menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraag ivm jonge james grieve appelboom

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen

Een vraag ivm de james grieve die we eind vorig jaar aangeplant hebben. Hij staat mooi groen in blad, maar de "verlengenissen" (wordt dit zo genoemd?) zijn nauwelijks wat gegroeid. De geseltakken zijn met andere woorden zo goed als even groot gebleven. De knopjes zijn wel gegroeid, maar niet meer dan 5cm, met een paar uitschieters van 10cm misschien. Als ik dit vergelijk met onze melrose die we op hetzelfde moment geplant hebben... zijn verlengenissen zijn zeker 30-40cm gegroeid, echt een groot verschil met de james grieve.

Is er iets aan de hand met dit boompje, of zal hij volgend jaar wel beter groeien? Zullen de gevormde verlengenissen gewoon verder groeien? Of is het gewoon een heel trage groeier? Het zijn beiden trouwens halfstammen!

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
maandag 21 september 2015 - 22:25
Patrikc

Patrikc

Had je hem gesnoeid, hoe is de standplaats, is er begroeiing rond de stam, bemesting... ?
dinsdag 22 september 2015 - 07:56
Roeliee

Tekst aangepast

Roeliee

De kweker heeft hem gesnoeid net voor we hem kochten. Nadien, in de zomer, heb ik wat buikhout verwijderd (was echt niet veel). Boompje staat zo goed als gans de dag in de zon op een zandgrond. Heeft bij de aanplant wel een laagje compost op de boomspiegel gehad (dus niet in het plangat) en enkele maanden later een handvol koe/paarden/mestkorrels gekregen. De boomspiegel is trouwens vrij geweest tot voor kort. Vorige week heb ik er kruipende klokjesbloemen en wat voorjaarsbollen in geplant. De boom heeft gedurende gans het jaar wel geregeld met een kleine bladluizenplaag te maken gehad. Maar nu is hij daar helemaal vrij van...

dinsdag 22 september 2015 - 09:39
satomi

Satomi

De boom zal zich dit seizoen hebben geconcentreerd op het vormen van een goed wortelstelsel. Voor alle zekerheid zou ik de plantdiepte controleren. De eerste wortels mogen maar net onder de aarde zitten. De bladluizen hebben er volgens mij weinig mee van doen.
donderdag 24 september 2015 - 10:19
Roeliee

Roeliee

Dag Satomi,

Ik bekijk het vanavond eens hoe diep hij zit. Maar ik heb hem zo diep geplant als door kweker aangeraden. Dit is ongeveer een hand onder de entplaats, daar gaat hij de grond in. Maar ik bekijk het! Moest hij te diep geplant zijn, zou dit dan ook geen gevolg hebben op de bladvorming? Want eigenlijk staat hij mooi in blad hoor...

Nog een vraagje. Een nieuwe verlengenis groeit recht omhoog. Dit is niet echt bevorderlijk voor de verdere groei denk ik. Kan ik de tak in het voorjaar snoeien tot op het volgend oog die wel naar onder gericht is? Dit zou zo'n kort scheutje zijn, maar wel nog op de geseltak. Zal dit dan gewoon verder uitgroeien tot een verlengenis?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes
Roeliee
donderdag 24 september 2015 - 14:11
satomi

Satomi

Na 1 cursusje fruitbomen snoeien heb ik daar veel te weinig kennis voor. Er zijn mensen hier die dat veel beter kunnen vertellen. Die zullen ook wel komen, denk ik.
donderdag 24 september 2015 - 15:42
Tuinprins

Tuinprins

Het eerste jaar zou ik me niet zo'n zorgen maken over nieuwe groei indien de boom wel goed in het blad staat.

Bovendien: je kunt 2 verschillende appelrassen niet met elkaar vergelijken. Je weet bijvoorbeeld niet op wat voor soort onderstam de James Grieve geënt is. De onderstam bepaalt in grote mate de groeikracht van een boom.

Snoeien: appels zijn vergevingsgezind qua snoeien maar zonder foto van het boompje is er weinig zinnigs te zeggen. Persoonlijk ben ik altijd voorzichtig met het terugsnoeien tot een oog dat naar ONDEREN is gericht. Een uitgelopen oog zal toch naar het licht groeien en dat komt bijna altijd van boven en niet van onderen.

De beste tijd om appelbomen te snoeien is januari/februari maar niet als het vriest.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 25 september 2015 - 08:04
sugar

Sugar

Snoeien best uitstellen tot februari of zelfs maart.
En die harttak wegsnoeien, dat hangt af van wat voor boom je wilt hebben. Zelf kweek ik al mijn planten op met een harttak
vrijdag 25 september 2015 - 18:32
Roeliee

Roeliee

Oké! Bedankt allemaal voor de uitleg. Ik probeer misschien eens foto van het boompje te plaatsen, voor zo eventueel beter advies Wel goed te weten dat snoeien bij een appelboom niet zo heel veel kwaad kan.

@sugar: De harttak zou ik niet verwijderen hoor
zaterdag 26 september 2015 - 16:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon