menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rupsen in appelboom

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen

vandaag ontdekt dat er in een van ons appelboompjes rupsen zitten. Het zijn groene rupsen en het "grappige" is dat er telkens maar eentje per blad zit. Ze zitten ook niet op alle bladeren, maar ze verstoppen zich precies door de jonge blaadjes "vast te kleven" en daar dan tussen te zitten. Al enkele blaadjes zijn aangegeten. Nu, in principe heb ik niets tegen rupsen enzo. Maar ik vroeg me gewoon af of dit kwaad kon voor de appelboom? Of zal de natuur dit vanzelf wel oplossen of kan ik de natuur een handje helpen hierbij? Ik zou liever geen chemische brol gebruiken voor de rupsen te bestrijden moest dit toch nodig blijken...

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
vrijdag 1 mei 2015 - 11:31
jdcoster

Jdcoster

Volgens mij zijn het de rupsjes van een spinselmotje. De mezen zullen dat wel oplossen zeker?
In een serre kunnen ze een probleem vormen. Een paar jaar geleden zaten er heel veel op een Plubagostruik en ze hebben hem bijna helemaal kaal gevreten. Ik heb hem toen diep ingesnoeid en buiten geplaatst voor de larfjes verpopt waren. Zo was het ook opgelost
vrijdag 1 mei 2015 - 12:04
Roeliee

Roeliee

Ja ik vertrouw ook wel op de meesjes en andere vijanden Maar kan het eigenlijk kwaad voor de boom dat de voorlopig nog maar weinig bladeren aangevreten zijn? Boompje staat er nog maar sinds deze winter dusja...
vrijdag 1 mei 2015 - 19:53
detuinkabouter

Detuinkabouter

Als je biologisch wil bestrijden, kan je Xentari van Bayer gebruiken.
Een paar gram in een spuitbus van 1 of 1,5 liter is voor een klein appelboompje genoeg.
zondag 10 mei 2015 - 12:57
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor je tip! Maar ik heb laatst nog eens gaan kijken, geen rupsen meer te zien. De mezen zullen inderdaad hun werk gedaan hebben! Wel nog redelijk wat vraatschade, maar dit zou ook kunnen zijn van meikevers... op de haagbeuk zitten er namelijk heel wat. Maar ook hier zie ik heel wat mezen in de haag rondvliegen
vrijdag 15 mei 2015 - 10:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon