menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortelecht fruit

Ga naar meest recente reactie

Ouwepee

Ouwepee

Beste vrienden,

Sinds jaren ben ik niet alleen met bestuiving door alleenstaande bijen bezig, maar ook met wortelecht fruit.
Omdat het een soort stadslegende is, dat je enkel goed fruit kunt krijgen met ge

Fruit

woensdag 3 april 2013 - 20:02
sugar

Sugar

Hugh Ermen was daar pionier in, en behaalde soms goede resultaten. De man is ondertussen gestoreven en zijn werk lijkt verloren te gaan.
Een interessante link : http://www.orangepippin.com/resources/general/own-roots
woensdag 3 april 2013 - 23:57
Ouwepee

Ouwepee

Welkom Sugar,

Ook bedankt voor de goede verwijzing. Dat maakt de start hier zeker gemakkelijker.
Zelf ben ik sinds jaren met wilde Prunussen bezig. Zeepruim (bloesemplaatje), zandkers, randpruim, Amerikaanse pruim, enz. Ook wel met Prunus sibirica, een Siberische abrikoos. Is iets kleiner maar super van smaak, en keiwinterhard.


Wat vond je van mijn vriend zijn aanbod? Hij is niet enkel professioneel maar ook sinds jaren met allerlei soorten fruit op eigen wortel bezig. Met succes overigens.

Onderstaand plaatje van tweejarige zaailing Zeepruim, lente 2012.

Fruit

donderdag 4 april 2013 - 00:23
sugar

Sugar

Dat zijn inderdaad veel soorten, en allemaal vrij apart. Ik wou eigenlijk in de eerste plaats aangeven dat het ook met gewoon traditioneel fruit kan.
donderdag 4 april 2013 - 06:21
Ouwepee

Ouwepee

Ik begrijp het.
Heb je toevallig zelf ooit in die richting ervaring opgedaan, laat ons dan meegenieten, wil je?
Hier de Sierra of Klamath plum, P.subcordata (in wording), een week geleden:

Fruit

donderdag 4 april 2013 - 23:16
Ouwepee

Ouwepee

Heb ondertussen ook degelijk materiaal aangekregen van de enige wortel/zaadvaste wilde abrikoos in Europa:
Prunus brigantina/brigantiaca.
Daar kwam niet enkel kennis maar ook Frans-kunde aan te pas.
Benieuwd hoe deze prachtige vrucht het hier gaat doen.
Waarschijnlijk zijn er in de omtrek niet veel die hier veel ervaring mee opgebouwd hebben.
Wortel- en zaadecht fruit, in Duitsland ook hoe langer hoe meer geliefd.

Fruit

dinsdag 13 augustus 2013 - 17:15
jens10

Jens10

zeer interessant zeg dit ga ik in het oog houden leuk die siberische abrikoos
woensdag 14 augustus 2013 - 19:09
Ouwepee

Ouwepee

Prunus sibirica is een totaal andere soort dan Prunus brigantina. Ze hebben nauwelijks dna gemeen.
Misschien even mijn berichtje dd. 13/8 herlezen?
woensdag 14 augustus 2013 - 23:35
Persica

Persica

Interessant Topic! Trouwens ook een erg indrukwekkende plantencollectie van Hortensis.
Ben sedert lange tijd bezig met het zaaien van verschillende fruitsoorten, waaronder een paar nakomelingen 'zeer de moeite waard' uit voort gekomen zijn, vind ikzelf.

Doe het puur uit curiositeit, niet zo zeer uit een idealistisch beeld, of een fruitsoort nu wel dan niet op eigen wortel groeit beter of minder van kwaliteit is laat ik in het midden.
Mijn ervaringen hierin zijn wisselend, als voorbeeld noem ik mijn zaailing nectarines: (op eigen wortel) zijn deze bomen chlorose gevoeliger dan indien ze veredelt zijn op onderstam: GF 677.



donderdag 15 augustus 2013 - 14:40
Ouwepee

Ouwepee

Hallo Persica,

Het doet me genoegen eens iets te lezen dat wat minder oppervlakkig is.
Gisteren proefde ik nog eens een Carrefour abrikoos, hoogstwaarschijnlijk uit Frankrijk dus. Het is pure meligheid zonder echt smaak. Wel een mooie zeer grote vrucht, dat wel. Maar is het dat werkelijk wat we zoeken?

Mijn jaarlijkse bestelling bij Christoph Kruchem is reeds lang geplaatst en ik wacht er met ongeduld op. Hij vermeerdert vegetatief, zowel via stekken, afleggen, enz. als met zaad. Soms bezorgen we elkaar wat nuttige inlichtingen, we ruilen ook wel eens wat.
Hij, zowel als ik streven naar goed fruit op eigen wortel, dat zaadvast is . Dat is voor ons beiden zeer belangrijk, vandaar het zoeken in verre uithoeken.

Mijn verzameling is door elkaar geplant, min of meer beschaafde versies tussen de zogenaamde wilde. Bv. Malus sylvestris uit het Meerdaalwoud tussen gekende beschaafde appelrassen. Ook en vooral allerlei prunusachtigen, t.e.m. wortelvaste/zaadechte en gewone gekende amandels. Ook telloor-nectarinen en -perziken, overigens ook zaadecht en dus rassen op zich, nl. Prunus Persica var platycarpa.

Enkel momenteel last met mijn eenjarige randpruimen, Prunus emarginata (VS-Oostkust) die hebben waarschijnlijk ook last van chlorose. Helaas kan ik voorlopig de oorzaak niet vinden. Volgende lente gaan ze naar de volle grond en daarmee hoop ik het probleem op te lossen.

Moest je toevallig iets hebben dat de moeite waard is, stuur me dan misschien een p.b. wellicht zijn er ruilmogelijkheden.

Overigens al eens gehoord van Prunus dunbarii? Ze groeien hier sinds enkele jaren en Ken Asmus van http://www.oikostreecrops.com/ verkoopt ze ook, zelfs zaden...

Dit zijn geen zogezegde oude soorten, wel de natuurlijke voorvaders, die overigens nog altijd bestaan. Soms wel wat moeilijker vindbaar en voor de meeste handelaars niet echt interessant. Dat ze niet allemaal hapklare suikerbommen zijn, wil ik grif toegeven. Wel een uitdaging op zich en fijn om te zien groeien, bloeien en meestal ook om op te eten.

Niet dat ik beweer dat enten geen zin heeft, maar wist je dat hogervermelde Abrikoos meer dan honderd jaar kan worden? Alleen op eigen wortel wel te verstaan.
donderdag 15 augustus 2013 - 16:00
Eliaske

Eliaske

Zijn er ook perziken?
donderdag 15 augustus 2013 - 17:11
jens10

Jens10

ik heb even gekeken op die site orangepippin en wat zagen die appelbomen op eigen wortel er goed uit ik ga eens op google zoeken waar er zo een appelbomen te koop zijn want hortensis heeft alleen prunus
donderdag 15 augustus 2013 - 17:19
Persica

Persica

@jens10 schreef:
ik heb even gekeken op die site orangepippin en wat zagen die appelbomen op eigen wortel er goed uit ik ga eens op google zoeken waar er zo een appelbomen te koop zijn want hortensis heeft alleen prunus

jens, je maakt een stek van een goed dragende Malus appelsoort en brengt die stek aan het wortelen, maar of het 'meerwaarde' heeft om een boom op zijn eigen wortels te laten groeien is voor mij nog niet duidelijk
donderdag 15 augustus 2013 - 17:55
jens10

Jens10

bedankt persica het probleem is dat ik nog geen appelbomen heb want ik ben net verhuist en we gaan de tuin pas aanleggen in oktober-november
lijkt me wel leuk om te proberen
donderdag 15 augustus 2013 - 18:18
Ouwepee

Ouwepee

Volhouden met proberen maar! Veel succes hoor!
Dat niemand ooit op dat idee gekomen is?!
vrijdag 16 augustus 2013 - 00:00
Persica

Persica

@- Dat niemand ooit op dat idee gekomen is?!

Het idee om van enkele echte rassen bewortelde stekken te maken voer ik al langer uit.
Maar blijkbaar nog niet veel anderen met mij.
Of het is te moeilijk of te omslachtig, bovendien laten sommige soorten zich weer niet zo gemakkelijk stekken en geeft men het 'proberen' al snel op.

Het enten op onderstammen daarentegen gaat relatief veel eenvoudiger en men weet vooraf al ongeveer de groei eigenschappen van deze toepassing.
vrijdag 16 augustus 2013 - 08:00
Ouwepee

Ouwepee

Goed hoor, maar daar gaat het in dit onderwerpje niet over.
vrijdag 16 augustus 2013 - 10:50
Chef

Chef

Interessant onderwerp Ouwepee! De term wortelecht in je openingspost zegt me alleen niet zo veel. Immers, ook een Golden Delicious is waarschijnlijk op eigen wortel op te kweken, maar ik denk niet dat jouw voorkeur daar naar uitgaat. Met andere woorden; ook vari
vrijdag 16 augustus 2013 - 19:10
Ouwepee

Ouwepee

Ok Chef!

Met kleinfruit gaat stekken redelijk gemakkelijk, dat weet en deed ik ook.
Zelf zoek ik zaadvast fruit dat wellicht ook lekker is, maar waar niet allerlei kunstjes voor nodig zijn. Dat het wat kleiner is en geen suikerbom is, vind ik niet zo belangrijk.
Wat betreft ruimte, ik huur een paar duizend meters grond van de spoorwegen.
Rijk zal ik er dus zeker nooit van worden, maar een knappe en natuurlijke fruittuin is het wel.
Veel gaat naar vogels, maar toch is het een plezier om ongekende zaken hier te zien evolueren.
De laatste jaren richt ik me ook wel meer in de richting van wilde pruimen. Vooral omdat ze ook op barre gronden groeien en op die manier voedsel betekenen voor alleenstaande bijen. Die zullen in de toekomst zeer belangrijk worden. Dat ze ook in grote getallen op zogezegd ongeschikte gronden kunnen voedsel vinden, is bij het kweken ervan zeer belangrijk.
Deze bijen hebben niets aan zaadmengsels voor honingbijen, die bloeien namelijk veel later dan fruitbloesem. Daarom zijn metselbijen ook zo interessant als fruitbestuivers.
Het fruit heb ik er gratis bij.
vrijdag 16 augustus 2013 - 21:33
Chef

Chef

Ik denk dat ik begrijp wat je drijft Ouwepee. Mooi vind ik dat, mensen die hun eigen weg bewandelen!

Als het je om het helpen van de solitaire bijen te doen is, dan is het wellicht een aanrader om voornamelijk inheems en bovendien streekeigen plantgoed te gebruiken Of doe je dat al? Streekeigen plantgoed is voorzien van genenmateriaal dat door duizenden jaren natuurlijke selectie maximaal afgestemd is op het lokale klimaat en het lokale insectenleven. Als het echter inheems fruit moet zijn, dan kom je al snel uit bij wilde rozen, Sleedoorn, Gele Kornoelje en dat soort zuurpruimen dus dat is wel een beperking vind ik.

Nou veel succes dan maar en als je nog tips hebt voor lekkere exotische zaadvaste fruitsoorten dan hoor ik het graag!

zaterdag 17 augustus 2013 - 20:16
Ouwepee

Ouwepee

Inheems fruit? Bestaat dat? Allerlei hybriden van over de ganse wereld verspreide rassen, bedoel je dat?

Ik heb wel echte inheemse Jeneverbessen, wilde appeltjes en gele kornoelje. De kornoelje is wel veredeld geweest.

Nee, als je mijn vorige bijdragen leest, merk je dat ik juist zoek naar zaad/wortelvast fruit van de ganse wereld. Ik test er hier de mogelijkheden mee uit. Met wisselende resultaten.
Sommige slagen wonderwel in deze omgevingen, anderen aarzelend.
De bovenaan vermelde planten zal je hier niet zo gemakkelijk vinden.

Wat betreft alleenwerkende bijen, daar komen zoals ik reeds vermeldde, de meeste zaadmengsels te laat voor in bloei. Die hebben graag echt fruit, en aangezien dat zogezegd enkel goed gedijt in enkele streken in Vlaanderen, plant ik bvb Zeepruim, dat groeit op het ruwste terrein, zelfs in duinen.
zondag 18 augustus 2013 - 13:50
Figo

Figo

Jammer dat Waake 500 km van hier is...effe over en weer met een aanhanger kan dus niet.
Er zijn wel behoorlijk wat soorten waarmee ik zou willen experimenteren...
zondag 18 augustus 2013 - 23:40
Ouwepee

Ouwepee

Achter de deur is het niet, maar hij verzendt ook.
Mits een telefoontje in de daluren bv. tussen 5 en 6 (hij spreekt en schrijft ook goed Engels) of een berichtje kan je eventueel prijs en verzendingsvoorwaarden vragen.
Zelf koop ik sedert jaren niet enkel in Duitsland maar ook in Engeland, Frankrijk, VS, enz.
Dat valt meestal wel mee hoor.

Bij eventuele interesse in Prunus maritima, laat maar weten, dat kan ik je ook bezorgen.
maandag 19 augustus 2013 - 00:15
jens10

Jens10

het is al een redelijk oud topic maar ik vraag me af of je ervaring hebt met de
-Prunus armeniaca 'Briana'
-Prunus armeniaca 'Hunza'
-Prunus cerasifera 'Johnny's Yellow'
-Prunus persica 'Kernechter van Bersenbrueck'
-Prunus persica 'Kernechter van Sinzing'
-Prunus persica 'Ussuri'
want die verkopen ze bij hortensis en ik vind vooral prunus persica ussuri interessant doordat die tolerant is aan de krulziekte maar ik vraag me af of hij wel goed smaakt

weet je trouwens waar je prunus sibirica kan kopen

alvast bedankt

groetjes jens
woensdag 8 januari 2014 - 14:09
Ouwepee

Ouwepee

P. sibirica is inderdaad niet zo gemakkelijk te vinden.
Daarom mijn bericht hier op 23 febr. 13:

Gezocht, echte Prunus sibirica of Siberische abrikoos.

Ik had reeds voordien enkele zaden, maar blijkbaar zonder kiemkracht. Ze dateerden ook reeds van 2003, toen ik ze kreeg.

Ik heb wel plantjes staan in volle grond van Briana apricot, die zaden kwamen van Ken, van Oikos Tree Crops. Je zal merken dat hortensis daar ook klant is.
Hunza en Johnny's Gelbe heb ik ook, maar al deze zijn nog te jong om fruit te dragen.
Hou er wel rekening mee dat zaailingen, ook de zaadvaste, meerdere jaren nodig hebben eer ze dragen.

P.persica ussuri lijkt me ook wel wat, maar waarschijnlijk niet overvloedig voorradig, want zonder prijs op de lijst.
Beste resultaten zijn in de VS te zoeken, maar ook niet alles elk jaar beschikbaar. Geduld is dus vereist.

Volgende lente, een volledige reeks van bloesems tot fruit, van gans mijn verzameling.
woensdag 8 januari 2014 - 16:09
jens10

Jens10

bedankt voor je reactie ouwepee ik vroeg me al af of dat het niet langer zou duren voor planten op eigen wortel om te dragen dan geente soorten neemt natuurlijk niet weg dat het leuk is om te proberen en als je nu bv enkel geeente en enkele op eigen wortel neemt dan heb je in het begin al oogst van de geente en later van die op eigen wortel
woensdag 8 januari 2014 - 16:18
Ouwepee

Ouwepee

Aha!

Wat denk je dan dat ik doe? Ik heb ook amandels, perziken, appels en peren, kiwibessen, bloedappels en bloedperen, canadese winterharde, pitloze druiven, pruimen, duindoorn, zilverbes, enz. enzoverder. Maar ook een paar honderd wilde fruitsoorten. Elk jaar koop en kweek ik wat bij, naargelang de middelen en omstandigheden die zich voordoen.

Wat betreft de Amerikaanse echte wilde pruimensoorten miste ik er in feite alleen nog drie. Maar Prunus fasciculata and subcordata plantjes zijn momenteel onderweg. Rest nog
woensdag 8 januari 2014 - 18:24
jens10

Jens10

ik snap wat je bedoelt ik krijg het er ook van als mijn buren zitten te spuiten tegen vanalles zoals bv onkruid ze spuiten dan het werkt eigenlijk maar half en dan laten ze hun tuin maanden liggen zonder iets te doen en dan moeten ze opnieuw spuiten
daarom ook dat ik zo geinteresseerd ben in krulziekteresistente perzikken ik heb nog nooit in mijn leven met een of ander chemisch product gespoten en ben ook niet van plan om dat ooit te doen trouwens die bio boeren dat is eigenlijk puur bedrog die spuiten ook nog maar dan met producten waar opstaat geschikt voor de bio landbouw maar eigenlijk zijn die even erg is dus eigenlijk dikke zever er zou eigenlijk zo iets moeten bestaan zoals ecologische landbouw waarbij je alleen resistente soorten aanplant en geen chemische producten spuit
woensdag 8 januari 2014 - 18:48
Ouwepee

Ouwepee

De meeste gezonde perzikbomen kunnen zelf de krulziekte wel overwinnen.
Onkruidverdelger is nog iets anders dan insectenverdelgers. De laatste zijn meestal veel schadelijker voor nuttige insecten, waaronder metselbijen.
woensdag 8 januari 2014 - 18:53
jens10

Jens10

vooral de oude zaadvaste soorten ja maar die nieuwe soorten niet denk ik(uitgezonderd benedicte,avalon pride en revita)
wat betreft onkruidverdelgers ze zijn misschien niet zo schadelijk voor bijen maar wel voor het bodemleven trouwens wat met fungiciden zijn die slecht voor bijen want ik had een tijdje geleden een artikel gelezen dat fungiciden de insecticiden schadelijker maakt(dus dat ze er gevoeliger voor zijn)
woensdag 8 januari 2014 - 19:02
Ouwepee

Ouwepee

Nieuwe soorten zijn meestal ontwikkeld om beter te zijn. Dus onder andere eigenschappen, betere weerstand tegen allerlei plagen.
Dus de poespas van voorkeuren voor oude rassen is niet altijd te verkiezen.
Zou jij nieuwe planten gaan ontwikkelen die slechter zijn dan de oudere, meer bekende rassen?
Wie zou dat kopen?
woensdag 8 januari 2014 - 19:40
jens10

Jens10

het probleem is dat het niet nodig is dat ze krulziekteresistent zijn(de meeste toch)
omdat ze toch spuiten,er word eigenlijk meer op uiterlijk, grootte en smaak geselecteerd(in die volgorde)
want de rassen die de perzikkwekers kweken worden gespoten enkel rassen die speciaal ontwikkeld zijn voor de particulieren zoals fruteria van baldur zijn echt resistent toch zijn er ook enkele nieuwere rassen die deels resistent zijn die dus eigenlijk vruchten kunnen voortbrengen ondanks ze krulziekte hebben
woensdag 8 januari 2014 - 19:54
Ouwepee

Ouwepee

Er wordt bij nieuwe fruitrassen wel degelijk rekening gehouden met weerstand tegen
woensdag 8 januari 2014 - 20:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon