menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke fruitboom

Ga naar meest recente reactie

verpleger

Verpleger

hallo beste tuinvrienden,

Ik ben stilaan begonnen met mijn tuin wat aan te kleden en zou graag achteraan in mijn tuin die 8 are groot is een fruitboom planten! Liefst een appel of kersenboom halfstam die ongeveer een max hoogte van +/- 6 meter heeft en niet te breed uitzet? Weet er iemand van jullie welk exemplaar ik zou kunnen planten? Alvast bedankt
maandag 14 oktober 2013 - 19:20
sugar

Sugar

Perelaars hebben de gewoonte een smallere kroon te vormen dan appelaars en kersen.
Indien je toch een appelaar wil, zet dan een eerder traag groeiend ras, maar je gaat ook voor een bestuiver moeten zorgen!
Zelf heb ik als hoogstamappelaar gekozen voor een Reinette Dubois, omdat dat een ziektresistente boom zou zijn die traag groeit, maar er zijn zeker nog andere keuzemogelijkheden.
Ik zou zeggen, laat je adviseren door een kenner (neem eens contact op met boomkwekerij de linde, die gaat je zeker kunnen helpen)
maandag 14 oktober 2013 - 22:58
bd

Bd

neem anders eens een kijkje op de site van de linde in kemmel,
of stuur anders eens een mailke naar daar, ze zullen je zeker kunnen helpen,
dinsdag 15 oktober 2013 - 18:40
powerlite

Powerlite

TS is van brusselse , naar de kemmel is wel erg ver.

Mooie bomen zijn te vinden bij Groendekor in sint-pieters-leeuw (rechtover d makro).

Ga eens langs , of bel eens. Vraag naar Pieter voor deskundige uitleg
dinsdag 15 oktober 2013 - 19:04
vloeiende

Vloeiende

Kijk misschien ook eens op de site van Calle uit Wetteren, "UW FRUITTUIN" is een goede handleiding vind ik persoonlijk.
vrijdag 18 oktober 2013 - 22:16
spinty

Spinty

beste,

Ik heb in mijn tuin de " Kordia"en "Reginia" als kersenboom staan.

Dit zijn "nieuwe" soorten die commercieel geteeld worden.

Ook heb ik nog bruine bigaro en hedelfinger staan, maar deze kunnen niet op

tegen de eerst genoemde soorten.

Een goede omschrijving en foto's vind je op de site van boomkwekerij Fleuren.

Voor appelbomen is het belangrijk wat je voorkeuren zijn bijv: een vroege appel, bewaarappel, je voorkeur van smaak, wil je een oude soort of een van de nieuwe soorten.

groetjes,

Mat

zondag 27 oktober 2013 - 12:05
Limoncello

Limoncello

Als je geholpen wil worden en niet zeker bent van je keuze of nog vragen hebt ga je best naar Groendekor in St-Pieters-Leeuw. (rechtover Makro en niet ver van Ikea Anderlecht)
De rassen die er niet zijn kan Pieter bestellen. Als je veel planten nodig hebt kan je best naar Calle gaan in Wetteren, héél goeie kwekerij.
2 plaatsen waar ik vaak ga en dat ik kan aanraden.
maandag 4 november 2013 - 23:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon