menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeienplanten splitsen

Ga naar meest recente reactie

Lander

Lander

kun je aardbeienplanten ook splitsen zoals vaste planten?

Heel wat van onze 2 jarige planten zijn mooi dik geworden; vroeg mij af of je naast de uitlopers die we opgepot hadden, ook de 2 jarige planten kunt splitsen.
Dan zouden we die kunnen planten onder de struiken klein fruit
vrijdag 19 april 2013 - 22:33
jdcoster

Jdcoster

Heb je de uitlopers dan niet gespaard?
Die oude planten kun je zeker splitsen maar het zal een beetje ten koste zijn van de opbrengst. Dat splitsen en herplanten zal hen geen goed doen. Het is niet voor niets dat men aardbeien plant in de late zomer. Dan zijn ze reeds goed geworteld om de winter in te gaan. Nu zijn ze volop aan de groei nu en dat zal dat proces verstoren en vertragen.
Ik zou tot augustus wachten op de uitlopers. Driejarige planten dragen ook al niet veel meer. Je oude planten zul je dus toch ook moeten vervangen
zaterdag 20 april 2013 - 09:29
lentemode

Lentemode

Het aardbeienveldje heeft hier in de Kempen heel wat te lijden gehad van de voorbije winter, ze zien er dit voorjaar niet uit...
Hoe zit het met die aangeboden plantjes die zo vlot van de hand gaan dezer dagen ? De bloempjes staan er al in...
Bedoeld voor de serre, of kan je deze ook nu nog in volle grond zetten ? Met het oog op rijke opbrengst (natuurlijk)...

Uitkijkend,
Mia
zaterdag 20 april 2013 - 13:37
jdcoster

Jdcoster

Ik vind het maar schriele plantjes waarvan ik niet kan geloven dat de aanschaf ook maar economisch verantwoord is.
De meeste aangeboden plantjes in de tuincentra zijn Elsanta's, doordragers, maar dan nog. E
zaterdag 20 april 2013 - 15:53
lentemode

Lentemode

Zet de confituurketel toch maar klaar van 't jaar !
Mooie plantjes !

Borsalino's rubriek is ronduit schitterend... Nooit gezien.
Ik denk dat we met z'n allen 'vies' zijn van die bakjes supermarktaardbeien....

Fijn weekend,
Mia
zaterdag 20 april 2013 - 17:05
jdcoster

Jdcoster

We kochten er onlangs, tegen beter weten in, voor op de verjaardagstaart van mijn kleinkind omdat hij verzot is op aarbeien.
Als raapjes in een Vlaamse hutsepot zouden ze nog kunnen dienen hebben... .
Wat zal ik weer genieten in de tijd van de bessen en de aardbeien.
zaterdag 20 april 2013 - 17:38
Lander

Lander

Ja !!!!!!!!!!!! Jo ik heb uitloperplantjes genomen, die staan mooi in potten . Reeds oude blaadjes opgekuist en er staan zelfs een 70-tal potten in de serre, de anderen nog buiten. Kwestie van variatie in tijd van productie.. Maar er moet iets gebeuren met dat perceel waar nog moederplanten staan. Dus dacht ik om die nu te splitsen en aan een van onze kinderen te geven, om die in potten te verwerken. En eigenlijk wil ik ook wel van de overschot nog een aantal planten onder/tussen het klein fruit zetten. Dan staan ze meteen tegen vogels beschermd. Ik denk er ook aan om een drietal planten te laten staan voor nieuwe uitlopers en alle bloemen vruchten er uit nijpen
Was maar een vraag aan mogelijks mensen die dat hier reeds ge
zaterdag 20 april 2013 - 22:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon