menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Probleem met de schil van druiven

Ga naar meest recente reactie

iMac1943

IMac1943

Ik heb Frankenthaler druiven in de serre. Ik dun de trossen uit met een schaartje opdat ik niet tegen de naastliggende druiven zou zitten. Nu hebben veel druiven een hard, bruin velletje. Wat is de oorzaak?

Fruit

dinsdag 19 augustus 2014 - 14:43
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik heb onze blauwe druiven uitgedaan, omdat ik niet van een dikke pel hou, en in feite ook niet echt blauwe druiven, we hebben nu nog alleen een vroege en een late witte druif
zaterdag 27 september 2014 - 20:07
LD

LD

Je hebt hier allicht met besverbranding (zonnebrand) te maken. Dit krijg je als de druiven onbeschermd in de volle zon hangen. Als dit de oorzaak is, verdrogen de bessen nadien. De serre afwitten of schermdoek gebruiken en niet teveel blad verwijderen.
Andere oorzaak kan het gebruik van zwavelmiddelen zijn. Frankenthal is zeer gevoelig voor zwavel. De bessen verdrogen niet in dit geval maar krijgen wel kurkachtige vlekken op de schil. Ingeval je zwavel toepast, dan in lage dosis en zeker niet tijdens de dag.
zaterdag 18 oktober 2014 - 22:13
iMac1943

IMac1943

ik gebruik inderdaad zwavel. De zwavel wordt verwarmd in een 'doos' waaronder een weerstand zit. Ik werk met een timer. En enkel 's nachts, maar misschien is de tijd te lang. De timer staat nu op 4 uren (voor 5 druivelaars die in de serre staan. Misschien de tijd inkorten?

Bedankt voor je antwoord.
zondag 19 oktober 2014 - 07:29
LD

LD

Indien je een zwavelverbrander gebruikt is er geen fysiek contact tussen druiven en zwavel en is dat niet de oorzaak.
Zoals ik bij eerste aanblik al vermoedde zal het om verbranding gaan. Te verhelpen door de kas tijdig (eind mei) af te witten (witkalk verkrijgbaar o.m. bij Aveve) of afschermdoek te gebruiken. Hevig direct zonlicht recht op de druiven is de oorzaak, dat in combinatie met te hoge vochtigheidsgraad in de serre. Dus serre eveneens altijd goed verluchten en watergiften goed doseren.
Goede spreiding en aanbinding van zijtakken en oordeelkundig verwijderen van bladeren helpt ook en beschermt de druiventrossen tegen te hevig zonlicht.
zondag 19 oktober 2014 - 11:17
iMac1943

IMac1943

Bedankt voor je interessant antwoord. Er zijn 2 dakvensters in de serre die automatisch opengaan, ik zet heel dikwijls de schuifdeur open, maar witten heb ik niet gedaan. Ik doe het zeker volgend seizoen.
zondag 19 oktober 2014 - 11:38
mia_heyl7

Mia_heyl7

onze blauwe druif heeft altijd p't Oosten en IN de zon gestaan,wij hebben nooit zulke lelijke druiven gehad,
zondag 19 oktober 2014 - 16:00
LD

LD

beste Mia, het gaat hier wel om kasdruiven hé.
Buitendruiven hebben nooit last van verbranding tenzij in zeer extreme omstandigheden. In een serre kan de temperatuur echter gemakkelijk tot 50° oplopen indien niet voor de nodige afscherming wordt gezorgd.
En daar kunnen zelfs de specifieke kasdruiven niet tegen.
zondag 19 oktober 2014 - 20:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon