menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaien stekken potgrond diversen

Ga naar meest recente reactie

lozanojose

Lozanojose

Hoi,

Onlangs heb ik citroenpitten, appelpitten en cherrytomaatpitjes in mijn VERWARMDE kleine kas gedaan
allemaal in zaai- en stekgrond, is dit juist?

Ook heb ik er een stek van een olijfplant, kumquat en mandarijnplant in de VERWARMDE kas gedaan, welke grond kan ik daar
het beste voor gebruiken in de kas, tijdens het wortelen en erna als ze in een grotere pot moeten?

Wanneer zou ik ze in een grotere pot moeten doen?

Hoe groot/oud moeten de plantjes zijn voordat ik ze eruit (die uit zaad) haal van de kas en dan in een grotere pot zetten?

Hoe groot/oud moeten de plantjes zijn voordat ik ze eruit (de stekken) haal van de kas en dan in een grotere pot zetten?

Als ik ze dan verspeen in wat voor grond moeten ze dan?

Kan ik ook bonsaigrond gebruiken als ze wat groter zijn, en vanaf wanneer?

Als ik ze half mei buiten zet, dan moeten ze naar een buitenpot verpot worden, kan ik seramis blijven gebruiken (nu gebruik ik half
de aarde die er in zat van de winkel en half seramis?

Van mijn volwassen kumquatboompje, zijn aan de ene kant alle vruchten en bladeren afgevallen (bruin geworden en opgekruld en dan gevallen)
aan de andere kant is het nog goed bebost en vol vruchten? kan dit iets te maken hebben dat de beboste kan naar het licht wees en de afgevallen
kant in daarachter zat?

Wat voor grond kan ik het beste gebruiken voor mijn volwassen olijfplant?

Ik heb een ananas gestekt, welke grond kan ik het beste gebruiken tijdens het stekken en welke grond als het naar een grotere pot moet
als het begint te groeien?

Verder heb ik een wat pindazaadjes (de zaadjes in een pelpinda) in zaai- en stekgrond gedaan en dan met een plastic zak in een transparante
vaas gedaan, in de woonkamer. Is deze grond geschikt? en als het ongeveer 10cm lang is in welke grond kan ik het het beste verpotten?


Heel erg bedankt.


Met vriendelijke groet,
Jose
dinsdag 13 maart 2007 - 11:02
jumperke

Jumperke

appels moet je eigenlijk enten zo geven die meer appels het is goed dat je ze zaaide in zaai en stekgrond als je plantjes in een grotere pot moeten doe je dat gewoon in potgrond staan de zaailingen in een schaal? de stekken haal je als ze geworteld zijn uit de kas en zet je ze op de vensterbank of dergelijke want ze moeten in het licht staan als je ze verspeent zet ze dan in potgrond het is het beste dat je geen bonsaigrond neemt voor je volwassen olijfplant ken je ook gewone potgrond nemen tijdens het stekken van je ananas neem je best zaai en stakgrond duw de ananas goed aan en zet tegen de ananas enkele stokjes zodat de ananas vast zit voor het verpotten ervan neem je best ook gewone potgrond van de pindas weet ik niet veel vanaf

groetjes jerko P.S.laat me weten of het lukt
woensdag 14 maart 2007 - 13:41
lozanojose

Lozanojose

Jerko, de zaailingen staan in turfbakjes 9cm diameter in een verwarmde kas sinds 4 dagen
woensdag 14 maart 2007 - 14:13
jumperke

Jumperke

dat is goed die kan je nog een 4tal maanden daarin laten staan(als je niet de dik zaaide)hoeveel zaadjes legde je in zo'n potje?



groetjes jerko
woensdag 14 maart 2007 - 19:35
lozanojose

Lozanojose

5 cherrytomaatjes
2 appelpitjes per potje
2 citroenpitjes per potje
1 stekje per potje
donderdag 15 maart 2007 - 09:42
Bowie

Bowie

Op de volgende site staat uitleg over het kweken van ananas: http://www.tuin-wiki.nl/Main/ananas
donderdag 15 maart 2007 - 12:22
brompie

Brompie

Je kan natuurlijk ook eens proberen om een krop sla op te kweken, kan je nog opeten ook
Grt Brompie
zaterdag 7 april 2007 - 03:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon