menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Zwarte bes (Ribes nigrum) problematische meeldauw

Ga naar meest recente reactie

bartattuinadvies

Bartattuinadvies

Hallo

Mijn Zwarte bes (Ribes nigrum) was een gezonde sterk groeiende plant.
Sinds begin augustus heeft deze last van alles wat maar kan:


Augustus: Vlooien, enorme strijd om op natuurlijke manier van de vlooien af te geraken.
September: Vlooien en rupsen, weer een strijd om op natuurlijke manier van al deze af te geraken.
Oktober: Valse of echte meeldauw op enkele bladeren. Deze bladeren verwijderd plant drooggehouden, maar meeldauw bleef maar komen tot plant bijna kaal gesnoeid was. Dan maar spuiten met sulfus maar tevergeefs.
Nu: Bijna kale en serieus uitdunde plant zit vol valse of echte meeldauw en roest bladeren.

Plant is eigenlijk aan het wegkwijnen.
Zie foto, spijtig maar één foto mogelijk want het ziet er niet uit.

Ga de zwarte bes nu tot zeer laag snoeien en hopelijk komt deze er in de lente weer gezond door.

Wat kan ik nog doen?

Zijn er buiten de normale en overal te vinden manieren, om dit te op natuurlijke wijze te voorkomen en/of te genezen nog andere manieren?

Anders ga ik fruitplanten onderhouden voor bekeken houden. Ondanks veel opzoekingswerk en veel onderhoud zijn mijn twee granberries en al één zwarte bes al volledig weggekwijnd en nu deze zwarte bes ook. Van mijn goed begonnen fruit planten aanleg blijft ernu nog één gezonde over namelijk een Goji bes plant. Deze doet het zeer goed.

Groeten,
Bart

Fruit

zaterdag 10 oktober 2015 - 15:32
baloe

Baloe

Zie ik dit correct dat de plant in een pot staat?
Dat lijkt me altijd iets moeilijker dan in gewone grond, want je krijgt hier langzaamaan een onbalans tussen wortels en takken, die je wellicht kan compenseren met goede voeding, etc, maar dit lijkt me idd niet zo eenvoudig.

Laat je toch niet ontmoedigen, Een ribes kan wel eens een serie van plagen krijgen en het toch nog overleven om enkele jaren later zonder problemen veel vruchten te geven.

zaterdag 10 oktober 2015 - 16:15
jdcoster

Jdcoster

Het beeld op die foto toont gewoon een zwarte bes in de herfst. Ik zie daar niets abnormaal aan.
Zo zien alle Ribessen er nu uit
Die takken kort snoeien zou ik niet doen. Je snoeit de bloei voor volgend jaar weg.

Het is inderdaad Vééél moeilijker om potplanten jarenlang gezond te houden. Steeds hebben ze te veel of te weinig water om over een correcte bemesting maar te zwijgen. Als het maar even kan, zet die struik nu in de volle grond en in de zon.

Om me iets bij vlooien op Ribes te kunnen voorstellen heb ik waarschijnlijk ervaring of fantasie tekort. Vertel daar eens iets meer over.
Zeker dat het niets met een kat of hond te maken had?
zaterdag 10 oktober 2015 - 18:04
satomi

Satomi

Ik denk niet dat het echt vlooien waren....eerder bladluizen. En die worden door de vogeltjes opgepeuzeld in een tuin waar geen bestrijdingsmiddel wordt gebruikt. Ook op de potplanten.
maandag 12 oktober 2015 - 09:23
bartattuinadvies

Tekst aangepast

Bartattuinadvies

Hallo

Zijn de witte uitslag en bruin gekrulde afhangende bladeren normaal? Vlooien waren het niet, wel bladluizen. Heb in Augustus brandnetel vocht met groene zeep moeten spuiten.


Vorige week was deze plant volledig wit. Lijkt mij alvast geen normale herfst verandering.
Heb deze dus kort gesnoeid en binnen gezet voor de winter.
Ik plant deze zwarte bes in de lente buiten en zie wel wat er gebeurt.

Mijn boksdoorn, Goji bes, doet het anders zeer goed in pot.
Stek deze lente geplant en na twee maal snoeien had ik in september al een plant van 1m70 hoog en 1m breed en één smakelijke goji bes. Dus er is toch eentje gelukt.

Ik zet deze in pot vanwege kleine tuin met regelmatig veel kinderen.
Voetballen en lopen planten kapot.

Veel vogels hebben we spijtig genoeg niet meer in de stad.

zaterdag 24 oktober 2015 - 14:14
jdcoster

Jdcoster

Binnen zal deze plant door gebrek aan echte winterkoude en door lichtgebrek te vroeg beginnen uitlopen met zwakke bleke scheuten. U maakt het alleen erger. Ik zal u wel niet kunnen overtuigen maar u leert het nog wel ...
zaterdag 24 oktober 2015 - 15:08
c j de k

C j de k

met vallen en opstaan Joël
zaterdag 24 oktober 2015 - 17:01
c j de k

C j de k

Het wit zit alleen in de nerven van het blad , komt dat niet door de zeep ??
zaterdag 24 oktober 2015 - 17:06
bartattuinadvies

Tekst aangepast

Bartattuinadvies

Hallo allen
Late reactie, vanwege ik wou wachten tot de lente, nu dus.
Jdcoster heeft gelijk, deze plant is nu niks dan vier droge stulpjes waar waarschijnlijk niks meer aan zal groeien.


Is binnen beginnen bloeien en nu niks meer. Staat nu al twee weken in de lente zon.
Ik wacht nog een week en dan geef ik het op.

Groene luizen waren er alvast zeker, plant zat vol.
heb mij vorig jaar bezig gehouden met plakband de bladluizen van de bladeren te verwijderen.

Dank voor al de inspirerende antwoorden.

Groeten
donderdag 5 mei 2016 - 13:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon