menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kersen

Ga naar meest recente reactie

rik006

Rik006

Vroeger hadden wij een kersenboom met helemaal gele kersen.
Bij volledige rijpheid kwam bij sommige een beetje bruine kaak op (niets rood) en waren ze zeer zoet
Zou er bij het tuinforum niemand zijn die de naam weet van deze kers, het is een verouderde soort
maar zeer lekker en de vogels blijven er lang af, daar ze denken dat ze nog niet rijp zijn , maar eens geproefd is op één dag alles verdwenen..... (bij de dag van de kers te Rijkel?)
donderdag 19 april 2007 - 16:52
printemps

Printemps

ik dacht witbuiken

grtzz
vrijdag 20 april 2007 - 01:31
rik006

Rik006

printemps, neen het zijn geen witbuiken, want die zijn niet helemaal geel,
die hebben wat rood
vrijdag 20 april 2007 - 03:30
de_lange_van_Bilze

Tekst aangepast

De_lange_van_Bilze

Ik heb er eentje staan met lekker knapperige gele kersen. Ze zijn niet erg dik maar hebben een lekkere smaak.Het is volgens mij inderdaad een hele oude soort. Heeft een ietwat langere stengel als een gewone kers. Ze gaan tijdens de rijping van een wittige naar een fel gele kleur als ze rijp zijn.
Ik heb hem gekocht onder de naam 'Gele Kraker'.
Er bestaat ook een zeer donkerrode versie en deze heet dan 'Zwarte kraker'.

De lange van Bilze

vrijdag 20 april 2007 - 04:33
Victor44

Victor44

Ik ken nog een paar oude varieteiten van gele kersen nl.Blankette en de Limburgse Waskers.
Grtj.Victor.
donderdag 10 mei 2007 - 03:31
rik006

Rik006

Victor,
De limburgse waskers kan ik nergens vinden, maar "Blankette" en ook "Gele kraker"(van de lange van Bilzen) heb ik gevonden, ook met foto en ze gelijken fel op degene die ik bedoel.
maar de mijne waren wel, als ze goed rijp waren, tamelijk dik en zeer sappig en zoet.
Met die paar namen kan ik nu wat verder zoeken.
Grtj. rik006
zaterdag 12 mei 2007 - 21:09
rastasmurfje

Rastasmurfje

Hey,

Ik heb denk ik in mijn tuin dezelfde kersen staan. Ze zijn inderdaad heel sappig, dik en superzoet!!! Ik zou graag deze boom vermeerderen. Weet iemand hoe ik dat kan doen? Groetjes...
woensdag 8 augustus 2007 - 12:37
Victor44

Tekst aangepast

Victor44

hallo,je kan kersenbomen vermeerderen door een éénjarige scheut te nemen van de boom en deze te enten op een jonge onderstam
Grtjs Victor
woensdag 8 augustus 2007 - 16:23
FruitLent

FruitLent

Hallo allemaal,

Wij hebben drie verschillende oude gele kersenrassen in onze collectie, namelijk:

- Dönissens Gelbe Knorpelkirsche
- Büttners Gelbe Knorpelkirsche
- Cerise blanche d'Harcigny

Op onze website kun je de kenmerken nalezen en foto's zien.

Vriendelijke groeten,
Marcel Joosten.

FruitLent
dinsdag 30 augustus 2011 - 23:34
Prinske

Prinske

Biggaraux Napoleon - verkrijgbaar bij Marechal Turnhout.
woensdag 31 augustus 2011 - 08:44
FruitLent

FruitLent

Dag Prinske,

Bigarreau Napolen is geen gele kers, maar een bonte. Dus geel met een roze-rode blos.

Dat is iets anders dan de drie volledig gele rassen die ik in mijn vorige post noemde.

Marcel Joosten.
FruitLent
woensdag 31 augustus 2011 - 13:38
furor

Furor

Hoi,

ik wil geen nieuw topic openen, dus stel ik mijn vraag hier

Kan iemand me zeggen hoe breed de kroon van een Schneiders späte Knorpelkirsche ongeveer wordt?

Bedankt!
vrijdag 11 november 2011 - 22:10
Victor44

Victor44

Hangt er van af of het laagstam-halfstam of hoogstam is,deze laatste kan heel wat oppervlakte beslaan
zaterdag 12 november 2011 - 14:37
furor

Furor

Het is een hoogstam. Ik plant hem op 3 m van de perceelsgrens, in de hoop dat er weinig bij de buren komt te hangen.
zaterdag 12 november 2011 - 15:32
Chef

Chef

Op grond van de beschrijving denk ik dat TS de 'Bigarreau Blanc' (synoniemen Witte Kraker of Buttner's Yellow) bedoelt.
zaterdag 12 november 2011 - 16:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon