menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien

Ga naar meest recente reactie

goetse

Goetse

mijn aardbeien komen nu al in bloei.
is dit niet te vroeg?
heb eens gehoord dat je de eerste bloemen moet verwijderen. Is dit waar?
woensdag 11 april 2007 - 00:38
Anke

Anke

De mijne staan ook al in bloei hoor, ik zal mijn vogelnet al maar gaan zoeken... Ik wacht ook op een antwoord op je tweede vraag! Ik veronderstel dat we nu wel goed moeten beginnen sproeien om sappige vruchten te krijgen?
Groetjes, Anke
woensdag 11 april 2007 - 01:33
Fons

Fons

Van doordragende aardbeien kan men de bloemen verwijderen om tijdens de tweede bloei mooie vruchten te hebben.
woensdag 11 april 2007 - 04:44
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij deze droogte wel water geven, liesfst oder de planten door.
vrijdag 13 april 2007 - 04:43
Valentin

Valentin

De eerste bloemen komen er al aan, maar de bladeren zijn nog niet groot genoeg om voldoende voedingsstoffen aan te maken.
Dus die eerste bloempjes mag je gewoon afnijpen, bij de eerste nachtvorst kunnen deze nog bevriezen. De voeding zal ten goede komen voor de volgende bloemen en vruchten.

mvg
Valentyn
vrijdag 13 april 2007 - 16:55
PIRREWIET

PIRREWIET

is om te proberen om een foto te plaatsen
mijn aardbeiplanten hebben te veel naar kabouter plop [afbeelding verwijderd niet-https] gekeken
vrijdag 20 april 2007 - 02:10
Bowie

Bowie

Staat jouw tv tussen de aardbeien???
vrijdag 20 april 2007 - 02:12
WillyT

WillyT

De meeste aardbeisoorten bloeien rond deze tijd van het jaar.
Ik heb een deel van mijn aardbeien begin maart nog onder plastiek gezet. Daardoor zijn deze vroeger gaan boeien en heb ik een beter gespreidde oogst. Je begint van de eerste al goed te zien welk "model" ze gaan krijgen

Als je de nieuwe plantjes rond augustus - september al definitief verplant (in pot of volle grond), dan zijn ze zowieso het jaar daarop voldoende ingeworteld en moet je geen bloemetjes meer afknijpen.
maandag 23 april 2007 - 14:49
PIRREWIET

PIRREWIET

goedemiddag allemaal.


[afbeelding verwijderd niet-https]

met dit warme weer rijpen mijn aardbeien zeer snel kan voor de eerste keer dit jaar al plukken.
ze staan wel in de serre
zaterdag 28 april 2007 - 00:27
Bowie

Bowie

Dat wordt smullen.
zaterdag 28 april 2007 - 05:14
an

An

goedemiddag allemaal.

met dit warme weer rijpen mijn aardbeien zeer snel kan voor de eerste keer dit jaar al plukken.
ze staan wel in de serre

hoi pirrewiet wat voor doek heb jij er onder kan dat ook met gewone vuilnis zakken en dan gaten in knippen.

en fons ik heb ostaras die bloeien waarom moet ik dan de eerste bloempjes er af halen en waarom moet dat ik heb er nog nooit van gehoort
gr an
woensdag 2 mei 2007 - 03:13
Fons

Fons

Het is geen verplichting om de eerste bloemen af te knippen,maar in de professionele teelt valt de oogst van volle gronds aardbeien samen met deze van de doordragende, omdat er voldoende vollegrondsaardbeien ter beschikking zijn op dat moment neemt men de bloemen van ostare weg om deze oogst te vervroegen zodat deze direct valt na de vollegrond oogst en een tweede reden is dat de opbrengst groter zullen zijn als de eerste bloemen verwijderd worden.
woensdag 2 mei 2007 - 03:47
Bowie

Bowie

Ik heb ondertussen ook al een paar keer de bloempjes er afgeknepen. Tot wanneer kan je dit eigenlijk doen?
woensdag 2 mei 2007 - 03:51
an

An

dus fons als ik het goed begrijp en ik haal de eerste bloempjes eraf krijg ik meer aardbeien ?
en net wat tania zegt tot wanneer moet je dat blijven doen anders hebben we nog geen aardbeien.
gr an
woensdag 2 mei 2007 - 05:40
PIRREWIET

PIRREWIET

goedemiddag an

zoals ik al heb geshreven staan deze aardbeien in de serre ik heb er gewoon zwarte plastiek voor gebruikt is goed het houd het onkruid tegen en uw grond word vlugger opgewarmt .tussen de rijen heb ik een buis gelegd met aan elke plant een gaatje in om water tegeven uiteraard ligt deze onder de plastiek. als het de bedoeling is omdit te doen bij de aardbeien die buiten staan mag je geen platiek gebruiken want er zal water op blijven staan en zullen je aardbeien rotten .hier gebruik je best een gronddoek(waterdoorlatend)
ik heb eind februari er gewoon zwarte plastiek over gelegd en erdan met een schaar een gaatje in gemaakt om de plant erdoor te halen .

Mvg pirrewiet.
donderdag 3 mei 2007 - 01:54
an

An

o okee
ik heb ze dus buiten staan in de volle grond zal is kijken als ik bij randzijn kom of zo
hoe duur dat is en wat hun zeggen.
alvast bedankt
gr an
donderdag 3 mei 2007 - 03:07
Fons

Fons

Het is geen verplichting hoor om de eerste bloemen van doordragende planten te verwijderen,ge moogt ze ook aan de struik laten hetgeen ik gedaan heb.
donderdag 3 mei 2007 - 03:53
an

An

is je opbrengst dan net zo goed als je ze er af haalt
jij doet het niet en hoe was je opbrengst vorig jaar en wat voor soort heb jij.
gr an
donderdag 3 mei 2007 - 03:59
Fons

Fons

Ik heb ostare, doordragend, deze zijn gelijktijdig plukklaar met de eenmaaldragende, daarna begint de herbloei waardoor ik vanaf juli konstant vruchten kan plukken.
Vruchten aan een plant putten deze uit, als ge de eerste bloemen verwijderd zal uw plant krachtiger worden en achteraf dikkere vruchten leveren.
Aangezien ik op droge zandgrond tuinier ben ik al tevreden met een kleine opbrengst.
donderdag 3 mei 2007 - 06:17
an

An

okee ik haal wel een paar bloemen af en van de andere weer niet omtevergelijken
hoop dat ik meer heb als vorig jaar toen had ik er maar5
nu bloeien er ook een stuk of 30
gr an
donderdag 3 mei 2007 - 16:01
Frieke

Frieke

Enkele weken geleden waren de blaadjes nog erg klein van mijn aardbeistruikjes en toen heb ik ze voeding gegeven en nu zijn het al ferme struikjes met verschillende bloempjes en mini aardbeitjes aan.
Heb ze al veel water gegeven want hier is het net zoals bij Fons, zandgrond (stof)
Maar ik ga het ook uitproberen zoals An.

Groeten Frieke
vrijdag 4 mei 2007 - 01:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon