menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelboom ziek

Ga naar meest recente reactie

vhoog20

Vhoog20

Hallo allemaal,

Nu voor het tweede jaar bemerk ik dat mijn appelboom (Braeburn) ziek is.
De blaadjes worden langzaam bruin, krullen wat aan de randen en vallen dan af. Vorig jaar geen enkele appel gehad. Nu wel wat bloesems maar ook daar zijn er al vanaf gevallen.

Het lijkt wel of er een laagje pluis op de blaadjes zit.
Is dit meeldauw of schurft? En wat is er nu de boel aan het groeien is nog aan te doen? Of is de oogst voor dit jaar al niet meer te redden?

Bedankt

Fruit

dinsdag 22 april 2014 - 18:33
powerlite

Powerlite

meeldauw is wit , dus dat is het niet

het lijkt zo op deze foto meest op schurft , alleen , tis volgens mij nog te vroeg op het jaar om schurft te zien en het is ook nog te droog geweest voor schurft.

kan je ook eens een foto van de bovenkant van het blad maken ?

Het is normaal dat de onderkant wat pluizig is zo in het vroege voorjaar. daar is denk ik ook niets mis mee. Of zie je echt wel wit poeder erop ?
dinsdag 22 april 2014 - 21:10
vhoog20

Vhoog20

Bedankt voor de reactie.
Ik zal morgen een foto maken van de bovenkant van het blad, maar daar kon ik niet zo veel op zien. Had nog wel deze foto gemaakt vanmiddag

Fruit

dinsdag 22 april 2014 - 21:37
vhoog20

Vhoog20

Bij deze een foto van een bovenkant van het blad met daaronder de onderkant van hetzelfde plat.

Ik zag trouwens dat de randen van de bloesems ook bruin zijn. Maar dat hoort misschien wel

Fruit

woensdag 23 april 2014 - 20:04
Wannus

Wannus

Appel en perenbomen moeten regelmatig behandeld worden tegen allerlei
ziekten . Ik ben er zelf niet op de hoogte van ,
maar ik ken een collega die bij een fruitboer werkt . Om de veertien dagen
word er gesproeid , anders wordt alles gestoken door wormen en andere insecten of treden er bladproblemen op .

woensdag 23 april 2014 - 21:55
Patrikc

Patrikc

Goh, dat moet dan een mirakel zijn dat ik 100den kilo's heerlijke appels oogst zonder sproeistoffen en zonder kunstmest...

Mijn advies: die Braeburn afzagen en iets anders planten, Braeburn vraagt een warmer klimaat en er zijn variëteiten genoeg die veel minder ziektegevoelig zijn en ook lekkere appels geven. Waar heb je die Braeburn gekocht ?
woensdag 23 april 2014 - 22:50
Wannus

Wannus

Ik werk wekelijks in tuinen waar af en toe ook appel en perenbomen staan .
Overal zijn ze gestoken en vallen de meesten af , ieder jaar hetzelfde ,
Er wordt nooit gespoten er tegen .
Dan moet je wel een speciale soort hebben , of misschien speciale grond .


woensdag 23 april 2014 - 23:29
Patrikc

Patrikc

Ja Wannus, ik zie ook dikwijls zulke teleurstellende fruitbomen, ze worden meestal niet gespoten, wat eigenlijk wat mij betreft positief is, maar meestal werd er niet goed nagedacht bij de soortkeuze, wordt er niet of verkeerd gesnoeid, niet of verkeerd bemest...
woensdag 23 april 2014 - 23:51
satomi

Satomi

@vhoog20: zo te zien is dit een aantasting van valse meeldauw. Bij valse meeldauw zit het schimmelpluis aan de onderzijde van het blad. Een oplossing van 40% melk en 60% water zou kunnen helpen. Mag volle melk zijn, of halfvol.
donderdag 24 april 2014 - 12:09
baloe

Baloe

Patrikc: ben blij dat ik niet de enige ben die deze mening toegedaan is.
Ik heb veel fruit staan, maar soorten kiezen, daar steek ik mijn tijd in. Tot hiertoe heb ik buiten bladluizen en wat galmijten op notelaar en druivelaar niet veel last.
maandag 28 april 2014 - 20:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon