menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kersenboom te groot

Ga naar meest recente reactie

tt0081

Tt0081

Hallo,

Zoals te zien op bijgevoegde foto is onze kersenboom (zoete kers) momenteel om en bij de 10m hoog. Graag had ik hem dmv insnoeien ingekort tot 4 a 5m hoogte en hem dmv regelmatige vormsnoei op die maat gehouden.

De reden van het drastisch inkorten is:
* makkelijker bereikbare kersen (uiteraard... )
* makkelijker af te schermen kersen
* minder 'boomvuil' op te ruimen van de naburige verharding...

Op de foto is ook te zien dat de stam ongeveer 1m boven de grond vertakt in 3 grote gesteltakken. De gesteltak links vertakt vervolgens op ca. 3.5m nogmaals in 4 kleinere gesteltakken. De boom werd een aantal jaren geleden opgekroond tot een meter of 4 a 5: eigenlijk de hoogte die ik hem nu maximaal wil geven... Bovendien heeft hij in de voorbije jaren wel wat nieuwe loten beneden de 5 meter geproduceerd, maar die waren telkens op de vingers van een zwaarverminkte hand te tellen .

Denken jullie dat het mogelijk is door de 3 hoofdgesteltakken in te korten en vervolgens door selectie en snoei van nieuwe gegenereerde loten/takken gedurende de eerstkomende jaren uiteindelijk terug tot een mooie, 5m hoge, kersendragende kersenboom te komen?
Kan ik de hoofdgesteltakken in 1 keer inkorten en doe ik dit best in de zomer?
Hoever moeten de hoofdgesteltakken best ingekort worden als de boom uiteindelijk om en bij de 5m mag meten?

alvast bedankt!

Tom

Fruit

woensdag 26 juni 2013 - 18:08
Bombycilla

Bombycilla

de boom zal er niet mooier van worden en de afgezaagde hoofdtakken gaan snel inrotten.
Verder zal je zo'n sterke hergroei krijgen dat je de komende jaren ook geen kersen zult oogsten
woensdag 26 juni 2013 - 18:13
jens10

Jens10

het lijkt me erg moeilijk om dat te doen,als ik het zou doen zou ik het beter over 3 tot 5 jaar doen want anders produceert hij teveel waterloten en geen fruit
woensdag 26 juni 2013 - 18:26
WiPe

WiPe

Naar mijn gevoel is dit helemaal geen goed idee. Enerzijds ga je de boom zwaar snoeien, anderzijds moeten er nieuwe scheuten gevormd worden op de stam.

Dat zwaar snoeien leidt automatisch tot inrotten, dat ga je niet kunnen vermijden door het snoeien te spreiden over een aantal jaren.
Die nieuwe scheuten zullen veel minder goed vergroeid zijn met de stam dan de takken die er nu zijn. Wat je uiteindelijk over houdt is een boom met ingerotte snoeiwonden en jonge takken die slecht vergroeid zijn met de stam. De kans op uitbreken wordt dan wel erg groot.


Bovendien is kers nu eenmaal een boom die vrij groot wordt en na het snoeien opnieuw zal proberen om de normale grootte te bereiken.


Je kan dan beter een laagstam-kerselaar aanplanten.
woensdag 26 juni 2013 - 19:59
furor

Furor

worden die gecultiveerde zoete kersen net als de wilde ook een 20-tal meter hoog?
Wat wordt gemiddeld de diameter?
donderdag 27 juni 2013 - 00:03
powerlite

Powerlite

weggooien en een geschikte boom planten.
Kies voor een laagstam als je een lage boom wenst.
UIteraard kan je deze eventueel ook nog een aantal jaar laten staan , tot de nieuwe boom opbrengt.
donderdag 27 juni 2013 - 20:51
Bombycilla

Bombycilla

als ik de kale grond er achter zie is er ruimte zat voor meer spreeuwen
donderdag 27 juni 2013 - 23:53
tt0081

Tt0081

@Bombycilla: ik vrees voor de spreeuwen dat daar toch een speelgazon gaat komen (ruimte zat voor kinderen en mollen... )

Bedankt allen voor de reacties.
Insnoeien is dus geen optie...
k Zit nu in dubio:
-ofwel m laten staan -> Nadeel: ieder jaar tot juli kersen, bladeren en vogelmest een aantal keren per week van de klinkers ruimen, zonder plezier te hebben van die lekkere kersen (95% hangt te hoog / is niet bereikbaar met de ladder). Voordeel: een mooie, grote kersenboom in de tuin die heel wat lokale fauna van proviand voorziet (eekhoorntjes, houtduiven, spreeuwen, merels, onze border collie...)
-ofwel m omdoen en vervangen door een iets kleinere loofboom genre Tilia Mongolica of Pyrus calleryana 'Chanticleer'. Voordeel: Deze dragen weinig tot geen vrucht, worden niet al te groot (8 a 10m?) of breed (6 a 8m?) en bloesemen en/of 'herfsten' mooi. Nadeel: geen kersen . Dit laatste echter verhelpen met een nieuwe laagstamkers in onze wei langs de andere kant van het huis.

Maar: Kan ik de eventuele Linde of Sierpeer opkronen tot 2 a 2.5m? Ik moet hem nl. (tot op een meter afstand van de stam) passeren met de wagen bij het in/uitrijden van de carport. En gaat de nieuwe boom wel pakken op de plaats waar ik de kerselaarstronk heb verwijderd, maar vrij zeker stukken wortel gaan blijven zitten?

grtjs
vrijdag 28 juni 2013 - 11:11
WiPe

WiPe

Als je de boom moet opkronen omwille van de auto moet je rekening houden met minstens twee meter extra omwille van doorzakkende takken. Dat betekent dus dat je concreet moet opkronen tot 4
vrijdag 28 juni 2013 - 13:02
tt0081

Tt0081

Een stronk is zelden een echt probleem, tenzij je er bovenop gaat proberen te planten.


Dus niet planten in het gat van de verwijderde stronk?
Dan zou ik de stronk eventueel gedeeltelijk kunnen wegfrezen zodat er gazon over gezaaid kan worden en bijvoorbeeld op een halve meter van de stronk de nieuwe boom planten?
vrijdag 28 juni 2013 - 13:12
WiPe

WiPe

Het grootste probleem met een stronk is dat de vertering van de stronk zuurstof vraagt en dat bomen aan hun wortels ook zuurstof nodig hebben. Ik zou dus ook een draineerbuis rond de wortels steken om de wortels van zuurstof te voorzien.
vrijdag 28 juni 2013 - 18:44
powerlite

Powerlite

Gewoon helemaal uitgraven. Heb bomen van 5 keer zo dik uitgegraven. uurke of 2 werk en ge zijt ervan af.
vrijdag 28 juni 2013 - 21:12
BDV

BDV

Ik heb een woning gekocht waar ze de 2 kersenenbomen ook zo hebben toegetakeld. De stammen beginnen inderdaad volledig in te rotten en de nieuw gevormde takken dragen nauwels kersen. Naar mijn schatting is dit toch al zo'n 10 jaar geleden....

Waare het niet voor de charme van hun dikke stam, dan had ik ze oo al weggedaan Ga in elk geval ook een laagstam planten
woensdag 3 juli 2013 - 10:14
groenvingers

Groenvingers

Ik zou de lokale fauna lekker hun jaarlijkse feestmaal gunnen en de kersen in het seizoen kopen voor eigen consumptie. Zo doe ik dat iig met mijn eigen kers aangezien de vogels hier ze al uit de boom halen als ze groen en dus voor mij nog oneetbaar zijn. En dat gedoe van die vogels in de boom is best leuk om naar te kijken ook
zaterdag 27 juli 2013 - 20:49
tt0081

Tt0081

@groenevingers:
Dat heb ik inderdaad besloten... 👌😊
In juni heb ik wat meer werk met het opruimen van kersen (al of niet verteerd...) en afgebroken takjes. Maar ik heb wel een prachtig schouwspel met al die fouragerende eekhoorns en wilde duiven, de hondenren krijgt schaduw van de kersenboom in t warmste gedeelte van de dag en t is gewoon een schone boom om nr te kijken t hele jaar door...
Dus topic closed wat mij betreft... 😊

Groet
zaterdag 27 juli 2013 - 22:52
tt0081

Tt0081

Sorry, bedoelde natuurlijk @groenvingers...
zaterdag 27 juli 2013 - 22:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon