menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn appelboom verknald of toch niet

Ga naar meest recente reactie

aben

Aben

Beste forumbewoners,

Ik heb een vraag. In mijn tuin staat een appelboom. Gezien de dikte van zijn stam staat hij er al enige jaren. De vorig bewoners hadden de boom nooit gesnoeid met als gevolg dat de kruin volledig dicht was gegroeid, en de appeltjes niet groot werden maar vaak in miniatuurformaat van de boom vielen.

Nu heb ik vorig jaar december de stoute schoenen aangetrokken en ben de boom gewapend met snoeischaar en vooral zaag te lijf gegaan. Maar zoals iemand die geen haar kan knippen, steeds weer een laag eraf moet halen om de foutjes te corrigeren, zo ging ik mijn appelboom te lijf. Met als gevolg... een prachtige stam met twee dikke zij takken.. Een boom kan je het niet meer noemen. Meer een kattepult voor mannen met spierballen als walrussen.

Nu meende ik dat er weinig leven meer zat in de boom maar in de lente begon hij zowaar weer uitschieters te krijgen.. . Nu heb ik dus een katapult met uitschieters.

Op internet lees ik dat alle twijgen die kaarsrecht omhoog groeien moeten worden verwijderd.. als ik dat zou doen, dan houd ik niets over, behalve de inmiddels bekende katapult. Om een kort verhaal lang te maken... Wie heeft tips... boom tegen de grond? Laten staan en de natuur zijn gang laten gaan.. of....? Let me know.. Alvast bedankt voor het lezen! Groeten van Joost.

Fruit

vrijdag 20 december 2013 - 18:04
Eliaske

Eliaske

Een foto doet wonderen dan kunnen we wat advies geven.
vrijdag 20 december 2013 - 18:40
Chef

Chef

Fotootje graag, ik ben wel nieuwsgierig geworden naar die catapult!
zaterdag 21 december 2013 - 10:53
aben

Aben

Nou.. met het schaamrood op de wangen presenteer ik : Mr katapult ( in de wandelgangen ook wel kapoetipult genoemd
zaterdag 21 december 2013 - 16:44
deHaan

DeHaan

Ik zou er dit jaar niets aan doen.
zaterdag 21 december 2013 - 16:56
powerlite

Powerlite

nee , inderdaad , niets meer aan doen dit jaar.
Laat de boom maar wat bekomen. Volgende winter kan je dan een 1ste vormsnoei doen.
Maar moest ik van u zijn , ik zou hem uitsmijten en vervangen door een laagstamboompje , zo te zien is de ruimte beperkt , en ben je naar mijn mening beter af met een jong laagstamboompje op zwakke onderstam.

Maar als je kiest om deze toch te behouden , dan is er wel nog wat van te maken , maar het gaat een paar jaar duren.

PS: heb je soms snoeiles bij mijn moeder gevolgd ? jullie lijken dezelfde stijl te
hebben
zaterdag 21 december 2013 - 18:34
Lino

Lino

Ik lach me hier een breuk !

en hoe je het vertelt vind ik prachtig!

Ik zou hem nog een kans geven. Die kapoetipult.
want die boom er uit smijten... dan moet je ook de wortel uitgraven en is heel je tuintje om zeep.
zondag 22 december 2013 - 09:30
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou er een elastieken koord aan vastmaken en er een bordje bijzetten waarop staat: "Ceci n'est pas une catapulte".

Deze 'boom' is verpest. Ik zou hem eruit halen. Het lijkt mij een zeer kleine tuin waarin alleen ruimte is voor een kleine zuilvormige boom/struik.


Gegroet, de tuinprins
zondag 22 december 2013 - 09:53
Chef

Chef

Haha, dit lijkt wel 'boompje pesten' . Je hebt flink je best gedaan met kortwieken.

Er valt echt nog wel iets te maken van deze boom, echter dat gaat vele jaren duren en je moet doelgericht te werk gaan. Echter je geeft zelf al aan dat je nog niet zo handig bent met snoeien. Dat wordt dus een lastig verhaal. Elke snoeifout die je immers in de toekomst nog gaat maken zal ook weer hersteld moeten worden, hetgeen tot nog meer vertraging leidt bij het herstel van de kruin. Al die jaren zit je opgescheept met een (in mijn ogen) lelijke boom die geen vruchten geeft.

Mijn advies is weghalen die boom tenzij je handig bent met snoeien en van experimenten houdt!
zondag 22 december 2013 - 11:34
aben

Aben

Mijn tuin is niet zo klein als op de foto lijkt. Op de foto kan het een beetje zien..( als je tussen de twee palen doorkijkt, zie je de katapult).

Ik laat de boom gewoon nog even staan ( kan momenteel door een knie operatie toch even niets doen). Ik zit ook erg aan een boomwissel te denken... Bedankt i.e.g. voor de leuke reacties tot nu toe!

Fruit

zondag 22 december 2013 - 15:06
depauws

Depauws

Aben
Ik zou deze boom toch onder handen nemen.
Neem een 8-10 takken die je min of meer horizontaal/schuin trekt door met koorden de uiteinden naar beneden te halen. Die takken moeten over de omtrek verdeeld zijn, de zaak wordt dan stervormig.
De overige takken dun je sterk uit, en laat er een viertal staan, maar daar knip je 1/3 af.

Eind 2014 heb je op die schuine takken kans op botten en in 2015 vruchten.
De uitschieters op de schuine takken knip je weg of trek je horizontaal.
Elk van de rechte takken zullen 2 of 3 zware vertikale scheuten geven.
Die scheuten kun je terug uitbuigen of afknippen.

Groeten
Depauws


maandag 23 december 2013 - 16:27
deHaan

DeHaan

Ik zou er niets aan doen, de boom heeft flink op z,n duvel gehad.
Eerst maar zien dat hij het overleefd, dit kan ook nog een nooduitloop zijn.
voorjaar 2015 is vroeg zat.
Je kan de takken dan nog steeds met een snoeischaar afknippen.
maandag 23 december 2013 - 17:25
WiPe

WiPe

Helemaal mee eens. Ik heb al vaker gezien dat een boom na zo'n zware snoei normaal uitliep en dan na twee of drie jaar toch ineens dood ging. Ik zou hem voorlopig ook nog met rust laten, en nog een of twee jaar wachten om de takken uit te dunnen.
dinsdag 24 december 2013 - 12:54
aben

Aben

Wauw, wat een hoop tips. Ik ga er mijn voordeel mee doen!. Ik snooi de boom niet al vind ik het idee van het schuintrekken van de takken ook interessant. Ik kies denk ik de gulden middenweg...enkele takken trek ik schuin en de rest laat ik staan. Aldoende leert men moet je maar zeggen. Een goed 2014
donderdag 2 januari 2014 - 10:20
deHaan

DeHaan

Ik zou er niets aan doen, de boom heeft flink op z,n duvel gehad.
Eerst maar zien dat hij het overleefd, dit kan ook nog een nooduitloop zijn.
voorjaar 2015 is vroeg zat.

donderdag 2 januari 2014 - 18:59
WiPe

WiPe

Jij kan dan wel voor de gulden middenweg kiezen, het is maar de vraag of de boom dat ook zal doen...

Naar mijn idee heb je NU de keuze tussen de boom volledig weghalen of de boom twee jaar met rust laten zodat hij opnieuw voldoende sterk wordt voor de gulden middenweg.
donderdag 2 januari 2014 - 20:28
aben

Aben

Bedankt voor je reactie. Denk je dat het ombuigen van de takken te veel kracht kost dan? Wat ik met de gulden middenweg bedoel is.. tien takken ombuigen...de rest laten groeien.

donderdag 2 januari 2014 - 20:51
deHaan

DeHaan

Hij heeft nu al zijn kracht nodig.
Door de zware snoei is de verhouding bovengronds en ondergronds ernstig verstoord.
Hierdoor worden er wortels afgestoten.
Daardoor is er een grote infectiedruk.
Dus, laat hem met rust of haal hem eruit.
donderdag 2 januari 2014 - 22:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon