menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien onderhoudsarm kweken

Ga naar meest recente reactie

Zeppo

Zeppo

Hallo,

Momenteel staan m'n aardbeiplanten op ruggen, maar ik heb niet altijd de tijd om te wieden.
Daarom dacht ik na de zomer te herbeginnen met nieuwe ruggen, daarop antiworteldoek, kruislings ingesneden waar de aardbeiplantjes moeten komen. Dit om geen onkruid te hebben tussen de planten.
Mijn vragen:
1. Kan je zo makkelijk bemesten?
2. Wat met de uitlopers? Op deze manier kunnen ze zich natuurlijk niet vastwortelen. Vormt dit een probleem voor de verdere opkweek van deze nieuwe plantjes?
3. Wat als er oudere planten vervangen moeten worden? Is het dan telkens het volledige anti-worteldoek weghalen en van 0 beginnen?

Of hebben jullie betere suggesties? Wekelijks staan wieden is geen optie, en sproeistoffen komen er hier niet in

Alvast bedankt!
Zeppo
zaterdag 21 juni 2014 - 13:28
powerlite

Powerlite

waarom worteldoek , neem zwarte aarbeifolie.

steek een druppelslang onder de folie in het midden. Zo kan je ze makkelijk water geven , en kan je makkelijk vloeibare meststoffen toevoegen.

nakomelingen , zet je dan klein potjes , kunnen ze meteen goed wortelen in een potje , des te makkelijker om nadien te planten.

bij herplant moet je folie idd vervangen , oude folie naar het containerpark , wordt afzonderlijk ingezameld , want wordt gerecycleerd.
zaterdag 21 juni 2014 - 14:35
Zeppo

Zeppo

Bedankt voor de info, Powerlite!

Als ik het goed begrijp, dan moet ik geen ruggen meer maken?

Mvg,
Zeppo
zondag 22 juni 2014 - 10:04
baloe

Baloe

Zeppo,
ik doe dit op worteldoek (vind het iets steviger dan zwarte folie, en bij mij staan de aardbeien in het wisselplan in de groententuin).
Worteldoek laat makkelijk water door, na 2 jaar zullen bepaalde grassen ("pettemen" genoemd bij ons) er ook wel doorgroeien, maar ze zijn snel en makkelijk te verwijderen.
Ik maak nog wel een rug (bed van 2 rijen planten op 1m worteldoek) en graaf dan de worteldoek lichtjes in aan de randen. Dat eerder omdat ik vrij vochtige grond heb en zo zeker weet dat mijn aardbeiplanten niet beginnen rotten.

Voor afleggers gebruik ik de onderbakken van grote bloembakken die ik tussen de rijen inleg (2cm hoog of zo). Potgrond erin, afleggers erop leiden en zo wortelen ze wel in. Enig aandachtspunt is wel om die bakken regelmatig water te geven, anders drogen ze snel uit. Ik zet zo 3 onderbakken van 80cm op een rij van 4m.
Loopt al goed gedurende 4 jaar bij mij.
Veel succes.
dinsdag 24 juni 2014 - 12:33
Zeppo

Zeppo

Bedankt Baloe! Hier ben ik zeker iets mee.

Laat antiworteldoek beter water door dan aardbeifolie?

Mvg,
Zeppo
woensdag 25 juni 2014 - 13:56
BDV

BDV

Leuke tips Iemand nog goeie ideeën om uitlopers te laten groeien wanneer je kweekt in bakken en ze dus eigenlijk in de lucht zweven?

En om de hoeveel tijd vervangen jullie de aardbeiplantjes? Ik weet niet hoelang een plantje draagt. Momenteel zit ik aan mijn eerste jaar
zondag 29 juni 2014 - 20:03
baloe

Baloe

Aardbeienplanten vervangen: om de 2 jaar. 2de jaar heb je kleinere aarbeien, maar daar heb ik geen probleem mee.
Nieuwe planten: na 6 jaar is het toch eens tijd om geheel nieuwe planten te kopen. (Deze planten stonden er reeds van de vorige eigenaar).
Worteldoek laat beter water door dan gewone zwarte plastic.

maandag 30 juni 2014 - 15:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon