menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke appelboom kiezen

Ga naar meest recente reactie

dillennele

Dillennele

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum!
Een kleine situering van mijn "leefwereld":
Ik heb een langwerpige tuin van ongeveer 7 are. Ik woon in de ruime omgeving van Heers bij Sint-Truiden. De fruitstreek dus. Waar ik nu woon, heb ik de indruk dat de boeren iets minder intensief aan landbouw doen dan waar ik vroeger woonde. Er zitten hier meer vogels, meer insecten en er wordt beduidend minder gespoten. Tussen de velden worden stukken braak gelaten en beplant met zonnebloemen en andere veldplanten voor de dieren.
Ikzelf ben een beginnende tuinier. Ik heb een beetje een plannetje gemaakt van de tuin, al wat hagen en vaste planten gezet. De rest is gras. Dit jaar wil ik een moestuin beginnen en ik wil dus ook wat fruit. Naast mijn huis ligt een mooie, oude boomgaard met kersen. Aan de andere kant ligt een appelplantage. Achteraan is gewoon veld.
Ik ben nu dus op zoek naar een appelboom en heb bij verschillende lokale handelaars ge
donderdag 11 april 2013 - 10:29
sugar

Sugar

Ik zou die boom ofwel dit week-end kopen, ofwel een jaar wachten. Heb je al een idee of je een hoogstam - halfstam - laagstam wil planten?

Met een boomgaard naast je tuin moet je je in ieder geval niet teveel zorgen maken over de bestuiving. Ik zou geen Elstar planten (ziektegevoelig), Pirouette ken ik niet. Plant ofwel een modern schurftresistant ras (zoals Santana, Ecolette, Rubinola,...) of een oud resistent ras (eentje van RGF - Gembloux, lijstje vind je hier :
http://rwdf.cra.wallonie.be/download/AIDE_choix_POMMES.pdf op pagina 2 staan de RGF rassen).
donderdag 11 april 2013 - 19:33
furor

Furor

Ikzelf heb net Topaz en Santana gezet. Als je graag elstar lust zijn dit wel twee interessante rassen, denk ik. Santana is een kruising van Elstar.
donderdag 11 april 2013 - 19:55
Eliaske

Eliaske

Of je nu een appelboom zou planten zou wat te riskant zijn. De meeste fruitbomen/ appelbomen zijn in bloei en de komende dagen wordt het 20
donderdag 11 april 2013 - 20:48
sugar

Sugar

Ik zou absoluut GEEN appelboom in pot kopen bij een tuincentrum; een boom koop je bij een boomkweker : zo ben je zeker van goede kwaliteit en het juiste ras.

En ik weet niet welke fruitbomen jij al in bloei hebt zien staan. Ik zou zeggen, plaats eens een fotootje. Abrikozen en de perziken beginnen dit week-end te bloeien. De knoppen van pruimelaars, kerselaars en perelaars beginnen te schuiven. Maar de knoppen van de appelbomen nog helemaal niet, en je kan die dus planten, zonder risico, maar dan wel dit week-end.

donderdag 11 april 2013 - 21:44
dillennele

Dillennele

Alvast bedankt voor de snelle reacties.

Ik ben inderdaad van plan om mijn boom bij een kweker te kopen. De planten/bomen in tuincentra zien er meestal niet erg mooi uit... En zijn erg duur (vorig jaar 12 euro betaald voor 1 miezerig hopscheutje, die nu weelderig veel scheuten geeft).

Hier zie ik de laatste dagen af en toe een kerselaar die al in bloei staat, maar die in mijn tuin in elk geval nog niet (een oude hoogstam hedelfinger, die hier al stond toen we het huis kochten). Hij is er wel klaar voor. Ik ben het dus eens met sugar
Sowieso denk ik dat het beter is om in november te planten, maar ik wil nu alvast beginnen uitkijken, en eventueel op tijd bestellen.

Ik eet graag de appels van het merk Pink Lady. Mij hebben ze verteld dat dat erg moeilijke bomen zijn en voornamelijk in het mediterraans gebied voorkomen. Wat mij raar lijkt, want op de dozen in de winkels staat dat ze uit Belgi
vrijdag 12 april 2013 - 12:39
dillennele

Dillennele

Vooral die oude rassen van Gembloux interesseren mij wel! Heeft u daar ervaring mee?
vrijdag 12 april 2013 - 12:41
Chef

Chef

Mijn ervaring met het kweken van appels is dat je vrijwel nooit handappels van dezelfde fijne smaak en kwaliteit kunt kweken zoals die bij de groenteman liggen zonder het gebruik van allerlei hulp- en bestrijdingsmiddelen. Veel van de clubrassen met een fijne smaak zijn sowieso niet verkrijgbaar in boomvorm voor particulieren. Ga je puur en alleen voor handappels met goede smaak- en vruchteigenschappen dan kun je hiervoor het beste terecht bij de groenteman (mijn mening). Deze kwaliteit is namelijk zeer moeilijk te evenaren in je eigen tuin en de resultaten vallen meestal tegen.

Voor pruimen geldt dit verhaal overigens niet. Pruimen uit eigen tuin hebben meestal veel betere smaakeigenschappen dan die uit de winkel zonder dat je daar allerlei kunstgrepen voor uit hoeft te voeren. Hier ligt dus echt een kans voor de hobbyteler.

Voor een acceptabel resultaat met handappels uit eigen tuin zul je dus moeten uitwijken naar de meer robuuste rassen. Hier zijn wel goede resultaten mee te behalen. Deze rassen hebben vaak echter een wat minder fijne smaak, maar wel andere goede eigenschappen zoals geringe ziektegevoeligheid. De rassen van Gembloux zijn dan een goede keuze. Sommige van deze rassen zijn helaas alleen geschikt voor sterke onderstammen dus let hierop bij je keuze.
vrijdag 12 april 2013 - 14:33
detuinkabouter

Detuinkabouter

Ik heb andere ervaringen dan chef.
Ik vind namelijk wel dat je wel als liefhebber appels kunt kweken die minstens zo lekker smaken als die in de winkel. Een appeltje dat perfect heeft kunnen rijpen aan de boom, kan volgens mij zeker de vergelijking aan met een appel uit de winkel. Maar ja over smaken valt natuurlijk tot het oneindige te twisten. En ik geef toe, het feit dat je zelf het boompje hebt opgekweekt kan een psychologisch effect hebben. Ik eet o.a. met veel plezier van mijn Cox Orange Pippin, Gravenstein en Reine de Reinettes.

Om op de originele vraag te antwoorden: Kanzi is een clubras (Nicoter) dus dat specifieke ras zal je normaal gezien niet bij een teler te koop vinden. Ik heb al eens een Belgica geproefd, en ik vond die smaak daar sterk op gelijken. Dus als je die zou vinden, dan is het misschien waar je naar op zoek bent.
dinsdag 16 april 2013 - 21:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon