menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe druivelaar snoeien

Ga naar meest recente reactie

hypermaxx

Hypermaxx

Ik lees op diverse fora altijd maar verschillende manier over hoe je een druivelaar moet snoeien?
Wie heeft ervaring, en heeft mooie druiven?
Mijn druivelaar is nu 5 jaar oud, en nu (eind mei) begint deze zeer snel uit te lopen.
Overal komen meerder scheuten uit de moedertak.

Mogen er meer dan 1 scheut vanop dezelfde knop op de moedertak komen of moet ik slechts
maandag 27 mei 2013 - 19:49
Boerke

Boerke

Hypermaxx, Ook op deze forum heeft men al regelmatig over het hoe en wanneer een druivelaar snoeien gehad.
Vul rechts bovenaan in de zoekterm "druivelaar " in en je komt bij de onderwerpen over het snoeien,ziektes enz. van de druivelaar.
woensdag 29 mei 2013 - 09:47
hypermaxx

Hypermaxx

Beste,
ik heb hier al tientallen threats gelezen over druivelaars, maar tot op heden geen antwoord op mijn vraag.
Daarom stelde ik ze op dit forum.
Ik had reeds gekeken in de historiek van dit forum.

Indien mensen mij raad kunnen geven, graag.

mvg,

hypermaxx
woensdag 29 mei 2013 - 15:18
Boerke

Boerke

Ik zal eens zeggen wat ik doe . Ik heb een foto geplaatst hoe hij er nu uitzie. Nu nog weinig blad maar in de zomer is deze volledig toegegroeid . Kijk maar eens bij mijn digituin.

Onze druivelaar is momenteel een 15 jaar oud.

**Ten laatste eind januari de oude ranken insnoeien tot op

Fruit

donderdag 30 mei 2013 - 08:15
Boerke

Boerke

Zo ziet hij er een goeie maand later uit . Aan iedere rank een mooie druiventros.
Nu is onderhouden de grootste bezigheid . Zo veel en snel mogelijk de dieven eruit knippen .Deze gaan namelijk met veel vocht lopen.
En binnen enkele weken het net erover tegen die andere dieven , de vogels .
Ik hoop dat ik U hiermee toch al een beetje geholpen heb.

Fruit

woensdag 10 juli 2013 - 09:52
Eliaske

Eliaske

Onze druif groeit met ranken van wel 2m of meer per jaar dus je kan zeggen dat het een serieuze struik is. Is dit normaal ?
woensdag 10 juli 2013 - 15:22
hypermaxx

Hypermaxx

Ik laat altijd 2 trossen hangen, en na de tweede tros geen bladeren meer. Is dit dan helemaal verkeerd?
woensdag 10 juli 2013 - 15:30
Boerke

Boerke

Als ik de onze laat doen dan krijgt hij ook ranken van twee meter.
1 Tros per rank is meer als voldoende en dan na het vijfde blad,na de tros, de rank korten . De trossen vragen veel vocht .
Ik vind zelf dat ik bij ons nog te veel ranken overgehouden heb om mooie druiven te krijgen . Als je door wijngaarden gaat of rijdt, heb je dan al eens gezien hoe groot die druivelaars zijn? Deze zijn wel voor een andere bestemming bedoelt maar toch..........
woensdag 10 juli 2013 - 21:42
Boerke

Boerke

Kijk

Fruit

dinsdag 3 september 2013 - 10:20
Prinske

Prinske

Je beter trossen wegsnoeien, zo (en ev. trossnoei) zal je grotere druiven krijgen.
dinsdag 3 september 2013 - 10:26
Boerke

Boerke

Prinske, je hebt groot gelijk . Andere jaren doe ik dat maar dit jaar heb ik hem, door omstandigheden ,een beetje uit het oog verloren . Dus geen tijd gemaakt voor trossnoei.
dinsdag 3 september 2013 - 10:36
hypermaxx

Hypermaxx

Op een ander forum hhad ik gelezen dat ik 2 trossen mocht laten hangen, en nog 2 bladeren na dez trossen, wat ik ook gedaan heb. Nu beginnen deze blauw te kleuren. Mag ik nu nog aan trossensnoei doen, of is dit veel te laat? Ik bedoel hiermee de tweede tros weg te nemen?
dinsdag 3 september 2013 - 14:44
Boerke

Boerke

Twee trossen per rank lijkt me toch te veel.
Twee blaadjes na de tros lijkt me weinig. Ik hou het op vijf na de eerste tros.
Wat het wegsnoeien van de tros betreft . Denk dat het nu geen zin meer heeft . De plant heeft zijn grootste pijlen ( 'groei-krachten') al verschoten .
En die trossnoei ,wat prinske voorschreef, is het wegsnijden van de kleine druifjes in de tros zelf . Als het zo niet is mag hij me steeds verbeteren. Door de kleine druifjes weg te snijden krijgen de andere meer ruimte om dikker te worden . Ik heb dat in het verleden ook gedaan . Daarvoor is het nu ook al te laat . Dat doe je in het beginstadium wanneer je kan zien welke druiven dikken en anderen achterblijven.Deze laatste snij je dan weg . Wel een mooi werkje .
Dit zijn mijn bevindingen , dus andere hun mening is ook welkom voor jou denk ik .
woensdag 4 september 2013 - 08:35
Prinske

Prinske

Boerke, ik bedoel eigenlijk beide, zowel het snoeien van trossen (1 tros per rank) als trossnoei (druiven in de tros verwijderen). Het laatste is zeer arbeidsintensief en laat ik de trossen voor wat ze zijn. Maar het aantal trossen probeer ik zeer hard te beperken, zeker bij jongere planten.

Momenteel zijn bij mij de rassen Rhea en Centennial Seedless (beide zonder pitten) aan het rijpen. Zeer lekkere rassen. Nero, Theresa en Katharina rijpen niet zo mooi en denk eraan om ze te vervangen.
woensdag 4 september 2013 - 09:13
Boerke

Boerke

Dan zitten we op dezelfde lijn . Zo stelde ik het me wel voor.
woensdag 4 september 2013 - 12:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon