Ik vermoed niet dat er ooit citroenen aankomen tenzij ik zelf zou enten, dus hij is meer als sierplant bedoeld en voor de fijne geur.

Hij groeit echter enorm in de hoogte. Hij maakt erg snel jonge nieuwe takken aan met erg grote bladeren, maar niet zozeer in de breedte. Ik zou hem dus wat willen snoeien om hem 'voller' te doen groeien (de hoogte begint een probleem te worden want hij staat in een grote pot en groeit nu al tegen de velux aan...)

Hoe mag ik snoeien? Ik heb schrik dat als ik verkeerd snoei hij het misschien begeeft en gezien ik er al zo lang aan werk zou ik dat erg spijtig vinden!

Dus, alle tips zijn welkom

Bedankt!!

donderdag 23 juni 2016 - 20:41
jdcoster

Jdcoster

Tegen een Velux? De lengtegroei wordt nog gestimuleerd doordat het boompje naar licht zoekt.
Ik zou beginnen met het elk jaar vanaf mei tot oktober buiten te plaatsen in het volle licht.
Nu eerst langzaam eraan wennen door het eerst nog een tijd in de schaduw te houden, anders krijg je verbrandingsverschijnselen op de bladeren.
Een derde van de taklengte wegknippen zal geen probleem geven.
donderdag 23 juni 2016 - 22:22
lali

Lali

De velux is omdat hij op zolder staat ? Wegens verhuis, vroeger stond hij ergens anders.

Ik kan hem om te wennen wel eerst in een veranda plaatsen om dan naar buiten te zetten.

Snoei ik hem dan best nu al en dan buiten of pas erna?

vrijdag 24 juni 2016 - 09:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon