menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Worden gewone notelaars ook geent

Ga naar meest recente reactie

peter2

Peter2

In een lokaal tuincentrum heb ik even naar notelaars staan kijken..

Na navraag ,waren dit de "gewone" notelaars ,geen specifiek ras ,er stond ook geen ras op het naamplaatje.
Hoe zou het dan komen dat deze bomen toch geent waren ;ik dacht dat het enkel bepaalde rassen waren die geent werden ,en de gewone noot een zaailing...??
woensdag 18 maart 2015 - 12:56
Patrikc

Patrikc

ik dacht...

Jij dacht correct.
Ik vind het schrijnend dat het de verkopers geen barst kan schelen wat ze aan de klant verpatsen.
woensdag 18 maart 2015 - 16:20
peter2

Peter2

Inderdaad!
Bedankt.

Mvg. Peter
woensdag 18 maart 2015 - 22:47
leerling

Leerling

Toen ik op zoek was naar een mispel op eigen stam (overigens nog altijd niet gevonden), zei men in twee tuincentra dat die geënt werden - vooral op meidoorn - omdat meidoorn op zowat alle gronden groeit...

Hoe snel heb je een volwassen exemplaar nodig? Als je een aantal noten in de grond steekt is de kans groot dat er een paar uitgroeien tot boompjes.

Mocht je in de buurt van het Mechelse geraken, dan heeft de buurvrouw er nog twee (ongeveer 1 m hoog) aan de straatkant staan die ze weg wil. (Droge zandgrond, dus redelijk gemakkelijk uit te scheppen.)
donderdag 19 maart 2015 - 19:17
peter2

Peter2

Dank voor het aanbod .
Als ik er een plant ,zal het waarschijnlijk een bepaald ras zijn.
De bomen die ik bedoelde ,zijn geent ,maar het ras zal wel niet te achterhalen zijn..

Peter
donderdag 19 maart 2015 - 23:34
Patrikc

Patrikc

Ik denk dat je de beste keuze in kwaliteit en garantie van soortechtheid vindt bij de boomgaardenstichting www.boomgaardenstichting.be/html/plantactie.html of in Zeeland www.walnoten.nl, misschien bij een betrouwbare boomkwekerij in je buurt, naar een tuincentrum zou ik voor een notenboom nooit gaan.
Hou er rekening mee dat het een zelfbestuiver moet zijn als je er maar één plant, en als je hem dit seizoen nog wil planten wordt het hoog tijd.

Zelf heb ik een Broadview, Germisara, en Rode Donau.
vrijdag 20 maart 2015 - 08:12
WiPe

WiPe

Notenlaars zijn lastig te enten. Daardoor zijn ze ook duurder.Daarom verbaast het me dat van geënte bomen de cultivarnaam niet vermeld wordt op het plaatje. Het lijkt me lastig om zonder correcte cultivarnaam de hogere prijs te verantwoorden. Als je meer wil geven voor een boom met specifieke eigenschappen, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je ook wil weten welke de specifieke eigenschappen van een plant zijn. Zonder naambordje lijkt me dat moeilijk.
vrijdag 20 maart 2015 - 14:04
peter2

Peter2

Ik snap het ook niet goed ,de bomen zijn ook niet zo duur : 30 € , met blote wortel....
zaterdag 21 maart 2015 - 00:27
WiPe

WiPe

Dan vraag ik me echt af of ze wel geënt zijn.
zaterdag 21 maart 2015 - 21:05
peter2

Peter2

Men zou het zich inderdaad afvragen ,niet ?
Ik ben geen kenner op dit gebied ,maar de bomen hadden toch duidelijk een dikkere onderstam van zo'n 15 cm ,waarop dan de stam wat zijdelings opstond ,met een duidelijke diagonale breuklijn rondom ,waar de twee aan elkaar gezet waren..
zondag 22 maart 2015 - 01:11
Tuinprins

Tuinprins

Waarschijnlijk goedkoop op de kop getikt. Misschien moest het perceel bij de kweker leeg?

De overproduktie van veel boomkwekerijgewassen zet de prijs onder druk. Zie bijvoorbeeld Skimmia. Die waren 10 tot 15 jaar geleden flink aan de prijs, nu kun je ze voor een paar euro kopen bij de supermarkt.


Gegroet, de tuinprins
zondag 22 maart 2015 - 06:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon