menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgenboompje

Ga naar meest recente reactie

ekkik

Ekkik

Hallo,

Ik heb een vijgenboompjesscheut gekregen, en ik wil hem in een halve wijnton zetten.
Moet ik plasticfolie rond de ton aan binnenkant doen, en gaten in de bodem?
Moet ik hem in de winter binnenhalen, of beschermen? Hoe?
Welke grond moet ik in de ton doen als ik hem verplant? Gewone potgrond? met kiezel op de bodem?

Kan er mij iemand tips geven aub?

Alvast bedankt.....
woensdag 18 april 2007 - 03:38
Fons

Fons

Drainagegaten in de bodem maken,plastiekfolie langs de rand zetten mag als het is om het hout van de ton te beschermen, tijdens langdurende strenge vorstperiodes in vorstvrije ruimte plaatsen, gewone potgrond voldoet er mag zelfs een weinig klei en een beetje kompost aan toegevoegt worden.
Tracht te achterhalen of het plantje afkomstig is uit onze streken of aangevoerd is uit Zuiderse landen in het laatste geval de ganse winter binnenzetten.
woensdag 18 april 2007 - 04:07
ekkik

Ekkik

Dag Fons, met klei bedoel je? (Te halen waar? )

woensdag 18 april 2007 - 04:20
Fons

Fons

Tijdens de zomermaanden vragen vijgeboompjes nogal wat water en omdat klei goed water vasthoud werkt het een beetje als een buffer,indien geen klei ter beschikking mag het ook zonder, ge kunt eventueel potgrond aankopen met klei in verwerkt.
woensdag 18 april 2007 - 04:32
elisabeth

Elisabeth

Drainagegaten in de bodem maken,plastiekfolie langs de rand zetten mag als het is om het hout van de ton te beschermen, tijdens langdurende strenge vorstperiodes in vorstvrije ruimte plaatsen, gewone potgrond voldoet er mag zelfs een weinig klei en een beetje kompost aan toegevoegt worden.
Tracht te achterhalen of het plantje afkomstig is uit onze streken of aangevoerd is uit Zuiderse landen in het laatste geval de ganse winter binnenzetten.
dinsdag 24 april 2007 - 02:50
elisabeth

Elisabeth

Hallo,

Ik heb een vijgenboompjesscheut gekregen, en ik wil hem in een halve wijnton zetten.
Moet ik plasticfolie rond de ton aan binnenkant doen, en gaten in de bodem?
Moet ik hem in de winter binnenhalen, of beschermen? Hoe?
Welke grond moet ik in de ton doen als ik hem verplant? Gewone potgrond? met kiezel op de bodem?

Kan er mij iemand tips geven aub?

Alvast bedankt.....


Hoi,

ik heb ongeveer 10 jaar geleden ook een scheutje gekregen van een vijgenboompje ongeveer 10 cm.
Heb het ieder jaar in verse potgrond gezet,steeds ruimer en ruimer.In de zomer op een beschutte plaats op het teras regelmatig gieten ,in de winter in de garage bijna niet gieten.Gewoon laten rusten.Als hij ongeveer 1m. was heb ik hem in de volle ( gezonde grond ) gezet.In de winter de grond rond de stam bedekken met stro.Heb nu een heel gezonde boom van bijna 3m. met mooie vruchten.Ik wacht alleen nog op de echte zuiderse zomers om ze voldoende te laten rijpen om ze te kunnen eten.
Veel succes
dinsdag 24 april 2007 - 02:58
depauws

Depauws

Elizabeth
Als je na 10 jaar nog altijd geen vruchten kunnen eten hebt is het beter de vijgenboom weg te kappen en een andere varieteit te planten.
Er zijn vijgen die vanaf het derde jaar vruchten brengen en vanaf het vijfde jaar veel produceren.

Silvain
dinsdag 24 april 2007 - 05:13
elisabeth

Elisabeth

Elizabeth
Als je na 10 jaar nog altijd geen vruchten kunnen eten hebt is het beter de vijgenboom weg te kappen en een andere varieteit te planten.
Er zijn vijgen die vanaf het derde jaar vruchten brengen en vanaf het vijfde jaar veel produceren.

Silvain


Silvain
Ik vind mijn vijgenboompje veel te mooi om hem zo maar om te kappen.Er hangen wel heel veel vruchten in,maar heb de indruk dat ze te weinig warmte krijgen om echt te rijpen.
Misschien kun jij me wel een goeie tip geven .Ik doe hem ook niet graag weg.

Liesbeth
woensdag 25 april 2007 - 05:20
Fons

Fons

Elisabeth, de vijgeboom op de zonnigste plaats in de tuin zetten en liefst nog tegen een zuidermuur.
Nu kan het zijn dat ge een stekje gekregen hebt van een vijgenras van het zuiderse type (werden en worden massaal aangevoerd naar tuincentra), daar kan men hier niets mee aanvangen wat betreft afrijpen vruchten deze gaan voortijdig afvallen.
Momenteel hangen hier vijgen aan de struiken die bijna op dikte zijn en moeten alleen nog afrijpen.
woensdag 25 april 2007 - 05:45
elisabeth

Elisabeth

Elisabeth, de vijgeboom op de zonnigste plaats in de tuin zetten en liefst nog tegen een zuidermuur.
Nu kan het zijn dat ge een stekje gekregen hebt van een vijgenras van het zuiderse type (werden en worden massaal aangevoerd naar tuincentra), daar kan men hier niets mee aanvangen wat betreft afrijpen vruchten deze gaan voortijdig afvallen.
Momenteel hangen hier vijgen aan de struiken die bijna op dikte zijn en moeten alleen nog afrijpen.


Fons,
het zou best kunnen dat het een zuiders ras is.op het moment zijn de vijgen (maar) zo groot als een eikel.De grote valt tegen het einde van de zomer wel mee (september) maar de rijping is dan nog niet optimaal.
Toch bedankt.Aan deze soort zal ik spijtig genoeg niet veel kunnen veranderen.
donderdag 26 april 2007 - 05:12
ekkik

Ekkik

Fons,

Welk type vijgeboom heb jij? ( naam?)
vrijdag 27 april 2007 - 02:12
depauws

Depauws

Ekik
Ik heb 19 varieteiten staan, een collega vijgen-verzamelaar zit aan +- 35 varieteiten.
Verschillend in grootte tussen een bewortelde stek en een boom van 4 meter.

Silvain
vrijdag 27 april 2007 - 02:52
ekkik

Ekkik

heb nog een vraagje,

mijn vijgeboompje, +/- 30 cm, krijgt nu al verschillende bladeren... Moet ik die iedere avond (veel) water geven, of mag het weinig water? Ik heb ook meststof voor vijgeboen gekocht , is dat aan te raden bij zo'n jonge boompjes? En iedere dag ? of juist niet,
vrijdag 27 april 2007 - 03:20
depauws

Depauws

Ekkik
Als de vijg in pot staat moet de potgrond toch enigszins vochtig blijven. Veel water geven is zeker niet nodig.
Als het een plant is die voor het tweede jaar buiten staat: ik heb nog geen water gegeven.
Eerstejaarsplantjes krijgen een dezer dagen water, eenmalig zullen het daarna wel zelf rooien.

Een vijg is een plant voor droge bodems, de plant maakt dus veel en diepe wortels.
Silvain
vrijdag 27 april 2007 - 04:02
Fons

Tekst aangepast

Fons

Ekkik
Vijgerassen voor deze streek, ik heb galbun, brunswick, green ischa, castle kennedy, hardy chicago, daarbij enkele onbekenden (vondelingen) opgekweekt uit stekken meegebracht van tuinbezoeken.
ook een paar rassen uit italie,maar die ga ik likwideren denk ik,er hangen nochthans vijgen aan.
Vijgen in pot hebben met dit weer toch water nodig er wel voor zorgende dat het teveel kan wegvloeien(drainage),pas verpotte planten nu nog niet bemesten, planten in oudere potgrond mogen bemest worden als de groei erin zit.
De beste voor onze streken zou ik nog vergeten namelijk de brown turkey
vrijdag 27 april 2007 - 04:51
elisabeth

Elisabeth

Fons,

Welk type vijgeboom heb jij? ( naam?)


Fons ik zou er geen naam op kunnen plakken.Heb het scheutje gekregen, en vermoed dat zij ook de juiste naam niet kunnen zeggen.ben al blij dat hij heel mooi staat.

groetjes
vrijdag 27 april 2007 - 20:55
Fons

Fons

Zo zien de vijgen er momenteel uit.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 28 april 2007 - 05:44
peerbrok

Peerbrok

Ik heb ook een brown turkey vijgenstruik in de pot staan. Nu voor het vierde jaar en ik heb er wel zo'n 25 heerlijke rijpe vijgen van geplukt deze zomer. Ze waren rijp eind juli en ik heb gisteren de laatste twee geplukt.

Let op! Deze struik/ boom maakt nieuwe vruchten die meestal niet hetzelfde seizoen rijp worden. Gewoon laten hangen en wachten tot het volgende zomerseizoen en dan zullen ze volgroeien.

Belangrijke tip voor het (ver)planten in de pot of in de volle grond. Die verschillende potscherven in de pot of grond bij het planten. De plant gaat dan extra 'werken', waardoor hij nl. meer vruchten zal gaan dragen.

O ja, stekken gaat heel goed. Ik neem de stekken van het snoeiwerk, wat ik doe vóór eind mei. Die gaan een week of 6 in een potje met water tot ze wortelen en dan gaan ze over in een kleine pot. Zo heb ik elk jaar weer een aantal nieuwe plantjes voor familie en vrienden.
vrijdag 14 augustus 2009 - 08:37
annemiek123

Annemiek123

Deze heb ik ergens in juni gekocht, de vruchten zijn nu wat groter en wat doffer van kleur. Moeten ze bruin kleuren voor ze rijp zijn? dat gaat zeker dit jaar niet meer gebeuren dan. Toch aan laten hangen?

Fruit

donderdag 20 augustus 2009 - 20:21
peerbrok

Peerbrok

Wanneer de vruchten rijp zijn worden ze roodbruin van kleur (soort: Brown Turkey). Pas plukken als ze helemaal van groen naar roodbruin zijn verkleurd, want dan zijn ze pas echt rijp en op z'n lekkerst!

Ik denk dat je nog even geduld moet hebben tot een volgend jaar alvorens je rijpe vruchten kunt plukken.
donderdag 20 augustus 2009 - 20:55
printemps

Printemps

Er zijn ook vijgen die een andere kleur hebben

Ik betast ze en als ze mals zijn en er is een schuurtje onderaan zijn ze het lekkerste

mvg
vrijdag 21 augustus 2009 - 13:25
Figo

Figo

Niet alle vijgen worden bruin, roodbruin, paars...als ze rijp zijn. Er is ook de "Petite Negri" die pekzwarte vruchten geeft. Er zijn ook groene en gele soorten, in feite zijn er zowat alle kleurschakeringen, die per plant ook nog al eens durven verschillen naargelang ze in de zon hangen of niet.
Een teken dat de vijgen rijp zijn is als ze gaan hangen, en soms als er een "scheurtje" in het "oog" komt (gaatje tov de steel). Soms komen er barstjes in het vel over de hele vijg. Ze moeten ook enigzins zacht aanvoelen.
Sommige planten die hier ingevoerd worden zijn idd soorten die enkel vruchten gaan geven in warme zuiderse oorden (bijv. "Brogiotto), en die vijgen zullen hier niet rijp worden (ook niet na een wintertje doorhangen...
Anderzijds zijn er hier soorten verkrijgbaar die (mits een overwintering in serre of beschutting- niet noodzakelijk vorstvrij hoor!) vroeg uitlopen en 2 keer op een jaar vruchten geven. eerste oogst is dan eind mei/juni, de 2de augustus /september. Dergelijke rassen zijn de Brunswick, de Galbun, Pingo de Mel en de Everbearing.
vrijdag 28 augustus 2009 - 10:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon