menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mispels verwerken

Ga naar meest recente reactie

chinchinye

Chinchinye

hallo daar,

afgelopen jaar hebben wij voor het eerst onze mispel oogst gepoogd te verwerken tot sap. we hebben hier een stoomextractor voor gebruikt. echter toen we onze groots resultaat van een halve liter mispelsap na een paar weken bekeken, was het melk-achtig roze/ zalm kleurig geworden. ik werd daarna wat huiverig het sap te gebruiken en heb dat dus ook niet gedaan, maar de vraag blijft bij me branden: is dit een bekend verschijnsle bij mispel en is dit een mogelijk teken van verderf misschien?!

ik hoop dat iemand me wat verheldering kan brengen...

groeten eline
woensdag 21 maart 2007 - 12:57
Bowie

Bowie

Sap dat je zelf van fruit haalt, kan je onmogelijk een paar weken laten staan, dus het zal wel bederf zijn (denk ik) Zelf heb ik dat ook al geprobeerd om er sap uit te krijgen, maar dat is nogal moeilijk hé, met die pit.

Vorig jaar heb ik er confituur van gemaakt, die blijft wel heel goed.


[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 21 maart 2007 - 23:15
chinchinye

Chinchinye

hoi tania,

ik bedoel natuurlijk wel dat ik het sap in een schone fles heb gegoten terwijl het nog heet was en het dan dus luchtdicht afgesloten is! waarschijnlijk zou het er anders inderdaad wel heel erg bedorven uit gezien hebben...

we wisten ook helemaal niet of het wel lekker was om er sap van te maken, een expirimentje dus. we dachten: als we er eerst sap van maken, dan kunnen we er daarna gelei van maken. alleen de gelei die we eerder wel eens gemaakt en gegeten hadden was echt mispel kleurig en niet melkig zalmkleurig

...ik dacht niet dat er een pit in mispels zat!? of bedoel je een andersoortige pit!?

groeten eline
donderdag 22 maart 2007 - 11:35
Bowie

Bowie

Gevonden op de volgende site: http://3s-stamboom.nl/mispel.htm

"De mispels
Uit de prachtige bloemen komen de goudbruine vruchten, zo groot als een walnoot. Omdat de mispel vijf pitten bevat (en niet één zoals de bv. de kers) klasseert men de mispels bij de 'samengestelde steenvruchten'."

Ik bedoelde dus eigenlijk dat er meerdere pitten in zitten

Vrucht & bloesem: [afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Op de site van tuinadvies zelf staan ook een paar recepten: http://www.tuinadvies.be/fruit_mispel.htm
Nog recepten: http://members.lycos.nl/dkg/vakartikels/2000/mespilus.htm
donderdag 22 maart 2007 - 12:11
Bowie

Bowie

Of bedoel je de Japanse mispel???
donderdag 22 maart 2007 - 12:12
chinchinye

Chinchinye

nou zeg! weer wat geleerd, ik wist dus helemaal niet dt mispels pitten hadden...

ik had de recepten inderdaad zien staan, komend seizoen ga ik in ieder geval niet voor sap...!!

donderdag 22 maart 2007 - 12:15
Bowie

Bowie

Ja, het is wel een heel karwei om al die pitten eruit te halen, ook nogal een vuil werkje omdat je het werkelijk met de hand moet doen, er zitten te veel pitten in.

Het smaakt heel lekker, ik doe het niet zo dikwijls op de boterham, maar eet het vb bij kip of varkenshaasje ipv appelmoes.
donderdag 22 maart 2007 - 12:20
Bowie

Bowie

hoi tania,

ik bedoel natuurlijk wel dat ik het sap in een schone fles heb gegoten terwijl het nog heet was en het dan dus luchtdicht afgesloten is! waarschijnlijk zou het er anders inderdaad wel heel erg bedorven uit gezien hebben...


Vers appel/appelsien/....sap, kan je ook geen weken houden.

Was de kleur/geur ook bij het afkoelen al raar?
Heb jij ook 's geproefd op het moment dat je de sap maakte?
donderdag 22 maart 2007 - 12:23
chinchinye

Chinchinye

als ik het geod begrijp zou je dus die pitten eruit moeten halen voordat je t gaat verwerken of eten...?

dat heb ik niet gedaan!
donderdag 22 maart 2007 - 12:25
Bowie

Bowie

Ik weet niet of die pitten ervoor zorgen dat je sap bederft. Maar om de vruchten tot moes te verwerken voor confituur, is het gemakkelijker als je de pitten eruithaalt.

Dat is eigenlijk voor de 1ste keer dat ik van iemand hoor dat ze ook een mispelaar hebben.

Wat stelt jouw avatar voor?
donderdag 22 maart 2007 - 12:47
chinchinye

Chinchinye

er zijn inderdaad niet zoveel mensen die er ook echt wat mee doen, tis redelijk onbekend denk ik...

een avatar is toch de foto, plaat bij je naam?!

die foto heb ik in de tuin gemaakt van een wild viooltje, maar toen ik de foto zag, ag ik een paarse vlinder in de bloem!! daarom vind ik em leuk!

...jij bent boogschutter???
donderdag 22 maart 2007 - 12:54
Bowie

Bowie

Hoe kan je het raden????
donderdag 22 maart 2007 - 15:45
Fons

Fons

Sap winnen van mispel doe je op volgende manier: Rijpe vruchten plukken,moeten al mals aanvoelen, de vruchten goed wassen,in een kookpot doen en de vruchten onder water zetten, laten koken en laten afkoelen daarna door een zeef vrijven of door een neteldoek persen.
Om konfituur van te maken brij laten koken suiker bijvoegen ev.sinaasappelsap of citroensap bijvoegen.
Indien men mispelsap of moes niet onmiddelijk verder verwerkt kan je hem tijdelijk in de diepvries bewaren.
De kleur van die brei is bruinachtig met een rozig tintje als hij verwerkt is tot konfituur.
Sap van vers fruit kan men maximum een paar dagen bewaren zelfs in koelkast.
donderdag 22 maart 2007 - 19:31
lisa

Lisa

als men de mispel koel stellt -kunen zijn zij zeker een paar manden houdbaar

groetjes lisa
vrijdag 23 maart 2007 - 19:15
phili

Phili

Hoi,
ik heb vorig jaar de mispels op sterke drank gezet nadat ik ze met kruidnagels heb volgestoken, heel lekker.
groetjes catootje
vrijdag 23 maart 2007 - 23:07
lisa

Lisa

CATOOTJE,
Dit is natuurlijk ook een idee om te proberen en hoop dat het niet te goed smaakt[grapje]

groejes lisa
vrijdag 23 maart 2007 - 23:35
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Hoi,
ik heb vorig jaar de mispels op sterke drank gezet nadat ik ze met kruidnagels heb volgestoken, heel lekker.
groetjes catootje


Op jenever of pure alcohol..... hoeveel kruidnagels per mispel?? Hoelang heb je die laten trekken?
zaterdag 24 maart 2007 - 07:34
lacegarden

Lacegarden

ik had het beste resultaat door mijn mispels in water te zetten en dan in de snelkoker( hoge drukpan) . Daar ik veel last van artritis heb moet ik het zo doen anders kan in na 1 uur mijn handen niet meer bewegen. Door de snelkookpan bekomt men veel vlugger een malse brij en gaan de pitten vlugger uit de vruchten.
zaterdag 24 maart 2007 - 10:33
Uvacrispa

Uvacrispa

Je kan van mispels een lekkere droge witte wijn maken via een pulpgisting met een gelijk volume water... De vruchten moet echt wel heel rijp (beurs) zijn!
Om die reden laten we ze perfect rijpen en vriezen deze in. Als gans de partij rijp is geworden starten we de pulpgisting op waarbij we de vruchten gewoon kneuzen (via vruchtenmolen, zonder de pitten te beschadigen daar deze ondermeer blauwzuur bevatten)...

Gezondheid
Marc
woensdag 18 april 2007 - 05:54
Ambrosia

Ambrosia

Kan iemand mij een fruitpers of sapcentrifuge aanduiden die de gekookte mispels van sap kan ontdoen zonder de pitten te pletten, want het uitpersen in een neteldoek zie ik niet meer zitten, mijn polsen doen er nog pijn van. De meeste fruitpersen malen eerst de vruchten tot moes om ze dan te persen of te centrifugeren, en dan worden de pitten ook gemalen denk ik, of ben ik mis ??
zaterdag 18 december 2010 - 00:42
Ambrosia

Ambrosia

Hello,

Ik doe hier nogmaals een oproep of iemand mij kan helpen met de keuze van een centrifuge of fruitpersje om de gekookte mispelbrei te ontdoen van het sap.
Het probleem zijn de pitten die je niet mag malen of pletten.
Met een neteldoek uitpersen is een zeer moeilijk karwei omdat die mispelbrei redelijk dik en moeilijk uit te nijpen is. Ik ben al in electrozaken gaan horen maar die jonge mensen kennen zelfs nog geen mispels, en daar sta je dan.
Graag een antwoord van iemand a.u.b.

Groetjes ....
woensdag 12 januari 2011 - 00:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon