menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleine druiven

Ga naar meest recente reactie

JackDaniels

JackDaniels

Ruim 4 jaar geleden kocht ik bij Albert Heijn een druivenplantje voor 4,50 euro. Kon dat niet laten liggen voor dat geld dacht ik. Volgens info op de pot zou de plant druiven dragen na 2 jaar. Helaas, heeft 3 jaar geduurd. Nu staan er voor de 2de keer druiven op maar het valt mij op dat zowel de eerste keer als deze keer de druiven heel erg klein zijn. Het zijn blauwe, ze verkleuren wel van geel naar blauw (staan constant in de zon tegen de garagemuur die op het zuiden uitgeeft). Nu heb ik de bijgaande info over deze plant niet meer. Kan het een kleine variëteit zijn? Of moet ik dringend gaan bijmesten? Het lapje grond waar die plant staat heeft eigenlijk nog nooit mest gekregen. Het is het ouderlijke huis en werd gebouwd midden de jaren 60, kan je nagaan. Dit jaar heb ik maar liefst 2 trosjes (hoera) waarvan er eentje in de schaduw hangt en geel/groen blijft. Ik heb wel al gelezen dat je rond het begin van het jaar kalk moet geven rond de plant en achteraf meststof, elk jaar opnieuw.
maandag 25 augustus 2014 - 10:58
baloe

Baloe

Kan je eens een foto posten, want klein is nogal een subjectief begrip.
Een druivenplant is in het algemeen niet zo'n moeilijk plantje. Die is redelijk sterk, maar heeft wel een beetje zorgen om mooie druiventrossen te bekomen. (3 jaar lijkt me wel redelijk)

Als je grotere druiven wil, dan moet je -in het algemeen- deze ook krenten. Dwz een deel van de druiven uit de tros wegknippen. Als de druiven tegen mekaar komen stoppen ze met groeien. Zo worden de druiven groter, al kan je zien op m'n foto's (digituin of website) dat ik ook niet de grootte bekom van "in de winkel".

Doet echter niets af aan de smaak.

Het trosje in de schaduw: geef het nog maar wat tijd, komt wel goed. Geduld is een schone deugd die de fruitteler dikwijls moet toepassen.
maandag 25 augustus 2014 - 11:04
JackDaniels

JackDaniels

2 foto's hierbij. Ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn.

Fruit

dinsdag 26 augustus 2014 - 07:51
JackDaniels

JackDaniels

De 2de foto

Fruit

dinsdag 26 augustus 2014 - 07:52
baloe

Baloe

De foto's bevestigen mijn uitleg.
Naarmate je plant ouder wordt zal deze ook meer en grotere trossen kunnen laten vormen.
dinsdag 26 augustus 2014 - 12:59
Victor44

Victor44

Volgens mijn mening zullen er nooit dikke druiven aankomen, ik denk dat je een kleine variëteit staan hebt. Bij mij komen er vanaf het tweede jaar al dikke bessen aan. Deze druif weg doen en een betere soort planten die dikkere druiven geeft en waar geen ziekte aan komt. Tegenwoordig zijn er zeer goede nieuwe variëteiten.
dinsdag 26 augustus 2014 - 17:15
JackDaniels

JackDaniels

Ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben voor wat betreft die kleine variëteit. De eerste keer dat er trossen aan hingen waren die druiven ook al zo klein, nadien heb ik een jaar geen druiven gehad en dit jaar 2 armtierige trosjes met al even kleine besjes aan. Ik heb er wel al van gegeten. Qua smaak zit het goed maar in zo een kleine druif zit dan ook nog eens een pit, daarbij dan nog het vel van de druif. Uiteindelijk heb je niet veel "vlees" aan zo een druifje.
Dan koopt een mens al eens iets bij Albert Heijn, komt hij nog bedrogen uit ook.
Victor44: heb je eventueel een tip welke variëteit ik het beste aanschaf. Ik houd niet van mierzoet, de druif mag ietsje zurig zijn. Blauw of geel maakt niet uit.
dinsdag 26 augustus 2014 - 17:40
Victor44

Victor44

Hier enkele soorten druiven met grote trossen en dikke bessen en met weinig pitten die ook nog ziekteresistent zijn.
Kodrianka
Arkadia
Juliana
Lira
Narancsizu
Frumoasa Alba
Voor nog meerdere soorten ga naar:
tomaten.bplaced.netReben.html
woensdag 27 augustus 2014 - 17:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon