menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelboom - wortels ontstaan bij entplaats

Ga naar meest recente reactie

ErikL

ErikL

Toen ik eerder op de dag wat in de tuin aan't werken was zag ik toevallig dat bij een appelboom (waar houtschors rond gestrooid werd) blijkbaar wortels ontstaan zijn bij de entplaats? Kan dit?

Ik heb een foto gemaakt en hier bijgevoegd.

Kan dit kwaad? En zo ja.. misschien was het geen goed idee om houtschors rond de vruchtbomen te strooien? Maar wat kan ik er aan doen? (buiten schors verwijderen, want dat wil ik niet, hij ligt er net om het onkruid weg te houden...)


Fruit

dinsdag 18 maart 2014 - 13:41
Bombycilla

Bombycilla

Kan het kwaad ? Zou het niet weten,zo ja is het kwaad al geschiedenis.
Gewoon de schors terug leggen en laten zoals het is
De wortels verwijderen kan wel kwaad,een reden van deze wortelgroei kan te diep planten geweest zijn
dinsdag 18 maart 2014 - 17:11
powerlite

Powerlite

wortels wegnemen tot minstens 3cm onder de verdikking, , en zeker bloot laten. wanneer er wortels op/boven de ent groeien , dan zal de boom veel te sterk groeien , en zal je last krijgen om hem laagstam te houden en zolang hij sterk groeit ook minder tot geen vrucht.
dinsdag 18 maart 2014 - 17:42
Bombycilla

Bombycilla

Maar deze groeien onder de entplaats
dinsdag 18 maart 2014 - 19:59
Chef

Chef

Ik zou de onderstam vrij houden om te voorkomen dat er wortels ontstaan boven de entplaats. Iets minder dikke laag boomschors is wenselijk dus.
dinsdag 18 maart 2014 - 20:56
WiPe

WiPe

Als de ent gaat wortelen is dat het gevolg van te diep planten. Dat kan bij veel bomen problemen geven, maar appels kunnen makkelijk nieuwe wortels vormen vanuit de stam. Wat dat betreft komt dat dus wel goed. maar als je ent gaat wortelen verlies je de eigenschappen van de onderstam. Gewoonlijk betekent dat dat de boom hard gaat groeien en erg groot kan worden (afhankelijk van de variëteit). Het duurt dan ook vaak een aantal jaren eer de boom vrucht gaat dragen.
dinsdag 18 maart 2014 - 21:38
ErikL

ErikL

Zou het een goed idee zijn om de wortels wat weg te nemen? Of zou ik het best laten zoals het is?

De laag boomschors verminderen is niet eenvoudig. Dat gaat over een grote oppervlakte waar de boomschors zo dik ligt. Ik kan aan de boom wel proberen de schors minder dik te leggen maar binnen de kortste keren ligt het weer dikker.

Misschien is het een idee om een PVC buis te nemen en die rond de stam/entplaats te zetten zodat deze niet in contact komt met (soms vochtige) schors?

dinsdag 18 maart 2014 - 23:26
WiPe

WiPe

Wortels weg nemen is een eerste stap. Die pvc buis kan een oplossing zijn, maar aangezien het daarbinnen ook vochtig blijft, bestaat de kans dat er toch weer wortels gevormd zullen worden.

Je kan misschien beter de boom herplanten, ic iets minder diep planten. Dat kan nu nog net.
woensdag 19 maart 2014 - 17:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon