menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kersenboom

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

nou,mijne laagstam kers is op 5 jaar tijd wel heel erg groot gegroeid....
is flink stuk groter dan mijn halfstam appelaars terwijl hij een jaar later geplant is als een iel takje(als ik me nie vergis is het de kordia,maar zeker ben ik nie)
tis een lekkere knapperige dikke hartvormige kers en dit jaar heb ik per uitzondering toch flink wa kersen kunnen eten,ondanks de vogels.

maar ik snap dus niet zo goed waarom die zo fors uitgegroeid is?
niet echt gesnoeid geweest enkel af en toe iets da in de weg zat weggehaald,maar da geld voor de andere bomen ook en die zijn stuk kleiner,bovendien komt er vocht uit de bast...waar ik ooit een tak had weggehaald(meer dan een jaar geleden)
dus nu heb ik schrik dat er iets serieus mis is??


just fotos gaan trekken en het vocht is nu vast...doorschijnende gelige hars....da is bij mijn weten nie echt verontrustend??maar tis dan weer wel een grote oppervlakte

boom:
ongeveer zeven meter hoog en vijf meter kruindiameter...


dikke 25 cm stamdoorsnee


zelfde periode geplante pruimelaar,ongeveer de helf groot als de kers en ook doorsnee stam is amper(of nog nie) de helft van mijne laagstam kers


maandag 16 juni 2014 - 11:19
Patrikc

Patrikc

Cetinel,
ik vermoed dat je in 't zak gezet bent met uw 'laagstam', net als ik trouwens, ik heb er 6 de bedoeling was om er een net kunnen over te hangen maar ondertussen zijn ze 10 m hoog... Volgende winter vliegen ze er uit want ik hou van de vogels in mijn tuin maar de kersen eet ik liever zelf. Als iemand een betrouwbare kweker kent die kerselaars met echte traaggroeiende onderstammen levert (Gisella-onderstam) ???

Die snoeiwonde: eigenlijk snoei je kerselaars best in juni-juli, en geen te dikke takken wegsnoeien, dan kan de snoeiwonde direct toegroeien, anders krijg je aan de hand wat jij nu hebt. Uiteindelijk zal de snoeiwonde hopelijk dichtgroeien en zal dat bloeden wel stoppen
maandag 16 juni 2014 - 11:44
cetinel

Cetinel

tak weggehaald is zo goed als een jaar geleden,nie van nu,nooit niks te zien geweest...tot de regen na die lange droge periode..en toen wast daar plots nat,ik vreesde dat ie aan het rotten was.....
maar vandaag is het dus droog en er is een dikke laag hars...


al mijn andere bomen komen van dezelfde plek...die zijn nie zo groot.
nou ja,hij mag gewoon blijven hoor,maar kvond het wel raar.
en over een laagstam(kheb krielkes) een net gooien is evengoed nie zo simpel,da moet tot tegen de grond en nergens een plekje waar ze onderdoor kunnen....
in de praktijk nie zo makkelijk want ook laagstammen krijgen toch een redelijke kruin he...
maandag 16 juni 2014 - 11:52
Chef

Chef

Halfstam of laagstam zegt helaas helemaal niets over de gebruikte onderstam. De onderstam bepaalt in belangrijke mate de groeikracht. Er worden veel laagstambomen verkocht die op snelgroeiende onderstammen gekweekt zijn. Met name bij peer en kers komt dit veelvuldig voor.
dinsdag 17 juni 2014 - 21:35
cetinel

Cetinel

jammer,maar gelukkig heb ik een grote tuin,dus die zit nie in de weg...
die hars,kan da kwaad??
dinsdag 17 juni 2014 - 22:33
groenbloemeke

Groenbloemeke

Ik zie geen hars

Volgens mij is het geen erg als het op 1 plaats blijft
Gomziekte verziekt heel de boom en blijft ook enkele jaren besmettelijk in de grond

Ergens gelezen dat als je het hars wegsnijd en dan insmeert met zuring blad dat het dan nog weggaat, op een pruim bij mij is dat gelukt toevallig
vrijdag 20 juni 2014 - 18:58
cetinel

Cetinel

he ja,die foto van de hars staat er nie bij....
effe zoeken..
hierzo:
vrijdag 20 juni 2014 - 21:12
sugar

Sugar

Er worden nog steeds heel wat laagstam kersenbomen verkocht op onderstam 'Colt', die tot een 10 - tal jaar geleden de traagst groeiende onderstam was. Die bomen werden 5 -7 m hoog, maar jouw boom staat op een nog veel groeikrachtigere onderstam. Je bent dus bedrogen, een laagstamfruitboom is per definitie een boom op een traaggroeiende onderstam, dat is hier niet het geval..
Maar wanneer ik je foto zie, lijkt het me toch eerder een halfstam, en dan is dit perfect normaal (halfstam gebruikt snel groeiende onderstam, net zoals hoogstam)
zaterdag 21 juni 2014 - 12:29
Chef

Chef

@Sugar: Tja, het is nu eenmaal niet verboden om een laagstamboom op snelgroeiende onderstam te verkopen. Ik begrijp uiteraard wat je bedoelt maar "bedrogen" is dus nogal sterk uitgedrukt. Laagstam en hoogstam zeggen enkel iets over de hoogte waarop de kroon begint, maar dit biedt geen garanties over de groeikracht, die wordt namelijk in belangrijke mate bepaalt door de gebruikte onderstam. Je kunt een boom op sterk groeiende zaailing onderstam dus ook als laagstamboom snoeien, dat is geen probleem! Zo'n boom wordt over het algemeen erg groot, alhoewel dat ook weer afhangt van de groeikracht van de ent.

Laagstam of halfstam zegt dus meer over de snoeiwijze van een boom dan over de groeikracht.

Als ik een fruitboom koop vraag ik de verkoper altijd naar de gebruikte onderstam. Zo ben ik erachter gekomen dat het gebruik van zaailing onderstammen bij perenbomen heel gewoon is, dus ook bij laagstam perenbomen!

Je kunt hier overigens ook je voordeel mee doen als koper. Als ik een hoogstam perenboom wil koop ik gewoon een laagstam peer met zaailing onderstam. Dat is goedkoper dan een hoogstamboom en uiteindelijk worden ze net zo groot
zaterdag 21 juni 2014 - 14:49
sugar

Sugar

Voor mij is dat wél puur bedrog.
Met een laagstamboom wordt in de handel algemeen een traaggroeiende, kleinblijvende boom aangeduid, met een zwakgroeiende onderstam. Dat is de norm, daar van afwijken zonder het duidelijk te melden is oneerlijk. Een gewone consument verwacht dat een laagstammige boom geen sterke groeier is.

Zo lever je een boom die in 2-3 jaar opgroeit die groter is dan de 4-5 jaar oude boom van je concurrent die wel de moeite doet om een aangepaste onderstam te gebruiken, en dat voor dezelfde prijs.

zaterdag 21 juni 2014 - 16:27
Chef

Chef

@sugar: ik begrijp wat je bedoelt, maar aannames doen over de gebruikte onderstam op basis van de kroonvorm is echt sterk af te raden. Dit heeft in mijn ogen niets te maken met bedrog. Er bestaat in dit opzicht geen algemeen geldende norm, of het moet een norm zijn die gebaseerd is op misverstanden.

Laagstam zegt enkel iets over de hoogte van de kroon, maar niet over de gebruikte onderstam. Het is een onjuiste aanname om te denken dat een laagstam boom altijd een zwakke onderstam dient te hebben. Dat is vaak het geval maar lang niet altijd. Het voorbeeld van topicstarter illustreert dit maar weer eens.

Daarom zeg ik: altijd vragen aan de verkoper welke onderstam gebruikt is als je zeker wilt zijn van een zwakke onderstam. Het is nu eenmaal niet anders. De termen laagstam of hoogstam geven geen enkele garantie over de gebruikte onderstam.

In sommige gevallen is een sterk groeiende onderstam voor laagstamvormen overigens zeer wenselijk. Dit is bijvoorbeeld het geval bij zwakgroeiende fruitrassen.
zaterdag 21 juni 2014 - 18:18
powerlite

Powerlite

klopt spijtig genoeg als een bus wat chef zegt.
Laagstam , halfstam , hoogstam , deze begrippen slaan enkel op de hoogte waar de kruin begint , en zeggen helemaal niets over de onderstam.

Kan ook niet , want neem nu bvb appel , bij de 1 is een M9 te sterk voor ras A , bij de ander staat hetzelfde ras op MM106 om goed te doen als laagstam. Het is echt heel erg van belang dat je een onderstam kiest die bij je grond past.

Wat het "bedrog" is , met een iets te zwaar woord , is het feit dat kwekerijen heel vaak te sterke onderstammen gebruiken. Komt voor een groot deel ook door de klanten. Ze willen "mooie" bomen , en kiezen stevast voor de grootste , meest vertakte exemplaren. De meerderheid ligt niet wakker van wat het late wordt. En de verkopers van hun kant hebben ook liefst zo snel mogelijk een mooie grote boom , die verkoopt dus best . zo komt het dat er te sterk groeiende onderstammen gebruikt wordt.

Aan iedereen , als je bomen gaat kopen , zorg dat je weet welke onderstam je nodig hebt voor uw doel en uw gewenst ras. en koop die , laat je niets anders aansmeren.
zaterdag 21 juni 2014 - 18:57
cetinel

Cetinel

heel veel interessante uitleg,maar zoals ik eerder schreef: gelukkig heb ik plaats genoeg en mag hij dus gewoon blijven,maar die hars,kan da kwaad??
zondag 22 juni 2014 - 00:32
powerlite

Powerlite

Zo te zien is de hars een reactie op afgebroken/gesnoeide takken .
Vooral de bovenste zie je duidelijk nog een stuk afgebroken tak zitten.
Snij die stomp mooi af. verder zou ik er afblijven.
Vermoedelijk zijn die takken niet in de zomer afgesneden/gebroken ?
Hars ten gevolge van een wond is een normale reactie. Had er geen wonde geweest en toch hars , dan was dat ernstiger , dan was de boom in slechte gezondheid. Maar in uw geval zal hij er normaal gezien wel overgroeien.

Zorg bij snoei dat je dit altijd in pakweg juni doet (nu dus) bij mooi weer , en maak mooie zuivere snedes.
zondag 22 juni 2014 - 09:29
cetinel

Cetinel

bedankt!!
zondag 22 juni 2014 - 15:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon