menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse mispel

Ga naar meest recente reactie

anneravoet

Anneravoet

ik heb een Japanse mispel in mijn tuin staan waar veel fruit aan staat. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om de pitten te planten ? Kan ik ze zo in de grond steken of moet ik ze eerst laten schieten in water ?
donderdag 15 mei 2014 - 14:14
cetinel

Cetinel

een japanse mispel met fruit aan??
in oost vlaanderen,lijkt me sterk..
zeker da het om de japanse mispel gaat(erybotria yaponica,oftwel de wolmispel of loquat??)

heb je een foto??
donderdag 15 mei 2014 - 14:39
anneravoet

Anneravoet

Aub. Heb ook niet gezegd dat hij in Oost-Vlaanderen staat he

Fruit

donderdag 15 mei 2014 - 17:22
cetinel

Cetinel

haha ok,stond bij je profiel da ge van oost vlaanderen waart,dermee....
die zien er al rijp uit...
de pitten kun je gewoon zaaien...misntens even diep als dat de (grote)pit dik is.
duurt wel een week of acht eer er iets doorkomt..maar voor de rest makkelijk om te zaaien.
succes!,en smakelijk
donderdag 15 mei 2014 - 17:35
Arico

Arico

Ik ken deze plant niet, maar zaden met een harde zaadhuid kan je scarificeren-iëren of hoe je 't schrijf en dan 48h in water laten weken zodat ze zwellen alvorens te planten
donderdag 15 mei 2014 - 19:02
cetinel

Cetinel

das bij deze niet nodig,dit zijn zaden die een beetje op een kastanje lijken maar ze hebben geen harde schil,enkel een heel dun velleke..
nie nodig om te scarifiéren of weken...
donderdag 15 mei 2014 - 19:06
Tuinprins

Tuinprins

Hoeven inderdaad niet gescarificeerd te worden. Beste resultaat als de zaden vers zijn maar dat is hier geen probleem lijkt me!


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 16 mei 2014 - 07:11
anneravoet

Anneravoet

Enorm bedankt iedereen. Heb er 2 gezaaid/geplant. Ben benieuwd naar het resultaat
vrijdag 16 mei 2014 - 13:12
cetinel

Cetinel

en nu maar wachten.....zijn makkelijke boompjes om op te kweken .komt wel goed
zaterdag 17 mei 2014 - 10:46
anneravoet

Anneravoet

ik hou jullie op de hoogte
zaterdag 17 mei 2014 - 10:59
joka

Joka

Japanse mispel. Ben eveneens geïnteresseerd. Ik heb het advies van ''lotgenoten'' volgende 3 verse pitten in potjes grond geplant. Zal resultaten delen.
donderdag 27 april 2017 - 11:25
Ruud2

Ruud2

Ik heb ook een aantal Nisperos zoals ze hier worden genoemd, het krijgen van vruchten mislukt steeds, geef ik teveel water, of te weinig? Vruchten worden voordat ze rijp zijn droog en zwart, iemand advies? Ook veel bladverlies, wordt geel en bruin, echter ook veel nieuwe jonge lichtgroene bladeren. Zou graag vakkundig ervarings advies krijgen. Bedankt alvast!
donderdag 11 mei 2017 - 17:57
Tuinprins

Tuinprins

Waar is 'hier'?
maandag 15 mei 2017 - 06:08
Ruud2

Ruud2

Costa Blanca
dinsdag 16 mei 2017 - 09:24
joka

Joka

Nog geen ervaring. Bij mij komen ze nog niet uit. Blijkt toch goed mogelijk als ik naar ''groene vinger'' collega Anneravoet zijn volwassen dragend plant kijk.
woensdag 17 mei 2017 - 16:20
anneravoet

Anneravoet

Moet eerlijk toegeven dat de grote boom er stond toen wij het huis kochten maar wel in erbarmelijke staat. Sinds 5 jaar krijgt hij via een bewateringssysteem 1x per dag gedurende een uur water. Let op, dit is druppelsgewijs, geen volle emmers. Sinds 4 jaar hebben we elk jaar vruchten, 1 jaar veel, het volgend wat minder. De 2 pitten die ik geplant heb daar is niks van voortgekomen.
maandag 26 juni 2017 - 15:33
joka

Joka

Dank voor vooral de ''gebruiksaanwijzing''. Ik hoop deze nog nodig te hebben. 1 van de 2 pitten is namelijk ontkiemd en groeit nu. Het is nog erg fragiel. Zal het verloop delen.
dinsdag 27 juni 2017 - 09:53
Ruud2

Ruud2

Ik heb van een deskundige gehoord dat de zwarte vlekken in de vrucht en het uitdrogen en niet volgroeien van de vrucht wordt veroorzaakt door een schimmel. Er is spul te verkrijgen om dat tegen te gaan, kan pas volgend voorjaar gebruikt worden.
dinsdag 27 juni 2017 - 10:49
anneravoet

Anneravoet

Het is belangrijk de boom te sproeien met sulfaat voor de bloesem. Dit verhindert de ziektes en schimmels. Dit is iets wat wij elk jaar doen met al onze bomen.
dinsdag 27 juni 2017 - 14:03
Ruud2

Ruud2

Is dat koper sulfaat, heb vaker gehoord dat dit gebruikt wordt.
woensdag 28 juni 2017 - 09:15
anneravoet

Anneravoet

Ja inderdaad, dit helpt echt tegen beestjes en ziektes maar moet gespoten worden voor de bloesem voor de bomen is
vrijdag 30 juni 2017 - 07:44
Ruud2

Ruud2

Bedankt voor info!
zaterdag 1 juli 2017 - 10:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon