menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Problemen snoeien kersenboom

Pieterke67

Pieterke67

Ik heb een vraag ivm het snoeien van een kersenboompje (zure kersen). Nadat het boompje er een paar jaar geleden niet zo goed aan toe was, heb ik het nu een aantal jaren na elkaar goed kort gesnoeid. Ondertussen lijkt het boompje er bovenop en terug sterker.

Er is wel het volgende probleem dat ik nu vaststel: ik snoei waarschijnlijk niet op de juiste plaatsen, want er ontstaan steeds meer "knotjes" in de boom (zie foto) waar wel wat bladeren aankomen maar weinig of geen vruchten. Ik wil terug van die lange uitlopende takken die meer vruchten dragen. De boom moet ook wat luchtiger worden, want de knotjes maken het nogal gesloten.

Dus wat ik moet ik juist doen om dit probleem op te lossen?
- Elk jaar blijven snoeien of juist niet?
- Waar snoeien? Hoeveel snoeien?

Alvast bedankt!

Fruit

zaterdag 19 juli 2014 - 14:34
Bouwvrouwe

Bouwvrouwe

Een kers moet je eigenlijk zo veel mogelijk van af blijven, in tegenstelling tot appel- en perenbomen. Ze maakt vruchten op oud hout.-2jr-
Als je ieder jaar dat wegsnoeit, dan zal de boom al haar energie in het aanmaken van bladeren en takken steken. Snoeien dus bij voorkeur alleen voor noodzakelijke vormsnoei en verwijderen van zieke takken, beste tijd na oogst, ivm. kans op loodglans.
vrijdag 8 augustus 2014 - 00:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon