menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien tussen frambozen

Eve

Eve

Hallo allemaal,

2 vraagjes van een beginneling:

1) Kan ik op mijn volkstuintje het volgende in 1 rij planten:
framboos - aardbei - framboos - aardbei - framboos - aardbei....
met de frambozen een halve meter uit elkaar en de aardbeienplantjes ertussen, en deze gecombineerde rijen een meter uit elkaar, of doe ik dat beter niet omdat er dan meer kans is op ziekten of kruipende pestertjes dan wanneer ik frambozen en aardbeien uit elkaar hou?

2) hoeveel frambozenstokken hebben we nodig voor 2 personen die heel graag frambozen eten en er nog een boel in de diepvries willen voor de winter, en vroege, midden en late vruchten willen? 10? 30? Meer?

Dankuwel!

Eve
maandag 12 maart 2007 - 18:15
brompie

Brompie

Beste Eve
Frambozen worden grote struiken die steeds vanuit onder nieuwe takken aanmaken
het is okk het beste om aan het eind van het seizoen de takken te snoeien waar vruchten aangezeten hebben
Hou ze wel onder netten anders eet je zelf geen enkele frambo
Hoeveel struiken je nodig hebt weet ik niet, als je ruimte hebt begindan met 10 stuks of zo
voor de aardbeien kan je het beste een ophoging met aflopende kanten maken (rug)
daar overheen worteldoek en dit wortel doek kruislings insnijden op de plek waar je plantjes komen
Reken voor 10 ab planten een suk worteldoek van 1 bij 2 meter
worteldoek is waterdoorlatend en op deze manier worden je aardbeien niet vies van opspattende modder en zo
Nog een laatste tip in de bibiliotheek hebben ze heel veel boeken over groente en fruit
Grt brompie
P.S
Ook aardbeien zijn erg geliefd bij vogels

Grt Brompie
maandag 12 maart 2007 - 20:31
sentron

Sentron

ik heb het altijd gemakkelijk gevonden om mijn aardbeien in zwarte folie te planten dit zorgt er voor
dat de bodem sneller opwarmt en onkruid tegenhoud als je frambozen naast de aardbeien plant kunnen
ze doordat ze ondergrondse uitlopers vormen door de plastiek groeien.

het is ook makkelijk om frambozen aan draad te planten zodat je deze makkelijk kan aanbinden en ook eennet overhangen.

ook goed voor aardbeien is een geperforeerde doek zodat je vroeger kan oogsten.

groeten sentron
dinsdag 13 maart 2007 - 21:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon