menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druivelaar met meeldauw

renevankerckhove

Renevankerckhove

Beste tuinliefhebbers, sinds 8 jaar heb ik een druivelaar die dient als bedekker van een grote pergola maar die ook massa's druiven geeft. Maar dit jaar heeft meeldauw zodanig toegeslagen dat al mijn druiven verschrompeld zijn en dat de bladval reeds begonnen is, uitgedroogde bruine bladeren. Ik heb gespoten met Bordelese pap maar dat hielp niet. Nu is de vraag: kan de druivelaar hieraan doodgaan of kan ik het euvel verhelpen door volgend seizoen zeer vroeg beginnen te spuiten? Degene die mij het beste helpt kan misschien volgend jaar mee druiven komen plukken. In ieder geval vooraf bedankt voor goede raad. René

dinsdag 9 september 2014 - 09:24
renevankerckhove

Renevankerckhove

Beste tuinliefhebbers, sinds 8 jaar heb ik een druivelaar die dient als bedekker van een grote pergola maar die ook massa's druiven geeft. Maar dit jaar heeft meeldauw zodanig toegeslagen dat al mijn druiven verschrompeld zijn en dat de bladval reeds begonnen is, uitgedroogde bruine bladeren. Ik heb gespoten met Bordelese pap maar dat hielp niet. Nu is de vraag: kan de druivelaar hieraan doodgaan of kan ik het euvel verhelpen door volgend seizoen zeer vroeg beginnen te spuiten? Degene die mij het beste helpt kan misschien volgend jaar mee druiven komen plukken. In ieder geval vooraf bedankt voor goede raad. René

dinsdag 9 september 2014 - 15:54
LD

LD

beste René.
Ik zou niet panikeren. Wanneer je zwaar te lijden gehad hebt van meeldauw moet je vanaf nu (na de oogst) onmiddellijk spuiten met Cosavet (zwavel) 80gr/10 liter. Doe dit nog een paar maal tijdens de winter als het niet vriest. Voor het uitlopen van de scheuten opnieuw. Niet spuiten tijdens de bloei. Na de vruchtvorming regelmatig preventief behandelen met lagere dosis (30gr/10l), zeker bij warm weer.
Bordelese pap is niet effectief tegen meeldauw (werkt enkel tegen botrytis)
zaterdag 18 oktober 2014 - 22:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon