menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelaar voor appelsap

Ga naar meest recente reactie

furor

Furor

Hallo,

de knoop is doorgehakt, de hoogstamkerselaar moet plaats ruimen voor een hoogstamappelaar.

Momenteel heb ik 2 laagstammen (Topaz en Santana), en zal nog een 'Evereste' zetten.

Welk ras kunnen jullie me aanraden die wat aanvult op laagstammen (rijpheid, houdbaarheid), een indien mogelijk een goede eetappel is (niet te zuur, niet te zoet), maar vooral geschikt is voor appelsap (en mss. bij uitbreiding voor cider, wie weet?).
maandag 8 september 2014 - 13:30
powerlite

Powerlite

Ik zie dat je van erpie murrie bent
Ik zou je Henri calle's favorite durven aanbevelen.die is nu ongeveer rijp. Zeer lekkere gezonde appel en voldoet aan al uw wensn die je opsomt.. Aangezien je toch van die kanten bent zal kwekerij Calle u wel bekend zijn. spring eens binnen , proeven moet wel lukken daar.

Henri zelf is spijtig genoeg dit jaar overleden , als ik het goed voorheb was hij 89 jaar.
maandag 8 september 2014 - 17:57
furor

Furor

Goh, ja. Ik ben eerder van uw zuidelijker kanten, maar ik ben een enclave begonnen


Die zal ik zeker eens bekijken!
maandag 8 september 2014 - 19:08
vloeiende

Vloeiende

Vandaag een zeer lekkere Berleps gegeten, hij lag op de grond bij jonge laagstam met dit jaar twee (bewust) vruchten, zeer sappig en goed qua zoet-zuur verhouding. Ik denk wel dat het geen bewaarappel is, hiervoor zijn de reinet rassen wel heel goed.
maandag 8 september 2014 - 22:20
furor

Furor

Is Elstar een optie? Ik las dat ie geschikt zou zijn voor cider?
Waarschijnlijk mijn favoriete appel om te eten.

Hoe breed groeit een appelaar (of toch de voorgestelde soorten)? Liefst geen te sterkgroeiend ras.
zaterdag 4 oktober 2014 - 21:38
vloeiende

Vloeiende

Ik denk dat er zoveel appelrassen zijn als er smaken zijn. Elstar is een gekende commerciële variëteit. Vaak is het zo dat die rassen wat meer opvolging vragen inzake gewasbescherming maar ik heb geen ervaring met fruitboomziektes en andere aantasting in die zin dat ik mijn bomen niet wil spuiten met chemische middelen.
Qua smaak vind ik (gekochte, want ik heb hem zelf niet) Elstar in het begin na de oogst ook wel lekker(persoonlijk) Ondertussen heb ik nog enkele Santana , Jozef Mush, Winterbanana en andere geoogst waar toch wel wat smaakverschillen in de appelen onderling zit. (zeer jonge struiken)
Ik vermoed dat een ciderappel over voldoende zuren moet beschikken maar aan welke andere criteria hij dient te voldoen weet ik niet.
Je bepaalt toch voor een groot deel zelf hoe groot je appelaar wordt door al te kiezen voor een hoogstamboom, halfstam of laagstam. Laagstam kan je toch vrij klein houden als je wil, op tijd snoeien!!
zondag 5 oktober 2014 - 15:23
furor

Furor

bedankt, vloeiende. Ik bedoelde de breedte van een hoogstam.
zondag 5 oktober 2014 - 15:45
powerlite

Powerlite

elstar heeft wa last van schurft en witziekte , heeft hij van zijn mama golen delicious.
de papa van de elstar is de ingrid marie , meteen een superlekkere appel , daar al aan gedacht ? zou de ingrid marie niets zijn voor u ?
zondag 5 oktober 2014 - 21:02
vloeiende

Vloeiende

Bij mijn ouders stonden hoogstam appel met kroondoormeter van gerust 7-8m, wel werden deze bomen niet meer gesnoeid en stonden ze er nog van een vroegere boomgaard, zeker + 50 jaar oud, variëteiten oa, reinet, ceuleman, ....
Ikzelf heb enkele hoogstam staan en deze bomen groeien voor mij veel te snel.
Ondertussen ben ik al enkele malen naar voordrachten geweest en blijkt dat hoogstammen beter op een tussenstam geënt worden.
Hetgeen ik dit voorjaar heb gedaan is de bomen gerooid en terug geplant, eigenlijk gelijk aan wortelsnoei, en dit heeft goed groeiremmend gewerkt, alleen zie ik dat niet zitten om het jaarlijks te doen.
Alles zal ook grondafhankelijk zijn en de ene soort groeit sterker dan de andere, hoe Elstar zich op hoogstam gedraagt zou ik niet weten. Misschien eens contact nemen met Eddy Vets uit Itegem.
Powerlite, ik heb kennissen die een Ingrid Marie hoogstam hebben staan, persoonlijk vind ik dit een vrij kleine appel en , voor mij althans, niet overtuigend van smaak.
zondag 5 oktober 2014 - 21:35
powerlite

Powerlite

@vloeiende , een appel voor sap , wat maakt het uit dat het geen appel van 2 in een kilo zijn , maar klein zijn ze nu ook niet.
smaak is uiteraard iets persoonlijk , maar de ingrid marie wordt door heel veel mensen als erg lekker bevonden. Wij enten zowat alle hoogstammen op tussenstam , maar dat is in 1ste instantie om een mooie rechte stam te bekomen, is geen groeiremmer. Je wilt ook geen groeiremming bij hoogstam.

als je nu al miserie hebt met de groei van je hoogstammen verkoop je die beter en zet je kleinere boomvorm. je gaat blijven sukkelen als je niet een meter of 8 per boom voorzien hebt.
maandag 6 oktober 2014 - 15:46
vloeiende

Vloeiende

Powerlite,
Je hebt volkomen gelijk wat die hoogstam betreft maar ik had gehoopt op meer vrije ruimte die ik ondertussen nog altijd niet heb en vandaar dat ik mijn hoogstammen probeer wat kleiner te houden en vandaar dat ik ze verplant om ze verplantbaar te houden maar dit heeft natuurlijk niets met de vraagstelling te maken.
En wat sap betreft heb je ook gelijk dat de appelgrootte er niet toe doet, alleen weet ik enkel bij deze kenissen een Ingrid Marie staan en het valt me steeds op dat ze daar klein blijven vandaar mijn repliek.
Staan dan alle hoogstamappels op een tussenstam, zo ja kan de keuze van de tussenstam invloed uitoefenen op de groeikracht van de boom?
maandag 6 oktober 2014 - 17:59
baloe

Baloe

Een keuleman doet het altijd...
maandag 6 oktober 2014 - 18:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon