menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe deze kersenbomen te snoeien

Ga naar meest recente reactie

Ronny59

Tekst aangepast

Ronny59

Hallo iedereen,

Nu de kersenoogst achter de rug is, zou ik mijn twee kersenbomen eens een duchtige snoei willen geven. Ze zijn nog nooit gesnoeid (ze stonden al hoog toen ik enkele jaren geleden het huis kocht) en nu zijn ze zo ver uitgeschoten dat ik meer dan 90% van de kersen niet meer kan plukken omdat ik er gewoonweg niet meer aankan, en dat is zonde.
Ik herinner me in mijn kindertijd de kersenboom bij mijn grootouders waar we als kind op de horizontale takken konden zitten om kersen te plukken (en eten). Maar bij deze bomen groeien de takken altijd maar naar boven, hoger en hoger.Omdat ik niet wil riskeren dat ze zouden afsterven (de kersen zijn héérlijk!) wil ik wel eerst raad alvorens te gaan snoeien.
Ik dacht eraan om dit jaar de harttak serieus in te korten en dan volgende jaren systematisch de boom verder in te korten. Is dat een goed idee? En hoeveel zou ik van die harttak mogen afhalen?
Hier een foto van 1 van de 2 kersenbomen, de andere ziet er nagenoeg identiek uit. Je kan de tweede nog net zien staan op de foto aan de uiterste rechterkant. Aan de hoogte van het tuinhuis kan je zien hoe hoog de kersenboom in feite is geworden.

Alvast bedankt voor de goede raad!

Ronny

PS bij het hernieuwen van de website is de eerste foto nu blijkbaar op zijn kant gedraaid. Ik heb geprobeerd die terug te zetten maar kan dit niet aanpassen, mijn excuses daarvoor.

Fruit

maandag 10 augustus 2015 - 10:49
Ronny59

Ronny59

Oei, nog niemand gereageerd en het is nu de tijd voor die snoei... Ik zou willen proberen met de achterste kersenboom die op de foto hier onderaan te zien is.

Zou het een goed idee zijn de harttak te snoeien zoals ik met die rode lijn heb aangegeven of is dat ineens te drastisch? En zou ik ineens van andere takken ook een stuk afdoen tot die hoogte of daar beter mee wachten tot volgend jaar?

Graag jullie advies!

Alvast bedankt,

Ronny

Fruit

zaterdag 15 augustus 2015 - 11:15
WiPe

WiPe

Kersenbomen worden best niet te hard gesnoeid. De doorgaande harttak inkorten moet je l zeker niet doen. Kruisende takken en eventueel een paar kleinere takken aan de binnenkant van de kruin kun je weghalen zodat er wat meer licht in de kruin kan, maar verder moet je daar niet te veel aan snoeien. Het is tenslotte geen appelboom
zaterdag 15 augustus 2015 - 13:14
Ronny59

Ronny59

Bedankt voor de reactie, WiPe. Dus als ik het goed begrijp zal ik nooit meer van het probleem afkunnen dat ik aan het merendeel van de kersen niet aankan om te plukken? Dat zou spijtig zijn...
zaterdag 15 augustus 2015 - 13:48
WiPe

WiPe

Je maakt van een grote boom geen kleintje door er een stuk af te zagen. Dan kun je beter een laagstam kersenboom aanplanten.
zaterdag 15 augustus 2015 - 14:02
Ronny59

Ronny59

Dat begrijp ik, WiPe. De bomen stonden er echter al toen ik het huis een aantal jaar geleden kocht en de vorige eigenaars hebben nooit gesnoeid. Ik had gehoopt dat dit nu nog zou kunnen, zodat ik die bomen kan laten staan. Ze geven enorm veel vruchten, maar spijtig genoeg voor het merendeel in de hoogste takken en die zijn te dun om er een ladder veilig tegen te kunnen zetten.
Nu, onafgezien daarvan, vrees ik dat ik alweer te laat ben indien ik nog zou willen snoeien, want de bladeren van beide bomen zijn al aan het vergelen en zelfs aan het afvallen...
zaterdag 15 augustus 2015 - 14:09
WiPe

WiPe

Kersenbomen vragen nauwelijks snoei. Dat de bomen in al die jaren niet gesnoeid zijn, is eigenlijk geen probleem. Maar zoals gezegd, je kaan die bomen niet kleiner maken. De boom zal altijd opnieuw proberen om dat te corrigeren. Je krijgt dan sterke groei en weinig kersen.
zaterdag 15 augustus 2015 - 15:40
baloe

Baloe

Het probleem is dat de eerste jaren, wanneer vormsnoei van belang is, niet gesnoeid is. Als toen de harttak weggenomen was, had je een andere boomvorm kunnen creeren met de gesteltakken.

Dit kan je niet zo maar terug recht trekken zonder je kersenboom aan risico's bloot te stellen en het effect zal dan nog maar zeer beperkt zijn, volgens mij.
zondag 16 augustus 2015 - 17:35
Ronny59

Ronny59

Inderdaad, WiPe en Baloe, ik denk dat ik ze maar beter laat staan zoals ze zijn en er niet aan ga snoeien. De kersenoogsten zullen dan beperkt blijven tot de onderste takken.
In een ander topic heb ik het over het snoeien van een perzikenboom die ik enkele maanden geleden geplant heb en dit keer heb ik me niet laten 'vangen': ik heb de harttak ingekort zodat ik meer 'controle' kan houden op de groei.
Ik blijf me wel afvragen hoe de vorm van die kersenboom bij mijn grootouders destijds ontstaan/verkregen is. Ik heb mijn grootvader zaliger (afgestudeerd aan de Tuinbouwschool van Vilvoorde) nooit weten snoeien aan die boom, en die boom was al erg groot voor zover mijn herinneringen gaan.
maandag 17 augustus 2015 - 00:21
WiPe

WiPe

Hoezo? wat was er dan special aan de vorm van de kersenboom bij jou grootouders?
maandag 17 augustus 2015 - 21:19
Ronny59

Tekst aangepast

Ronny59

Wel, zoals ik in de eerste post van deze topic vermeldde: die kersenboom had onderaan echt opvallend dikke horizontale takken, waarover we als kind 'schoven' om de kersen te plukken van de takken daarboven. Ik kan er spijtig genoeg geen foto van laten zien want die heb ik niet en de boom is trouwens, naar ik horen zeggen heb, een aantal jaren geleden gestorven.
dinsdag 18 augustus 2015 - 06:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon